Graupner Terry goed voor beginner?

Ik vind die oracover en balsa vliegtuigen er best moeilijk en fragiel uit zien, maar is dat niet zo dan? Mij lijkt het dat een klein takje of zoiets al gauw de covering aan gort trekt, en een minder elegante landing leverd toch gemakkelijk een complete vleugel hervorming op?

En gerard, Dat dacht ik eerst ook, maar vreemd genoeg zijn de prijzen van hobby lobby zijn omgerekend bijna op de euro identiek aan die van quartel.:?

Een takje trekt het stuk ja, maar als jij door de bomen wel vliegen moet je ook geen EPP nemen :) Balsa met oracover is goed sterk en kan je REPAREREN. EPP kan je na een goede crash gewoon weggooien. Het is waar dat bij een lichte crash EPP soms net heel blijft (optisch maar het buigt en scheurt toch echt wel ergens) en dat balse meteen stuk is. Dat valt meestal erg mee. Je koop toch geen vliegtuig om te crashen of wel? En als je les krijgt leer je toch om hem heel te houden. Gewoon voor balsa gaan, heb je meer aan.

Ongelukjes gebeuren nou eenmaal. :P En zijn er eigenlijk wel electric balsa's? :D Ik ben die eerlijk gezegt nog maar bar weinig tegen gekomen. Het maken van zon balsa wing lijkt me ook enorm moeilijk. Goedkoop zijn zulke balsa vliegtuig setjes ook niet dacht ik. Ik heb tot nu toe alleen nog maar gekeken naar kant en klaar foam romp en wings, ik zal eens wat beter naar die balsa optie gaan kijken.

EDIT:
Ik vind het trouwens ook best vreemd dat bijna alle electric trainers van die kleine wingspans hebben. Ik zie dr zelden een van meer dan n meter, en bijna allemaal foam.

Nu dan eentje omdat je het zo netjes vraagt. Kijk eens bij Titanic-airlines ( www.titanic-airlines.de ) zij hebben 2 modellen die wel geschikt zijn, en wel de Titan-Attack http://www.titanic-airlines.de/tia/tia_main.htm en de Musketier als opvolger http://www.titanic-airlines.de/musketier/musketier_main.htm De Titan Attack is een redelijk goed beginnersmodel en de Musketier is er voor diegene die al een beetje kan vliegen, ze zijn nog redelijk goedkoop ook.

ps die piepschuimvleugel van de Titan-Attack NIET gaan afwerken met papier of ander materiaal om een glad oppervlak te krijgen, dit is niet goed voor zijn vliegeigenschappen.

Oef, das een zwakke plek, ik kan heel slecht duits. :) Ik kan eruit opmaken dat die 1 meter spanne is, en maar 20 euro kost. Mooi is de eerste niet, maar voor mooi zijn hebben we later nog tijd genoeg. :P Volgens mij laat die ook geen verkeerde landing toe, omdat je dan denk ik alles wat er op dat dunne staartje zit, kwijt bent. Maar hij is verschrikkelijk goedkoop, dus dan kan het ook niet zoveel kwaad denk ik. Is dit een toestel om helemaal zelf mee te leren, of is deze al zo moeilijk dat ik daar beter een instructeur bij moet inschakelen?

Die 2e is trouwens wel n ander verhaal, Die lijkt wel helemaal geen rudder meer te hebben, en alleen elevon en aileron?

Ik heb zelf de Titan-Attack al jaren in gebruik als funmodel en ik kan je verzekeren dat het model best wel tegen een stootje kan. Bij een erg harde landing (lees crash) dan kan het zijn dat enkele onderdelen losvliegen maar die zijn zo weer vast te lijmen.

En effe om je helemaal uit die droom te helpen, er zijn vrijwel geen modellen waarmee je het vliegen zelfstandig kan leren en dit is ook niet aan te raden. gebruik de zoekfunctie hiervoor maar eens om te kijken wat hierover al allemaal geschreven is.

Nee, dat helemaal zelf leren niet gaat, is me inmiddels al duidelijk, maar geeft rudder/elevator control al zon moeilijke situaties dat je de eerste 10 vluchten ofzo nog niet alleen kan vliegen? Voor mij, en velen andere beginners "lijkt" het zo gemakkelijk, maar is het dan echt zo moeilijk?

tik rechtsboven eens op zoeken en zoek eens op "zabarak" dat is de naam van een electrotrainer met ailerons, heel erg leuk vliegtuig, met simpele (lees goedkope) uitrusting prima mee te vliegen, ook kunstvlucht en dergelijke, dat is een ideaal beginnersmodel electro.
als je zonder hulp van een club (lees hier instructeur!) aan de slag wil, dan beter een peipschuim of epp schuim toestelletje, om dat dan een balsa modelletje wel wat taiier is om te repareren voor de leek denk ik.

http://www.mz-modellbau.de/MS/Modelle/Zabarak.htm

Zeer pootig electro vliegertje, niet bepaald lelijk, om eerlijk te zijn, maar die vraagt al een speed 600BB 8,4v motor, met alle kosten tot gevolg denk ik. Ik wil er eigenlijk niet veel meer dan 100 euro aan uitgeven voor ik weet of ik het uberhaubt wel leuk vind. (dat is dan alleen gerekend wat ik nog nodig heb, want ik heb al een boel liggen), als ik het dan echt leuk vind, wil ik best met geld gaan smijten. Noem me maar een zeurpiet, maar voor 200 euro spullen kopen en dan pas erachter komen dat je dr eigenlijk niks aan vind is nog veel erger.

Het vliegtuig wat ik hier heb liggen heeft een mpx 400/20/12 speed controller. Zou ik die zolang kunnen gebruiken, of is die te zwak? Dat zou wel een flinke knauw geld schelen.

das te zwak denk ik, zoals ik het zie zal dat voor een speed 400 type motor zijn.

op dit moment kan ik je maar 1 eerlijk advies geven.
hou die 100 euro alsjeblieft in je zakken, alles wat je voor dat bedrag gaat kopen is in principe weggesmeten geld.
je kan dan beter bij een club gaan kijken, informeer vantevoren, de meeste clubs hebben wel een leskist waar je een eerste indruk mee op kan doen, en geloof me, het is leuk en verslavend.
spaar dan nog even door voor een degelijke instapset, en stap dan met plezier in de hobby.

als je wil kan je bij ons in eindhoven een keer een proefvlucht krijgen met een trainer.

gerard.

Mja, mischien dat ik bij iemand als buddy mee mag vliegen met een makkelijke kist. Goed plan. Het is moeilijk om te proeven van deze hobby, zonder meteen int diepe te spingen.

Mischien kan ik het beter helemaal van het begin doen, en bij een modelclub zelf een vliegtuig bouwen van een bouwplan, samen met iemand die daar tijd en kennis van heeft? Daar leer je denk ik een hele boel van, en het lijkt me ook een berg geld schelen als je zoiets zelf opbouwd inplaats van zon dure kit. Doen ze eigenlijk wel zoiets op zon club?

Ga ik me er ook maar eens mee bemoeien. Ik zie een paar uitspraken waar ik het toch niet mee eens ben.

Reden dat de meeste elektro trainers klein zijn is vanwege de kosten. Groter gaat prima, maar dan moeten er meer cellen in, dus duurdere lader en motor.

Piepschuim is prima te repareren. Gewoon aan elkaar plakken en als er een stuk versplinterd is gewoon een vierkant stuk uitzagen en vervangen door een stuk schuim van de juiste hardheid en materiaal.

zarabat of robbe cardinal zijn bruikbare trainers. Minipiper echter ook, evenals de recentere multiplex schuimpjes.

Balsa reparatie is goed mogelijk door ervaren bouwer. voor anderen niet.

Charter was vroeger de beste trainer.
Zelf gebouwd, mooi 4cc erop. licht, fris enz...

Tegenwoordig niet meer.
Reden: degene die je nu tegenkomt zijn meestal 2e handsjes die van zolder naar zolder verhuizen. Vergeven van de olie, een kilo te zwaar door epoxy reparaties en dan een totaal foute 6.5cc erop "om tegen de wind in te komen".

Mini piper, speed 300 7.2V, gunter, 2 lipo's (etech of kokam 1200) en simpele lipo lader is waarschijnlijk de goedkoopste manier om volwaardig te vliegen.

Vraag wel even bij die club. Als het een "rode charter rules" club is, dan willen de oude mannen je niet helpen. Dan is er waarschijnlijk weer wel goede bouw begeleiding, dus kijk even wat de club cultuur is.
Als je interesse naar elektro uitgaat, laat je dan niet een verbrandingsmotor aanpraten.

met zo'n mini piper apaaraatje ben je wel weer vrij gebonden aan het typische nederlandse weer helaas.
alles boven WK2 en het ding gaat alle kanten op.

de zabarak met goedkope 6 of 8 cellen pakketen en goedkope speed 600 aandrijving vind ik de beste optie.

@Freakazoid

Ik ben nu bezig mijn vder te leren modelvliegen met een volledig schuim kistje met een spanwijdte van ongeveer 1 meter 20. Hij wordt aangedreven door een speed 400. Ik heb het hier over de MultiPlex PicoCub, een leuk toestelletje dat op zich best wel wat kan hebben zolang je de optionele vleugelstruts (staat in de handleiding) er maar opbouwt. Het ding weegt vliegklaar ongeveer 550 gram en vliegt goed tot ongeveer windkracht 3 zolang het maar niet te vlagerig is. Het is een goed en stabiel kistje dus perfect om mee te leren vliegen. Ook is het schuim best stevig hij heeft al een keer in de boom gehangen (mn vader he ;) ) waar hij daarna uit is gevallen met alleen een klein scheurtje in de vleugel, wat lijjm ertussen even wachten en gaan....

En oja .. Het landingsgestelletje lijkt vrij zwak maar het is best stevig gebouwd van verenstaal en vangt juist een wat minder nette landing goed op.

Hij is zowel compleet (zender, servo's, enz.) te krijgen als los, los kost hij dacht ik ergens rond de 70 euro en kompleet (met goede zender) 339 euro

En zo ziet ie eruit:
picocube30_th.jpg

Mark

Back