Graupner ppm-sum failsave [OPGELOST]

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Tasz, 2 jan 2014.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Het is wel eens in andere draadjes naar boven gekomen maar ik maak er nu toch even een apart topic van.

    Sinds kort heb ik mijn MX16 TX met een GR16 RX van Graupner aangesloten op de Naza via PPM-SUM

    Nu werkt de failsave niet meer per kanaal.
    Als je de zender uitgezet gaat de Naza wel naar failsave maar de overige kanalen behouden hun stand waar in ze stonden op moment dat de zender word uitgezet

    Ik vraag mij af of hier al een oplossing voor is.

    Ik weet dat je dit kan oplossen door de GR16 traditioneel aan te sluiten
    Maar ik vraag het mij gewoon af of er al een oplossing is omdat ik de GR16 ook via PPM-SUM op mijn Alexmoss bordje heb en daar ook graag de failsave wil gebruiken.
     
  2. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Niet dus :(
     
  3. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Graupner ppm-sum failsave

    Geen naza reply helaas:
    Er zijn meerdere PPM modi in de ontvanger (via telemetrie te selecteren) maar bij de Naze32 werkt helaas alleen Sumo.
    Een optie is SUMD-FS waarbij ook de failsafe instellingen van de RX worden geactiveerd, helaas werkt de naze32 hier niet mee.
    Blijkt dat het SUMD protocol Graupner specifiek is, dus dat zal hem niet worden denk ik

    Veel leeswerk, ben nog niet klaar met uitpluizen dus. Heb de failsafe van de naze32 maar geactiveerd, beter dan niks.
     
  4. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Naze32 heeft totaal niks met die failsafe te maken. Die moet uit de ontvanger komen als je de FS ontvanger feature kiest.
     
  5. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Graupner ppm-sum failsave

    De Graupner werkt niet goed bij failsafe en SUMO zover ik begrepen heb. Wel is er een SUMD-FS protocol (Graupner specifiek): werking nog onbekend bij mij

    De RX genereert wel een failsafe dwz geen of geen geldig PPM signaal: daar reageert de Naze32 op en stelt de failsafe opties in werking zoals de throttle waarde etc

    Wat heeft anders de optie in de CLI voor nut: fallback als de ontvanger faalt?
    Als het klopt wat jij zegt dan werkt SUMO wel en dan zou de ontvanger de failsafe instellingen uitsturen en werkt dit gewoon.

    Nogmaals :noob: en veel leeswerk nog hier
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Optie in de CLI is juist ontworpen voor dit soort RX'en waar je geen failsafe op hebt. Ik heb bijvoorbeeld een Spektrum/Sherrer en die ondersteunt gewoon failsafe vanuit de ontvanger en mijn feature staat dus uit in de FC.

    Als de RX (preset)failsafe ondersteunt heeft de FC geen flauw benul dat de RX in de failsafe mode is omdat er nog steeds signaal uit komt en dit signaal kun jij in je zender dus configureren wat ie dan moet doen.
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Klopt. Ook bij de DJI Naza gaat hij ook keurig in failsave modus

    Jammer dat je het dus niet per kanaal kan instellen :(
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Hoe bedoel je per kanaal?
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik wil graag een failsave stand per kanaal toewijzen.
    Nu behoud alle kanalen hun stand in de Naza. De failsave word wel geactiveerd.
    Dit komt waarschijnlijk omdat de Naza detecteert dat er geen sumo signaal meer word uitgestuurd

    Het werkt wel, alleen ik had graag gezien dat je per kanaal een stand in kan stellen zoals het wel kan als hem traditioneel aansluit
     
  10. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja precies dus Naza neemt de failsafe functie over en ben je beperkt qua instellen. Dat zou je dan in de Naza moeten doen, aangezien graupner dat niet ondersteunt?
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Idd, alleen mist die functie in de Naza
    En ook mijn Alexmoss controler heeft die functie niet
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Hebben de meeste FC's niet of zeer beperkt eigenlijk, omdat zo'n beetje alle zenders/ontvangers dit gewoon ondersteunen :D.

    Zelfs bij heydude op naze32 heeft het geen zin, want daar regel je ook alleen throttle en je kan bijvoorbeeld niet je quad level laten landen of iets dergelijks.
    Denk dat graupner niet verstandig is om dan PPM te gebruiken
     
  13. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Hier heb ik ook een tijdje mee liggen vechten, en uiteindelijk niet aan de gang gekregen helaas. Nu dus gewoon oldskool aangesloten en failsafe is throttlecut.
    Zoals ik het nu heb gelezen heeft Graupner er voor gekozen om bij failsafe SUMO te stoppen, althans alleen een 50hz output welke werkt bij een aantal FC's

    Al zou het bij SUMO HD en FS wel moeten blijven, hiervoor moet ik mijn ontvanger nog updaten. Waarschijnlijk dit weekend even flashen en kijken of dat helpt.
     
  14. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Graupner ppm-sum failsave

    Een Duitse site geeft uitsluitsel over de opties bij SUMD:
    het verschil tussen SUMO en SUMD : de laatste is digitaal (duh) en sneller met meer opties dus.

    En nu nog uitvogelen welke flight controllers dit laatste aankunnen.
     
  15. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
  16. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Naze32 dus alleen SUMO
    SUMDFS06 08 etc wordt niet herkend.

    Ben in de source op github aan het neuzen: wie weet staat er meer in voor nu of de toekomst ;)
     
  17. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Kan dus alleen met SUMD begrijp ik. (Helaas)
    Welke ontvangers ondersteunen dat? Niet dat ik er wat aan heb omdat de Naza SUMD niet ondersteund.

    Wat betreft SUMO lijkt het mij alleen een software beperking. Of niet?
     
  18. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Ik kan wel per kanaal een failsafe waarde instellen via telemetrie op de mx-16/gr-12

    Morgen eens testen zonder props en met een wakker hoofd of SUMO en failsafe werkt
    Dan kan de failsafe op de naze32 weer uit, alleen throttle inderdaad en dat is niet handig
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik ben benieuwd
     
  20. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Graupner ppm-sum failsave

    Aj een tijdje vergeten maar vanavond na wat soldeerwerk getest.

    Mx-16 en GR-16 via SUMO08 aan de Naza lite aangesloten (poort 8 ), ik heb een failsafe switch en die zet ongeacht de vliegmodus de naza in Failsafe. Dit werkt prima.
    Vervolgens de failsafe van de RX ingesteld, alles op hold behalve kanaal 8: pos
    Op kanaal 8 zit een switch (aan/uit) die is in de RX gemapped naar een een pmw uitgang op de GR-16 (via telemetrie)
    Failsafe aan is deze schakelaar aan en default uit.

    Als test een servo aangesloten, die kan ik bedienen met de schakelaar.
    Ik zet mijn zender uit: servo beweegt naar de ingestelde failsafe stand :)
    Wat alleen niet werkt: als ik de failsafe schakelaar om zet handmatig, dan werkt de servo dus niet...

    Dus als deze setup werkt kan ik mijn lost en found ook zo aansluiten, handmatig te bedienen (krijg een boomhang flashback van zondag pfff) en automatiek via failsafe.
    En nog mooier: failsafe en de position status per kanaal werkt in ieder geval op de pmw kanalen.
    Nu nog testen of de pos stand ook werkt voor de PPM kanalen zoals throttle etc.
    Al ben ik nu al tevreden gezien de failsafe van de naza prima werkt: hij komt naar je toe en land (met gps iig)

    Excuses voor het moeilijk verhaal wellicht en lange tekst.
    Als het lukt maak ik een paar fotos of een video. Ik ben tevreden tot nu toe :)
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2014

Deel Deze Pagina