Graupner Taxi ombouwen

Hallo,

Ik heb afgelopen zomer een oude Taxi van zolder afgehaald. Alles zat er nog bij (OSmax motor, graupner ontvanger/zender/servo's) en alles deed het ook nog perfect na ongeveer 30 jaar niet gebruikt te zijn.

Nu heb ik al een paar vluchten gemaakt maar toch wil ik overschakelen naar electro omdat het allemaal wat minder rotzooi is en naar mijn mening toch wat makkelijker start etc.

Het model met servo's en ontvanger weegt ongeveer 1500 gram. Nu wil ik de volgende onderdelen kopen:

Motor
Regelaar
Lipo

Dan komt het totale gewicht dus uit op ongeveer 2kg. Dus dat is 270Watt per Kg. Nu heb ik me wel redelijk ongelezen in de elektronica maar toch weet ik niet zeker of ik het allemaal wel goed heb. Volgens mij is het genoeg power om er normaal mee te vliegen, of kan het misschien zelfs nog iets minder (400Watt?).

Het budget ligt rond de 150 dollar dus als iemand hier iets op aan te merken heeft of als iemand ziet dat ik een fout heb zitten in mijn setup dan hoor ik het graag.

Mvg Dennis

Je hebt alleen het opgegeven vermogen van 550 watt als je de maximale spanning en stroom bij die motor gebruikt.

Ga je uit van 3S , heb je 10V gemiddeld onder belasting.
Stroom van 35A is al stevig voor deze toepassing.
350 watt dus. 175 watt per kilo is ruim voldoende voor een trainer.

Niks op tegen om veel capaciteit te gebruiken, maar iets minder dan 5000 kan eventueel ook wel. Handiger om 2 accu's te hebben. 1 laden, 1 vliegen. Mischien dan accu's van 3300 mA die iets goedkoper zijn.

tussen de 275 en 350 watt zal gewoon prima vliegen. Een Robbe Roxy 3536-06 zou bv, gewoon goed vliegen met die Taxi II. Je kunt eens kijken welke motor de mensen hier gemiddeld op een multiplex acromaster schroeven, daarmee vliegt jouw Taxi ook perfect.

De motor die jij uitgekozen hebt, is ook prima, maar van z'n levensdagen geen 550 Watt. Eerder ergens tussen de 300 en 400 watt.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi SkullTrail.
Het is maar 1 ding die ik je wil meegeven , de lipo die jij voorsteld is een 15C lipo ,voor nog geen 2 dollar meer heb je een 20 C pack, ik zou je deze dan aanraden:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 5000mAh 3S1P 20-30C Lipoly Pack $59.80

Ik vlieg de trainer 25 van graupner met een axi motor type 2826/12.
of bj UH de Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $25.95

Dan vliegt hij zeker super.
de mijne weegt nu 2400 gram met 4 lipo's 3900 mah en dan nog een vliegtijd van 15 min met een beetje gas controle !!
Hier een uitdraai van gister met de trainer:

dit is een vlucht van dik 11 min.

gr vosje :):)

Laatst bewerkt:
Ik heb gister nog even deze guide doorgelezen en daar is me het een en ander weer wat meer duidelijk geworden. Ik merk al dat het gewoon veel lezen is voor je alles aan een electro setup snapt.

De motor is in feite dus goed maar zoals jullie zeiden geen 550Watt. Ik ga uit van 3cell lipo dus dan word het ongeveer 300/350Watt. Als jullie zeggen dat dat goed genoeg is voor en trainer dan hou ik het daarbij :)

@Harold
Ik kan inderdaad ook voor 2 kleinere packs gaan maar ik heb hier ook nog 2x een 3s1p pack liggen met 2200mah dus dat is geen probleem. Ik wou eigenlijk gewoon een grote lipo om zo 1 lange vlucht te kunnen maken. Weten jullie ongeveer hoeland daarmee is te vliegen of hoe ik dat uit kan rekenen ?

@Vosje
Een 5000mah pack met een 15C rating kan toch 75A leveren dus dat is in feite toch genoeg voor die motor want die trekt max maar 35A. Of zit ik nu weer helemaal verkeerd met de berekeningen?

gewoon goed vliegen met die Taxi II.
Het is geen Taxi II volgens mij, Taxi I zal het wel zijn aangezien die uit 1970-1980 stamt :p

Is die GPS zo hoekig of vlieg jij zo raar :D

De Gps is ok , is mijn vliegen geweest.

@SkullTrail
Het gaat om de interne weerstand van de lipo , de 15 c heeft een iets hogere interne weerstand dan een 20 c lipo , in het begin zou je geen verschil merken , maar met een lading van 200 merk je het verschil van de lipo.

Ik heb lipo packs van meer dan 300 ladingen , mijn vluchten zijn niet bij te houden .

hoop voor de goedde info aangeleverd te hebben.

gr vosjhe :):)

Oke dan kan ik beter die 2 dollar extra uitgeven zodat mijn lipo langer goed blijft. Bedankt voor de tip ;)

@Robert.
Heb even gekeken en daar staan inderdaad ook wel een aantal mogelijke setups in, bedankt :)

Back