Graupner R700--> Aantal NiMH batterijen aanschakelen tot

• Topicstarter Topicstarter blutch
  • Startdatum Startdatum
B

blutch

Guest
Hallo,

IK zit met volgende vraag:
IN de specificaties van deze graupner ontvanger staat dat de spanning voor het functioneren van deze ontvanger tussen de 4,8 en 6V mag zijn.
Nu is mijn vraag:
Ik gebruik NiMH batterijen. Deze leveren 1,2V per stuk. Dan kan je uitrekenen dat je 5 batterijen van 1,2V in serie kan plaatsen om aan 6V te geraken.
Echter: een goed opgelaade NiMH batterij levert onbelast al 1,375V of meer op.
Vraag: Doe ik mijn ontvanger stuk door er 5 NiMH AA batterijen in serie op aan te schakelen? (De spanning zal met goed opgelade batterijen iets hoger liggen dan die 6V max voor de ontvanger)

Reden waarom ik dat vraag: op de specificaties van de servo's is duidelijk te lezen dat de servo's veel meer trekkracht produceren bij 6V dan bij 4,8V. Ook de ontvangststerkte zal wel iets beter zijn bij 6V dan bij 4,8V.
Het is voor een 4m-zwever met in totaal 6 servo's.

Dank voor het antwoord,
Blutch

ontvangers werken intern op een nog lagere spanning, dus die kan makkelijk de 5Nimh cellen aan.

Voor servo's wordt het een ander verhaal. Juist door de jouw genoemde reden. Volgens opgave zijn de specs bij 6,0V beter. Maar 6,0V is iets anders dan 5Nixx cellen!
Door de hoge spanning van een vers opgeladen accu kan de levensduur wel flink achteruit gaan. Sommige servo's kunnen er misschien wel blijvend tegen, maar ik zou het niet uitproberen.

Ik weet niet wat voor zwever het is, en of je de extra trekkracht/snelheid wel nodig hebt. Maar ik zou zeker voor 4Nixx cellen gaan.

Een 5-cellen accu levert na snellading wel tot 7,5 Volt. Dit is een beetje veel van het goede, dus je moet ná het laden altijd een minuut of 10 wachten voordat je de ontvanger inschakelt. De spanning is dan teruggezakt tot zo'n 6,75 Volt.

Voor de ontvanger is het geen probleem om op een wat hogere spanning aangesloten te zijn. Deze is intern gestabiliseerd op 3,2 Volt en het voedingscircuit van een R700 kan tot zo'n 10 Volt verdragen. De ontvanger merkt het verschil dus niet echt. Voor de servo's is het wat anders. Deze raken op een hogere spanning eerder overbelast, verbruiken veel meer stroom en zijn ook minder stabiel.
Er wordt dan ook altijd aangeraden om een 4,8 Volt accu te gebruiken, tenzij men de extra stelkracht en/of snelheid van servo's echt nodig heeft. De meeste servo's zijn dan ook berekend op een 4,8 V accu en voelen zich daarbij het prettigst.

Over dit onderwerp is hier op het forum al aardig wat geschreven, dus als je de zoekfunctie gebruikt, kom je nog veel meer informatie tegen.

5 cellen is beter van niet voor de Graupner servo's, zie hun website: "* 4,8 V = 4 Zellen, 6 V = 4 Trockenbatterien".
Zoals jij zelf al schreef: "......een goed opgeladen NiMH batterij levert onbelast al 1,375V of meer op." kun je uitrekenen dat je in dit geval op een spanning van ten minste 6,875 Volt uitkomt, te veel dus. 4 cellen leveren vers van de lader een spanning van ongeveer 5,8 Volt.

[Edit] te laat :wink:

Is gebruik al een paar jaar 5 zellen in de grotere modellen om de servo´s wat meer power te geven.

Bij Futaba , Graupner en Hitec servo´s geen problemen gehat met de 6 volt (of hoger bij fris geladen zellen)
een paar uur rust zit er altijd tussen , fris geladen en inschakelen.

Mvg Johan

Back