Graupner PA 18 Super Cub, wie kent dit toestel?

Op onderstaande foto dus; wie kent dit toestel of heeft wat meer informatie voor mij? Misschien een oudere bouwdoos want op de graupner site niets en google is dit keer ook niet echt mijn vriend..

piper.jpg

Ziet er wel leuk uit namelijk..

Enige wat ik op de foto kon uitvinden is dat het toestel bestemd is voor rond de 2,5cc brandstofmotoren. In mijn ogen duidt dat op een meter of minder span. Besturing over hoogte & richting..

Hoi!
Kwestie van afwachten. Komen regelmatig voorbij op eBay Duitsland (Modellbau).
Vleugels zijn van schuim, voorbeplankt abachi.
Span is 1200mm en kàn over 3 assen gestuurd worden. (V-stelling aanpassen)
Vlieggewicht volgens catalogus 1350 gram?
Motor 2-2,5cc (OS Max .15 RC of HB15)

Als je hem tegen komt... prijs kan oplopen tot +200 euro, waar je hem tot 1,5 geleden nog rond 100 euro trof. (Het is thans mode om Graupner dozen te verzamelen)
Aangezien de doos +20 jaar oud is, bouw je hem niet meer wegens kapitaalvernietiging. Overigens zijn de doosjes zo mooi en compleet verzorgd, dat je überhaupt de inhoud niet wil verstoren.
Enige wat je rest is de tekening inscannen en een kopietje bouwen.
Groet Bas

Ik heb hem in de 1983 catalogus staan.

Bestelnummer: 4641, vliegtuig zelf.
Bestelnummer: 275, toebehoren voor rc inbouw.
Bestelnummer: 97, beslag en decals.
Bestelnummer: 4641/7, montagebeugel voor de motor.
Bestelnummer: 1316/20/10, propellor.
Bestelnummer: 134, tank 100ml.

Zender: 2-6 kanaal.

Geschikte motoren:

Bestelnummer: 1456, OS-Max 15RC, 2.48cc met demper.
Bestelnummer: 1523, HB 12, 2.0cc met demper.
Bestelnummer: 1524, Hb 15, 2.5cc met demper.

Spinner voor Os-Max 15RC: bestelnummer: 252
Spinner voor HB15 en HB12: bestelnummer: 250

Afmetingen:

Spanwijdte: 1200mm
Lengte: 830mm
Gewicht: 1350g
Totaal vleugeloppervlak: 28dm2

Laatst bewerkt door een moderator:
Als iemand de bouwtekening voor me heeft is dat ook goed hoor :)
De verkoper reageert nergens op (niet op mail, niet op telefoon, niet op bieden)

Vond het zo'n mooi toestel dus als iemand de tekening heeft.. Heb een exemplaar van 1.80 in gedachten (dus beetje opschalen)

-edit- ah, en natuurlijk bedankt voor de informatie! :)

Dit kistje lijkt me geen toestel om pardoes op te schalen.
Als je de piper mooi vindt, dan is dat wellicht een kwestie van de 'beschildering' en de blauwe ramen... ziet er gelikt luxe uit.

Je kan opteren voor een van de Pipers van Sig? De vele andere producenten?

Verder gaan er op het internet tekeningen rond... vrij te downloaden.
Mogelijk zelfs goede tekeningen bij de RC-Modeler magazine in de USA.
Hebben thans een nieuwe site.
Anders VTH in Duitsland.
Regelmatig is er een oproep naar Piper tekeningen op dit forum... daar valt ook vast wat op te snorren. Anders je oproep aanpassen.

Dat er niet op je mail gereageerd wordt? Vakantie? Staat het op "Speelplaats"?
Geduld houden... Komt allemaal vast goed.
Succes!

yohow... wel luxe hè zo een stapel catalogie ;)

Zonder goede thuis biep... immers geen modelbouw... ken uw klassiekers
Ik kijk wel effe of het lukt... want het is zonde om de paperback rug te breken...

Hier nog een linkje naar een verkochte... Als je goed oplet... kan je dus best eenvoudig scoren!
http://cgi.ebay.at/Graupner-Piper-P...9595582QQihZ014QQcategoryZ37121QQcmdZViewItem
Wat mij opvalt... heb beter getekende gezien. Ziet er nogal vierkant uit op de rug van de staart... Die wil je niet vergroten?
Zoek maar eens op PA-18... er zijn meer ARF of kits om verliefd op te worden...
Er is genoeg te vinden via Google... kwestie van juiste trefwoorden...
Nah... op jacht zo maar te zeggen...

Houdt 'ons' for(Stroh)rummer's op de hoogte.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n piper hangen aan het plafond, te wachten op restauratie. Ik weet niet of dat goed vliegt, hij is vrij zwaar met een styro/abachi vleugel. Als je voor een 1,80 meter versie gaat kan ik je de Burda Piper van HEGI aanraden, een schitterend model (ook een pa-18 volgens mij).

ik heb nog n echte hegi staan en nog wel elektro geheel kompleet ,is ook niet voor de verkoop., ik heb er zelf echt jaren naar gezocht en ben er zeer blij mee, het is n stukje nostalgie mn vader vloog al met zon piper in 1974 in dezelvde kleuren als die van mij hier n fototje van mn pipertje

Bedankt voor het nuttige commentaar ;)

Maar wél een mooi toestel. Die van mij zou ook lichtblauw/wit moeten worden..
Heb je de tekeningen toevallig ook?

Weet ik maar er konden toch verschillende versies zijn ;)
Wel een bakbeest op die tekening van jou trouwens, richtingroer past maar amper op een A4-tje. Flinke stapel balsa gaat dat kosten!

(misschien op 80% ofzo bouwen, anderhalve meter vind ik eigenlijk wel een mooie maat.. En kunnen er gewoon HTX900's in :D)

Dat kun je wel zeggen inderdaad. Ik heb grofweg een berekening gemaakt van wat ik nodig heb voor een toestel van 150 cm span; leeggewicht wordt zéker richting de anderhalve kilo... En dan moet er nog electronica in. Vlieggewicht tussen 1900 en 2100 gram.

Zal natuurlijk geen probleem zijn qua vliegen (gewoon zwaardere motor erin) maar zal wel snel binnenkomen voor landingen en blijft toch kwetsbaar. Nog maar even rustig over nadenken dus.

Back