Graupner prx 5a stabilized bec

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door phil65, 30 mei 2018.

  1. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    wie van de heren zou mij wat advies kunnen geven omtrent een Grauper stabilized prx 5a.
    Ik ben gevraagd om deze vliegklaar te maken maar hij weet niet welke lipos erin moeten,lastig maar om even de juiste te kiezen dacht ik laat ik het hier maar even vragen
    Ik heb de heli hier staan die voorzien is van de boven genoemde bec maar zonder lipos.
    Nu weet ik dat er 2 stuks 2s lipos in moet (manual opgezocht)maar hoeveel mah en c waarde zou verstandig wezen.
    Heli moet voorzien worden van een spektrum ontvanger ar 9030t
    Betreft hier een Vario lama met benzine motor.
    Ik hoop dat een kenner mij wat juiste advies zou kunnen geven

    https://www.graupner.com/Receiver-power-suppl-y-PRX-5A-stabilized-/4136/

    BVD Phil
     
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Zie de specs die via je link meteen te vinden zijn:

    * type accu: 2S LiPo, Lion of LiFe accus (4V -9V input voltage, programmable 5.1 V / 5.5 V / 5.9 V output voltage)
    * capaciteit: via de link zie je dat er 1100/1200mAh accus aanbevolen worden
    * C waarde: met 30C kan bovenstaande accu continu 3A leveren (4-5A in piek?). Het gaat in deze om een ontvangervoeding, dus veel (met name piekstromen) hangt af van welke/hoeveel servos je denkt te gebruiken. Een 30C continu, 50C piek lijkt me hiervoor prima.

    PS: Een en ander zal ook afhangen van hoeveel plaats er is voor bij de accus.
     
  3. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Bedankt voor je reactie......
    Ik had dat pijltje geheel over de hoofd gezien met daar de bijhorende spect.Zit het nu net te lezen.
    Ik weet in elk geval wat ik nu moet bestellen dat gaat goed komen.
    Nogmaals bedankt
    Phil
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    30C is 31A......10C is dus meer dan voldoende.
     
    Alpha21 vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff verder kijkend:
    Jouw bec wordt door 2 accu's gevoed.
    Hoe wordt de ontsteking van je benzinemotor gevoed?

    Normaal mag je die niet rechtstreeks in je ontvanger steken namelijk..
     
  6. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    @Student
    Daar vraag je me wat.Op de ontvanger zit momenteel de Servo's 4x swash,gyro 401,gas Servo en tail Servo.
    Zie verder geen voeding voor de ontsteking.
    Klopt deze bec heeft twee voedingen,beide zaten in de ontvanger aangesloten....in bat en kanaal 7( Futaba r6014hs)
    Alles is nog gewoon aangesloten zoals ik het thuis heb aangeleverd gekregen.
    Phil
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die twee aansluitingen zijn er, omdat 1 servostekker maar 2,5 ampere doorlaat.
    5 amp max.

    Met de hedendaagse stroomslurpende servo’s ga je vlot over de 2 ampere heen.
    Weet ff niet wat er bij jou in zit, maar die 2 aansluitingen vanaf de bec moeten idd gewoon ergens in de ontvanger.

    Punt van de ontsteking is dat deze door het aan uit gedrag de ontvanger van slag kan maken.
    Vroegah was het normaal om de stroomvoorziening van de ontsteking volledig te scheiden van de ontvanger.. losse accu erin.
    Om dan de ontsteking alsnog uit te kunnen schakelen, zet je er een kill switch tussen.
    Die krijgt voeding van de 2e accu, en wordt via de zender aan en uit geschakeld.

    Ik heb in mijn heli al een stevige tijd een bec aangesloten van 3 ampere, die zit weer op de ontvangeraccu aangesloten.
    Daardoor omzeil je de ontvanger, die dan dus geen problemen kan krijgen.
    Moet je wel zeker weten dat je ontvangeraccu groot genoeg is.

    En je moet weten op welk voltage je ontsteking draait.
    5 volt, zoals vroegah, of 8,4 volt..
     
  8. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Bedankt voor de info.
    Ga me er goed in verdiepen het heeft totaal geen haast in elk geval.
    Servo's die erin zitten zijn Futaba s9202 en een s9254 met de gy401.
    Motor is een G240rc van zenoha.Ik zal de eigenaar vragen of hij documentatie van heeft en anders Google ik het wel,vast wel te vinden.
    Zoals ik het nu kan zien zit niks van de ontsteking op de ontvanger aangesloten.
    Leuk om uit te zoeken in elk geval,leer je weer van
    Phil
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in principe hoeft de ontsteking ook alleen maar stroom te hebben.
    Hij wordt verder niet gestuurd of zo.

    Waarschijnlijk heeft hij er een losse accu aan gehad.
    Alleen kun je de motor dan alleen stop zetten door het gas volledig dicht te trekken (als de carb dit toelaat)
    Anders even een kill switch ertussen. Je hebt ook combinaties.
    Deze is gemaakt om in de ontvanger te pluggen. het ding zelf heeft electronica aan boort om de "ruis" of storing weg te filteren, en heeft een aan uit schakelaar die door een kanaal op de ontvanger bestuurd kan worden (killswitch)
    Deze is puur een killswitch. Hiermee kun je de ontsteking aan en uit zetten vanaf de ontvanger. stroomvoorziening hiervan komt recht van de accu.. dus niet aangeraden om de stroomvoorziening via de ontvanger te laten lopen.
     
  10. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Nogmaals goed zitten kijken maar zo te zien heeft er geen losse accu aan gezeten.Op de motor zit enkel de oorspronkelijk uit knop(gele druk knop) geheel intakt.Ook geen snoeren waar ik uit kan op maken dat er iets is aangesloten is geweest.
    Hierbij twee foto's zowel de heli als van het motor
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      296 KB
      Weergaven:
      198
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      267 KB
      Weergaven:
      201
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  12. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    @Student
    Kabel van de bougie gaat inderdaad de motor in.
    Dus deze heeft geen losse ontsteking en zal de motor zelf stroom leveren.
    Bedankt......Heb lipos besteld dus is even wachten op bezorging en daarna alles aansluiten op de ontvanger en proberen.
    Ben zeer benieuwd hoe deze aanvoelt met vliegen zodra het klaar is altijd spannend
    Phil
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      297,4 KB
      Weergaven:
      189
  13. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Wou toch via deze weg laten weten dat het gelukt is met aansluiten en afstellen van de heli.
    Gisteren met een toch stevig wind(af en toe wind flagen) voor Zeeuws begrip, twee vluchten kunnen maken.
    Het engste wat ik nu nog doen moet is de tail goed in rate mode afstellen maar verder heeft de heli zeer mooi gevlogen.En een prachtige vlieg beeld ook als ie over het veld bij ons heen gaat.
    Bedankt voor het mee denken ivm de stabilized bec.
    Phil
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      279,5 KB
      Weergaven:
      195
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      184,9 KB
      Weergaven:
      190

Deel Deze Pagina