Graupner Starjet met 2 motoren en 2 regelaars.

Hallo,

Ben bezig met een oude Jet Star met 2 speed 480 borstel motoren. Die heb ik voorzien van een regelaar per motor. Op dit moment heb ik beide regelaars op de ontvanger aangesloten, en alles lijkt goed te werken.
Echter in dit draadje lees ik dat ik van 1 regelaar de rode draad naar de ontvanger zou moeten losmaken.
Gaat dat ook op bij deze borstelmotoren en borstel regelaars? Pleeg ik momenteel een aanslag op mijn ontvanger, waar nu eigenlijk 2 Bec's op zitten? Het leek mij juist iets veiliger. Als 1 Bec het begeeft, heb ik er nog 1, zodat de ontvanger blijft werken met de servo's. Wat is nu precies mijn denkfout?

Verder heeft die Jet Star geen roer. Omdat ik twee regelaars heb, zou ik via het roer bij links de linker motor iets langzamer willen laten draaien, en bij rechts roer de rechter motor iets langzamer. Het idee is dat hij dan beter zou draaien. Nu heb ik een Futaba 10C, maar ik kom er niet uit hoe ik dat zou moeten programmeren. Het zal wel heel simpel zijn, maar ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden. Iemand een idee? Ook kan het misschien handig zijn om de "balans" van de twee motoren te kunnen regelen met een draaiknop.

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Vaak gaat twee regelaars parallel (dus beide draadjes aangesloten) wel goed, maar electrisch gezien is het niet handig. Omdat de bec spanning nooit gelijk is van twee regelaars gaan ze elkaar toch vaak in de weg zitten, vandaar het beter is om een bec los te halen.

Ik ken de 10C niet, maar heeft deze zender een mixer ? Zoek eens op google met de woorden : futaba 10C differential twin engine Ik zag net na google zoeken al wat info waar je vast mee verder kan.

Franck,

Bedankt. Het is soms een kwestie van de juiste zoekterm. In dit geval "differential". Ik heb nu middels 3 mixen het resultaat dat ik wil. De beide regelaars op kanaal 1 en 8. Daarna een mix voor het langzamer laten draaien van de linker prop bij links roer. En een mix voor de tegengestelde beweging. De maiden zal de juiste percentages mix moeten opleveren.

Waar ik nog niet uit ben is een "balans" tussen de linker en de rechter motor. Liefst via een draaiknop. Dit om eventuele verschillen tussen de twee motoren/regelaars te kunnen compenseren tijdens rechtuit vliegen.

Eric Schumacher

Gelukt!!

Dankzij de juiste zoektermen en door de servofunctie van de Futaba zender heb ik het voor elkaar. Die servofunctie zit misschien ook op andere merken, maar dat weet ik niet. Bij futaba kun je daar zien in een grafiekje wat de verschillende mixen voor effect hebben op de servo's.

Naast het mixen met het roer zoals eerder beschreven, heb ik nu ook het roer meegemixt met de rolroeren. Doordat "link" actief is, worden vervolgens de regelaars ook aangestuurd. Deze mix heb ik op een schakelaar zodat niet altijd de propellers harder of zachter gaan draaien als ik de rolroeren beweeg.
Voor de balans nog een mix aangemaakt, met als "master" één van de draaiknoppen op de zender.
De jet Star is inmiddels gemaidened, en vliegt boven verwachting. Wel was ik blij dat ik 40% expo op de rol/hoogteroeren heb ingesteld. De uitslagen van de manual zijn veel te groot. Hij rolde zeker 5 keer per seconde. Ik was al blij dat bij die actie de rolroeren niet van de kist afbraken. Die geadviseerde uitslagen waren 2,5 cm up en 2,5 cm down. Daar mag minimaal 1 cm up en down vanaf.
Verder ga ik nog echte scharnieren in de roeren plakken. Heb toch niet zo'n goed gevoel bij het gebruik van de decals als scharnier.
Ik gebruik een 4600 Mah 3 cels lipo. Na 10 minuten vliegtijd staat die nog op ruim 50%. Wel heb ik wat lood in de neus moeten plakken doordat zo'n lipo toch veel lichter is dan de oorspronkelijk bedoelde Nihm accu's.
Omdat het een "low budget"projectje was heb ik hobbyking HK 15148 servos gebruikt van $2,69 per stuk en twee Turnigy borstel regelaars van 30 amp per stuk voor $ 8,40 per stuk. Die servo's hadden trouwens de minste speling van all mini servo's, ook van de grote merken, die ik nog had liggen. Wel zijn ze niet heel snel 0,14 sec, maar omdat het om gewone rolroeren gaat lijkt me dat geen probleem. Eens kijken hoe lang het allemaal heel blijft.

Eric Schumacher

Vaak gaat twee regelaars parallel (dus beide draadjes aangesloten) wel goed, maar electrisch gezien is het niet handig. Omdat de bec spanning nooit gelijk is van twee regelaars gaan ze elkaar toch vaak in de weg zitten, vandaar het beter is om een bec los te halen. .........

In regelaars zitten vaak meerdere bec chipjes parallel. Het parallel schakelen van twee dezelfde regelaars kan probleemloos als deze lineare becs hebben (geen ubec of geschakelde becs)
full

Ik heb bij een canadair en vroeger een b25 ook gedifferentieerde motoren gebruikt.
dit gaat het Handigst met 2 vrije kanalen die Je dan mixed als:
100% gas + 30% richting
En voor de Andere motor:
100% gas - 30% richiting

Je Sluit De regelaars dus Niet Aan opngas en richting, maar op 2 hoge kanalen.

(Weet iemand hoe Je op een samsung Tablet die Automatische Hoofdletters Afzet :-( )

Laatst bewerkt door een moderator:
Airlons los.

Hallo,

Bij de laatste vlucht werd de kist erg wiebelig. Bij het langsvliegen zag ik dat de airlons los aan het laten waren. De kist is van gewoon (zeer kwetsbaar) piepschuim. De airlons breken af langs de scharnierrand, en worden dan nog slechts door stickers aan de vleugels gehouden. Ik heb ze helemaal losgesneden en afgeschuurd. Vervolgens scharniertjes ingelijmd met Bison supersnelle houtlijm. Vrijwel elke andere lijmsoort lost het piepschuim op. Verder aan de bovenzijde Orastick folie geplakt als scharnier. Eigenlijk dubbel op, maar ik heb zo de hele ruimte tussen de airlons en de vleugels afgedicht.
Die folie is heel sterk, en ik had ook nog een stuk zwart/geel geblokt liggen. Daarmee heb ik de onderkant beplakt. Die is daarmee een stuk minder kwetsbaar, en beter zichtbaar voor mijn al wat oudere oogjes.

Het weekend moet ie weer de lucht in.

Eric

Back