graupner smaragd

hoi heren

ik heb een klein probleempje ,maar dan van goede aard
ik heb een smaragd overgenomen ,maar dat ding zweeft zo erg goed ,dat ik moeite heb om hem aan de grond te krijgen ,dat is natuurlijk een mooi probleem ,maar nu heb ik een veld achter het huis waar ik toch wel remkleppen of zo iets nodig heb .
met de airbrake functie wil het niet, hij bouwt dan alleen maar snelheid op,en komt dan nog niet goed naar beneden .
nu zit ik te denken, om naast de rolroeren de achterlijst los te halen en daar kleppen van te maken ??is dit een goed idee of zijn er nog andere opties ?
het is wel jammer om in goede mooie vleugels ,het mes er in te zetten ..

gr paulus

Hallo Paulus,

Ik neem aan dat je onder airbrake functie het omhoog zetten van de ailerons bedoelt.
Dit moet normaal gespoken effectief genoeg zijn.
Is het niet effectief genoeg, dan is vaak de oorzaak dat de ailerons niet ver genoeg omhoog komen. Probeer het maar eens als de ailerons 45-50° omhoog staan.
Servo armpje aan de onderzijde en aileronaansturing aan de onderzijde:
Servo neutraal. Zorg dat het armpje van de servo ca 15° naar voren staat en zorg dat je aileron 15° omhoog staat. Kijk dan eens wat de maximale uitslagen naar onder en naar boven zijn. Naar onder ca 15° tov vleugelprofiel en naar boven 45-50° => OK.
Dan nulpunt servo verleggen zo dat de ailerons neutraal staan. Differentiering en uitslag aileronfunctie controleren en bijstellen zo dat uitslag naar boven:uitslag naar beneden = 2:1. Vervolgens je remfuntie instellen (mixer zo dat de uitslag naar boven zo groot mogelijk is en als je in deze situatie de ailerons stuurt de ailerons nog functioneren voor de naar beneden gaande aileron, je houdt dan hoewel wat beperkt nog steeds je rolfunctie)
Dit werkt zeer effectief op o.a. mijn Mefisto. Qua spanwijdte en snelheid mag dit geen wereld van verschil uitmaken tov een Smaragd met 2.08 m spanwijdte.

Ik zou eerst dit proberen. Met het mes in de vleugels zetten haal je je een hoop werk en misschien ook wel ellende op de hals.

M.v.g.

Paul

Ben het helemaal met Paul eens. Mijn Bonito Hotliner gebruikt ook deze methode om sneller te kunnen landen. In het begin had ik de uitslag nog niet ver genoeg en ging de snelheid alleen maar meer omhoog. Op een gegeven moment ontstaat er echter een kantel punt en merk je dat hij juist snel hoogte gaat verliezen. Een beetje opvangen met wat hoogteroer en je kunt bijna overal landen.

de ailerons omhoog OF je kan de cockpit laten opengaan...

na lang wikken en wegen heb ik maar het mes er ingezet ,en heb flaps gemaakt ,
het was wel een erg makkelijk klusje, dus het viel allemaal erg mee .
nu heb ik ook de flaps op de gashandel gezet
(met een ykabel)((anders kreeg ik hem niet in de zender geprogrammeerd)) ,en de airbrake geactiveerd.
en het gas op de schakelaar .

vandaag even gevlogen en de boel redelijk afgesteld .nu nog even een mooie dag afwachten om de boel perfect te krijgen .

maar wat remt hij goed ,staat bijna stil in de lucht en zo kan ik ook mooie doel landingen maken

het is wel even wennen om zo te vliegen ,je moet je hoofd er even bijhouden om niet de gashandel dicht te zetten als de motor op de schakelaar zit ;).

maar dat gaat goed komen ,nu veel vliegen met deze kist ,en veel oefenen met landen ,op een matje of zo ..

gr paulus

geen parachute ingebouwd? jammer ;)

ben blij dat je een oplossing gevonden hebt...

Back