Graupner Thryristor bougie

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Mugen MRX-3, 13 jan 2022.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Vond gister deze in de doos met oude spullen,
    Iemand enig idee of deze nog gebruikt kan worden om een methanoller om te bouwen naar vonkontsteking?

    image.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een normale bougie volgens mij. Het maakt voor de bougie niets uit of hij een vonk krijgt van een transistor gestuurde, een fet gestuurde of een thyristor gestuurde ontsteking.
    Transistoren en thyristoren worden steeds minder toegepast omdat fet's makkelijker in gebruik zijn en in de meeste gevallen ook beter werken.
    Er is (was?) wel een verschil tussen bougies voor de oude ontsteking met contactpuntjes en de elektronische ontsteking. Dat is omdat de initiële piekspanning van de elektronische ontsteking duidelijk hoger is. "Gewone" bougies kunnen doorslaan door die hoge spanning waardoor de ontsteking niet goed of helemaal niet werkt. Omdat tegenwoordig de elektronische ontsteking standaard is zijn eigenlijk alle moderne bougies geschikt voor een elektronische ontsteking.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Thyristor ontsteking is in wezen gewoon een andere naam voor een Capacitive Discharge Ignition of CDI. Die bougie is gewoon bruikbaar, het zou me ernstig verbazen als hij op wat voor manier dan ook anders zou zijn dan wat je tegenwoordig koopt...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bougie is een bougie….. Ik kon het me niet voorstellen dat deze op een andere spanning zou vonken
    Maar je weet het nooit he :)
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat is niet zo! Er zijn flinke verschillen tussen de diverse soorten bougies. Het is echt niet ongewoon dat een motor met een bepaalt type bougie slecht of helemaal niet wil lopen maar met een ander (het juiste type) prima loopt.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    In de auto wereld ,ja . Daar heb je diverse warmte graden , enkele massa of drievoudige massa . Iridium,platina tip. Diverse schacht dieptes en schroefdraad lengtes .

    In de modelbouw wereld is die keuze een heel stuk kleiner en simpeler gehouden .
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat is zo, er zijn maar een handje vol verschillende bougies verkrijgbaar. De grootste verschillen zitten in de maten. Veruit de meeste, zo niet allemaal, zijn geschikt voor een elektronische ontsteking.
    Toch stond ik er van te kijken hoeveel verschillende bougies er zijn voor kleine benzine motoren, bijvoorbeeld voor kettingzagen en bladblazers. En er zitten echt verschillen in. Hoe en wat weet ik niet maar ik heb het meegemaakt dat een Homelight ketting zaag met een bepaalde bougie maar matig liep terwijl die zelfde bougie in een Still probleemloos werkte. Hoe en waarom???? Ik durf dat niet te zeggen want ik weet het echt niet.
     

Deel Deze Pagina