Graupner Terry goed voor beginner?

Hoi allemaal,

Ik op een beurs eens met een indoor flyer mogen vliegen (Mini Bee Gee), en nu heb ik dus "the itch" :lol:. Ik wil dus graag gaan vliegen, maar aangezien mijn huiskamer niet groot genoeg is, zal ik het moeten doen met het grasveld voor mijn huis.

Ik heb eens rond geneust voor een goedkoop vliegtuigje, en ben uitgekomen op de Graupner Terry.
terry_graup01.gif

Een simpel electric parkflyertje, vliegend op 6 cellen en een speed400.
De enige besturing is Rudder, Elevator, en Throttle, Maar in de videotjes ziet dit vliegtuigje dr best vlot uit, in de lucht (Zelfs loopings en barrelrols). Uitteraard zal ik niet meteen gaan proberen dat na te doen. :)

Wat denken jullie? Is dit een goed starters vliegtuigje? Of weet iemand nog een andere goedkope handlauncher? (Dat veldje is te ruw om te wielen)

Grtz,
Sven

Hoi Sven,
de vraag is een beetje hoe ver je wilt gaan in deze hobby. Als je je slechts wilt beperken tot het vliegen van kleine en lichte modellen (parkflyers dus) dan zou ik kijken naar een piepschuim Piper ofzo.

Wil je later echter ook met grotere (brandstof en/of elektro) vliegtuigen vliegen, dan zou ik kijken naar een gewone trainer. Je kan voor geschikte modellen het best even de zoekfunctie gebruiken met de keywords "beginnerstoestel" of "beginner". ;)
De volgende link is wellicht ook interessant: Parkflyer - - - suggesties?

Daarnaast kan ik je, met het oog op de gezelligheid en kennis ( ;) ) zeker aanraden gewoon eens een middag naar een vliegclub te gaan, en je hier te laten voorlichten.

Wil je gewoon eens kijken of deze hobby iets voor je is koop dan een gamebird inclusief de simulator easyfly. (kost +- 50 euro en is naar mijn mening de beste manier om te kijken of het wat voor je is.) ;)

Hallo Sven, eerst en vooral welkom op modelbouwforum.nl
Ik vlieg nu al een dikke 2 jaar met de Terry van Graupner, ik kan je zeggen dit is een leuk modelletje... als je al wat kan vliegen :? persoonlijk zou ik voor een ander modelletje kiezen.
Ik vlieg de Terry met : een speed 400 plus
een 8 cellen paket (cadnica 500 ar cellen)
en dan nog 2 micro servo's maar dat wist je wel al hé :hammer:
Mijn langste vliegtijd met de Terry tot hier toe is 11 minuten maar dan wel wat zweven enz hé

Groetjes

Xaf

sven,
de terry vliegt uitstekend, MAAR misschien voor de beginner wat minder geschikt vanwege het materiaal waar ie van gemaakt is.
het is wel gemakkelijk te repareren met wat epoxy maar soms zijn er wel eens stukken compleet aan snippers geslagen.

als je zelf aan het experimenteren gaat, zoek dan naar voorkeur naar een EPP schuim model, dat kan wat meer klappen verdragen.

over wildvliegen en zelf leren vliegen en dergelijke ga ik niet meer over beginnen daar is al genoeg over geschreven, het lijkt me verstandig dat je de zoekfunctie eens raadpleegt en eens zoekt op "beginner" en "epp" en "wildvliegen"

veel leesplezier.

Dat dat piepschuim niet zo verdraagzaam is, is te begrijpen. Maar ik heb al eerder gezegt, dat veldje hier is te ruw voor rollende start en landing, dus gaat dat met die piper denk ik niet echt lukken. Ik heb de mini piper al wel gezien op filmpjes, hij wordt zelfs opgelaten door te gooien, vliegt best mooi en is niet echt lelijk op zichzelf, maarja, die wieltjes haken geheid vast in het diepe gras hier, bij het landen, en op de harde stenen landen zoals in dat filmpje durf ik toch niet hoor :wink:. Of zou dat vliegtuigje ook goed zonder onderstel kunnen, dat ik dan gewoon et hele buikje beplak met skid plakband? Hij is trouwens wel zelfs 10 euro goedkoper dan de terry, en ze zeggen dat die piper 30 minuten kan vliegen??

En ik ga (nog) niet inschrijven bij een model club, want dan kan je weer voor n jaar contrebutie lappen voor iets wat me mischien wel helemaal niet bevalt. Bovendien kom ik daar waarschijnlijk met mijn 40Mhz computerzender toch niet binnen, dus moet ik wel buiten de club vliegen. (Voor de moraal ridders: boeie..).

En computer simulatie.. tsja, tis verre van hetzelfde als een echte vlucht.

Ik houd et liever bij simpele parkflyers die je kan gooien en die kunnen bellylanden.

Jullie advies is goed bedoelt en ik probeer niemand af te kaffen, maar ik heb maar weinig keuse, ik moet et doen met wat ik heb. (simpel veldje, en een niet clubwaardige zender.)

EDIT:

Easystar
mpx4192.jpg

Deze lijkt me een stuk minder leuk, maar die staat geadverteerd als goed beginners toestel, gemaakt van taai "Elapor" foam.

Hij stijgt zelfs op ZONDER dat je de controller vast houd.

Ik denk dat je als modelvlieger de voorkeur moet geven aan een 35 Mhz zender, maar aangezien een 40 Mhz wel toegestaan is zal dit bij de meeste clubs geen enkel probleem zijn. (Zo vliegen er bij mijn club volgens mij ook diverse mensen met een 40Mhz zender) Dit kan en mag dan ook geen reden zijn geen lid van een club te worden.

Voor wat betreft de contributie; dit geld verdien je dubbel en dwars terug omdat je kan profiteren van de aanwezige kennis en daarnaast ook kosteloos instructie kan krijgen in het leren beheersen van je model. (Wat uiteindelijk resulteert in een minder aantal crashes en dus geld. ;) )
Daarnaast raad ik je aan, zoals Gerard al heeft vermeld, even de zoekfunctie te gebruiken en je te verdiepen in het begrip wildvliegen en wat dit voor consequenties kan hebben op een eventuele dekking van je aansprakelijkheidsverzekering. Het zou namelijk jammer zijn als je de rest van je leven mag afbetalen voor een domme fout die je in je jeugd hebt begaan. ;)

Voor wat betreft de simulator; tuurlijk is het anders dan in het echt, daarom heet het ook een simulator. :lol:
Het grote voordeel is echter dat je al vast bekent kan worden met de besturing, en hoe een model reageert op de ingegeven stuurcommando's.
Je zult hier echt profijt van hebben, geloof me nu maar. De kosten hiervan bedragen nog geen 50 euro, en als dit je al teveel is kan je maar beter niet eens beginnen met deze hobby. :oops:

Tot slot kan ik je alleen maar het advies meegeven gewoon eens bij een club te gaan kijken, en bevalt dit je niet dan kan je altijd nog je eigen plannen doorzetten.

Doelen jullie met dat wildvliegen op die knakker die een meisje heeft gedood met zijn vliegtuig? Tsja, das gewoon.. onhandig. Et enige wat ik op dat veldje hier kan raken is een vogelverschrikker of een verdwaalde traktor. :) Maar is het ook werkelijk verboden om met zon klein piepschuime ding te vliegen op een boere grasveldje? Dan ben ik al zwaar crimineel met mijn papiere vliegtuigjes vroeger. :lol:

Maar ik dacht dat 40Mhz verboden was voor luchtvaart? (ground frequency) Ik wil best wel eens eventjes gaan kijken bij zon club, maar das weer 3 kwartier rijden. Das voor int weekend nog wel te doen denk ik, maar ik wil graag op een lekkere zomer avond ook even een simpel dingetje oplaten op dat boeren weitje hier.

Voor die simulator heb ik al wat dingen opgerammeld trouwens. Flying-Model-Simulator. Het is volledig freeware, en ik kan via een zelfgemaakte buddy to LPT cord natuurgetrouw op mijn eigen controller priegelen met sticks. :) Bron: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/manual/manual.htm

Ik vind zon mini Pipertje eigenlijk ook n stuk mooier dan de terry, maar die wieltjes zitten me enorm dwars. Is daar geen simpele oplossing voor? Mischien de wieltjes weg, en de buik beplakken met nylon tape? Of is dan meteen die air intake de sjaak bij een ruwe landing?

Ik vlieg ook op 40Mhz. Ik weet niet hoe het op de andere clubs is. Maar bij ons kom je gewoon eerst vliegen, als het bevalt en je besluit te blijven, dan schrijf je je in en dan pas hoef je te betalen.

Aha, dat is lekker nieuws, mischien mag ik hier ook wel eens eerst een rondje komen vliegen, eventueel met buddy. :) Ik zal eens gaan informeren bij die mensen.

Ik denk dat Groningen - vanaf Roosendaal - nog wel iets verder rijden is dan 45 minuten. :lol:

Pfff, dit wordt nog een hele klus voor ons zo te lezen ;) Ik probeer het toch: het mag <censuur, afschuwelijk sterke krachtterm>niet! :) en het is niet verstandig. Op een club leer je veel beter vliegen dan in je uppie. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, waarom de fouten maken die anderen al ooit t.b.v. jou gemaakt hebben. Contributie verdien je waarschijnlijk binnen een middag terug.

Drie kwartier rijden? Er moet toch een vereniging dichter bij jou in de buurt zijn? Twee club-overzichten, geen van beiden volledig en ze overlappen elkaar een beetje:
http://www.modelvliegsport.nl/service/clubs/index.htm
http://www.airtoi.nl/clubs.php3

bij alle clubs kan je prima vliegen met 40 mhz hoor.
de nieuw gekochte apperatuur voor vliegen dient wel 35mhz (bij voorkeur) te zijn, maar je kan prima aan de slag met je 40mhz zender.

ik wil maar een ding zeggen, 2 kale pipertjes = een jaar lidmaadschap bij een club, en 2 heb je er minimaal aan gort "gevlogen" voor je erachter bent dat je het zeker leuk gaat vinden :wink:

Hey Freakazoid,
2 jaar terug wilde ik ook met modelbouw beginnen en ik ging naar een club op 15 min hier vandaan. Viel dat even tegen. Niemand wilde mij info geven of dan ook maar antwoorden op mijn vragen. Ze hadden het veel te druk. Dus was ik ervan overtuigd om nooit naar een club te gaan, want ze helpen je toch niet! Ik kan dat allemaal zelf wel... Ik dus een vliegtuigje gekocht, motor, servo's, zender, ... (daar ging mijn vakantiejobgeld :P :) ) Maar goed alles compleet en klaar om te vliegen. Alles verbonden met hetgeen in de handleiding en op internet stond. (oja het gaan om een Robbe Eurotrainer, ARTF). Goed dan maar ff die motor proberen te starten. Pfff dat viel tegen. En blijven proberen... Dan plots vragen mijn ouders; zou het toch niet verstandig zijn om naar een club te gaan? Ik wilde dat natuurlijk niet. Na veel prutsen de motor toch goed gekregen en vol zelfvertrouwen naar het vliegveld (hier dus voetbalveld :? ). En proberen op te stijgen. Wel wat een geluk dat het model op zijn neus viel en de schroef dus kapot was of er bleef werkelijk niets meer van over!
Dan is er iemand gekomen van een andere club die alles mooooi heeft uitgelegd. Wat bleek, servo's verkeerd aangesloten, vleugel niet sterk genoeg, zwaartepunt niet goed, ...
Nu ben ik héél blij dat ik naar die (andere) club geweest ben! Opstijgen ging niet echt een probleem zijn, maar landen? :?
Daar werden we héééééél goed ontvangen en alles werd duidelijk uitgelegd. Ze hebben verteld wat ik met het model moest aanvangen en welke veranderingen ik moest aanbrengen. De volgende week nog eens terug. Dan kon de motor afgesteld worden. Oké vrij goed afgesteld mocht ik mee met de instructeur van dienst :wink: . Die vloog het model in en kreeg de hele uitleg hoe ik moest omgaan met de sticks en met de trims. Dan heeft hij hem veilig aan de grond gezet.
Dan kwam de tweede vlucht en sindsdien heb ik niets dan fun aan modelbouw gehad...
Moraal van het (saaie?) verhaal: ga naar een club! Afstand speelt op zich geen rol, ik moet nu ook een half uur rijden om er te geraken (het is te zeggen mijn pa :P ).

Weet je... Dr is een vliegveld op nog geen 10km van mijn huis!! :roll::oops::roll::oops::roll::oops: Ongelofelijk zeg, Ik heb altijd op mijn eigen stad gezocht, roosendaal, maar die club staat geregistreerd in steenbergen.. Hun clubhuis is hier schijnbaar 10 straten verder op. http://members.home.nl/bvlsteenbergen/

Toch maar eens babbelen met die mensen. Bedankt ron!

Hun vliegveld is door de week altijd laat open, dus als ik dan toch even wil gaan vliegen, is het 15 minuten rijden voor een echt veld.

Zal ik dan maar voor een mini piper gaan om te beginnen? Kunnen die goed landen op gras? Een vliegtuigje met ailerons is natuurlijk een stuk interesanter, maar dat zie ik toch fout gaan, als je daat voor het eerst meteen al mee temaken krijgt.
Ik heb al een bizarre vliegtuig op de plank staan, maar ik durf er nog nieteens aan te denken om daarmee te gaan vliegen. :lol:

Pico Jet
bluearrow.jpg

[offtopic]
Ik ben wel slim genoeg om servos en CoG goed uit te vissen, maar een pro die met je mee kijkt is natuurlijk altijd handig..
[/offtopic]

Persoonlijk zou ik voor een trainer met minimale spanwijdte van 1,5 meter gaan. Brandstof of elektro moet je zelf beslissen, maar bedenk dat electro qua aanvangskosten (en misschien zelfs ook structureel) duurder is dan brandstof.

Nog één advies: Oefen met een zender op een simulator!
Echt waar. Het leert je snel en zeer goedkoop, de besturing van je zender en de reactie van een modelvliegtuig onder de knie te krijgen, en het is weliswaar niet 100% waarheidsgetrouw, maar je leert er wel veel van. ;)

1,5 meter spanne? allemachtig. :D dan moet het er wel een wezen met ontkoppelbare vleugel dan, want anders krijg ik em nooit heelhuids opgeborgen. :P En ik wil zioso electro, die smeerboel van een benzine motor ben ik al es eerder van afgeschrokken bij mijn eerste RC car.
En als ik zie wat die benzine dingen kosten, dan denk ik toch wel 2x na over of dat nou zo goedkoop is vergeleken met electronica.

Dat simulator werk lijkt mij van vrij weinig nut, want ik heb het eens geprobeerd met een terry simulatie, dat lijkt echt helemaal nergens op. Ik kon dr alle mogenlijke 3d Stunts mee uithalen, van looping tot toiletbowl. Dat kan nooit kloppen voor zon kalm sail vliegtuigje dat nieteens ailerons heeft. En dat doet die simulator met bijna alle vliegtuigen. Het meeste lijkt me walgelijk overpowered.

Het is een beetje afhankelijk van welke simulator. FMS is gratis, en voor die prijs vind ik dat (met name de laatste release) in ieder geval beter is dan niets. Een andere betaalbare optie is een Gamebird Dummyzender te kopen, waar de simulator EasyFly bijzit voor de prijs van ongeveer 50 euro.

Zoek (met de -knop bovenaan) even op de termen "beginner" en/of "beginner AND toestel" om een indruk te krijgen van welke modellen met name geschikt zijn voor beginners. ;)

Edit:
Ik lees net dat je alleen electro wilt? Kijk dan even in het volgende draadje: 4 kanaals Electrotrainer die op gras kan landen??

Hey,
Ik heb mij destijds ook Easyfly aangeschaft en het is zeker goed om de "basis" onder de knie te krijgen. Uiteraard weinig realistisch, maar de simpele bewegingen zijn er heel goed mee te leren! :!:

Ik heb liever geen vliegtuig wat je moet ironcoveren. Dat lijkt me moeilijk en t isdenk ik ook n hoop gedonder om te repareren.

Leren vliegen met een simulator lijkt me niks. Het is even leuk om te proberen, maar of je daarmee ook echt kunt gaan vliegen na n hoop oefenen, volgens mij niet.

Bovendien, Mij boeit realisme in echte RC vliegtuigen totaal niet, Mijn voorkeur gaat meer uit naar fun flyers, en ander vreemd gevormd vliegspul. Dat ultra realistische gedoe met warbirds en dergelijke laat me koud.

Maargoed, een mini piper is ook niks volgens jullie? Ik moet dus perse met een vliegtuig van anderhalve meter beginnen, (Waar natuurlijk ook weer een ongelofelijk duur prijsje aan hangt) voor ik met de goedkope kleintjes kan vliegen?

Back