Graupner Speed 700 Turbo...

Hoi,

Ik heb bij een 2e hands toestel een Graupner Speed 700 Turbo 9,6 V motor gekregen.

Aangezien ik een noob (zo heet dat toch tegenwoordig) ofwel een leek ben op electro gebied heb ik een aantal vragen:

Moet ik hiervoor 8 cellen gebruiken en maakt het nog uit wat de mAh is?
Wat is een goede regelaar voor deze motor?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoi,

het hangt er een beetje van af wat voor 2de hands toestel dit is. Spanwijdte, vleugeloppervlak, gewicht, type: trainer/pylonracer etc.

Ik gebruik zelf 8 cellen bij een Speed 700 Turbo 9.6V, maar dan de Neodym versie. Deze heeft andere magneten en heeft daardoor wat meer vermogen. Maar wil je meer power dan doe je gewoon 10 cellen. Aantal mAh bepaalt de vluchtduur.

Ik zou 9 cellen doen 1700 mah of meer.
1700 mah zijn 'goedkoop' en erg goed.
Ik weet niet of er een vertraging op zit?
anders zou ik een 45 of 50 ampere regelaar doen.
Het zijn echte stroomvreters en erg zwaar.
de prop maat is denk ik een 9 x 6

Phoenix zei:
het hangt er een beetje van af wat voor 2de hands toestel dit is. Spanwijdte, vleugeloppervlak, gewicht, type: trainer/pylonracer etc.

Het is voor een electrozwever.
Spanwijdte +/- 2meter50.
Gewicht weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Bertus zei:
Ik weet niet of er een vertraging op zit?
de prop maat is denk ik een 9 x 6

Er zit geen vertraging op en ik heb er 2 props bij gekregen:
Een 9X7 en een 10X6.

(m)A = (milli)Ampere = stroom
(m)Ah= (milli)Ampere-uur = stroom volgehouden/geleverd gedurende een uur = capaciteit van de accu

Ik zou voor 9 cellen gaan, en de 10 x 6 prop gebruiken maar dat hangt van de kist af of hij snel is of niet.

Van de 700 motoren is dit helaas de slechste.

10 cellen en 10 x 6 om er nog wat vermogen uit te persen. Rendement dan niet boven 55%.
wel bruikbaar, maar stroom niet teveel boven 25A laten komen.
Minder cellen of kleinere prop niet zinvol. Grotere prop kan de motor echter ook niet aan.

Cellen dan 10 x RC 4/5SC 1600mAh. Die blauwe sanyo's.
Dit pakket is dan ook goed voor doorgroei naar borsteloos bruibaar.

2.5 meter zwever moet wel kunnen. Tot 2kg prima. boven 2.5kg wordt het een wat zielige vertoning vergeleken met ander elektro zwevertjes.

Alternatieven voor deze motor:
De speed 700 BB 9.6V #3307 is veel beter, omdat het anders gewikkeld is (kogelager maakt nauwelijks uit).

Voor 8 cellen ook de speed 700 BB 8.4V #6316 met 10x6 prima bruikbaar.

Harold
Hoe lang houd de motor het uit met 10 cellen?
Ik ben het verder met je eens maar ik ben bang dat de motor geen lang leven heeft met 10 cellen.
En volgens mij trek hij meer dan 25 ampere met 10 cellen met deze prop.
of heb ik het fout.
Want als ik het eerlijk mag zeggen ik vind het waardeloze motoren ze zijn erg zwaar en leveren geen vermogen.
Ik heb er 1 gehad met een planetare vertraging daar draaide ik met 10 cellen en een 14 x 9.5 prop 8 min motorlooptijd mee je kon dan langzaam omhoog maar daar koos ik voor.
Ik heb in dezelfde zwever een 600 met vertraging gehad met 8 cellen en een 14 x 7 prop met 9 min motorlooptijd hij ging sneller omhoog en kon langer vliegen doordat hij lichter was.
Het waren 2 zwevers even licht gebouwd en we hebben samen gevlogen er was geen thermiek en ik kon 2 minuten langer vliegen dat was 10% dat is aardig wat vond ik.

Ik noemde deze 700 ook al de slechtste van het stel.

Moet je niet kopen deze motor, maar als je het toch hebt liggen.
De door mij aangegeven alternatieve 700 motoren zijn beter bruikbaar ook bij 30A.

Op zich kan zo'n zware motor best wel wat warmte verdragen, zelf met dat lage 55% rendement.
Er is echter nauwelijks vermogen uit te krijgen.
Probeer je dat toch wordt de boel alleen maar heet.

Met een 11x6 gaat het net zo hard omhoog als met een 10x6. Motor bloedheet, looptijd heel stuk korter met de 11x6. Geen nut.

Voor optimale rendement moet je eigenlijk onder de 20A zitten, maar dat kan een sp600 ook (Met vetraging zelf op 10 cellen).

Bij 25A komt er nog een beetje vermogen uit.
Als je hoger gaat stort het rendement harder in dan je aan de ingang toe kan voegen. Helemaal geen nut dus.

Alleen met een hoop cellen, vertraging en behoorlijke prop is er iets van deze motor te maken. Nog steeds niet boven 25A AUB.
16 cellen, 1:2.5 vertraging, 12x6 en het is een leuke 6.5 cc vervanger, maar wel zwaar.
Kost te veel dan om zo nodig een "goedkope" motor te kunnen gebruiken.

Vertraging bij 10 cellen geen nut voor de meeste kisten.

Een motor moet je tegen z'n maximum kunnen gebruiken (zeg 1 watt/gram), anders is er vast een lichtere motor te vinden die hetzelfde kan (eventueel met vertraging)

Even een gekke vergelijk misschien.
Ik heb dus die 700 met vertraging max vermogen is 290 watt
Destijds 150 gulden
Ik heb ook een mega 16/15/2 met vertraging max vermogen 300 watt
nu 79 euro.
de gewichten weet ik niet uit mijn hoofd maar ik denk 1 op 4 denk ik
Leuk verschil vind je niet?

Als je het allemaal nieuw moet kopen (ook regelaar), dan ben je 2.5 keer zo duur uit als goedkope zooi.

Ik ken mensen die elk jaar een speed 600 BB 8.4v SP (*) opbranden van 25 euro.
na 3 jaar had je beter een borsteloze kunnen kopen.

(*) Koop liever de goedkopere "gewone' speed 600 8.4v#3301. gaat langer mee en met 8 cellen (of 9x5 prop bij 7) net zoveel vermogen.

Back