Graupner Ti Amo

Hallo Marco,

Ik heb nog geen foto's van de binnenkant van jouw boot gezien, dus ik weet niet hoe de motorsteun eruit ziet...

Afgaand op jouw verhaal is het toch niet een blokje met een halfronde uitsparing voor de motor met een stripje eroverheen geschroefd...?
Dat zou wel een hele goedkope (en een niet gemakkelijk watergekoeld te maken) oplossing zijn...

Mochten de Chinezen er inderdaad zo'n aggenebbis constructie in geplakt hebben, dan zul je een nieuw motorspant moeten maken, met dezelfde V-stelling als dat blokje, het blokje eruit en het motorspant op die plaats, uiteraard correct uitgelijnd.

Het motorspant kun je maken van epoxyplaat en vastzetten met epoxy en glasweefsel, dat heb je ook nodig om de in- en uitlaat voor het koelwater vast te zetten.

Hier een voorbeeld van een motorspant van epoxyplaat voor een 700 motor:

full


full


Met een motor eraan:
full


Op de foto's maak ik gebruik van een schroefaskoker met motorflens, het uitrichten is dan een fluitje van een cent.
Met een dogbone koppeling zoals in de Ti-Amo gebruikt wordt, moet de uitlijning nét zo zorgvuldig gebeuren, anders krijg je een boel lawaai en slijtage.

Hier nog een foto van hoe ik de in- en uitlaat heb gemaakt in mijn Arowana's:

full


De buisjes liggen zo vlak mogelijk op de bodem, zijn verlijmd met epoxy en daarna verstevigd met een laagje glasweefsel en epoxy.
Na het uitharden zijn de buisjes aan de onderzijden vlak geschuurd:

full


De positie van de buisjes moet bij de Ti-Amo anders; de inlaat waar de propwash de bodem raakt en dan iets verder naar achteren (dus van achteren gezien rechts achter de prop), de uitlaat naar achteren wijzend, op een plaats waar de propwash de bodem (nog) niet raakt, zodat je zuiging krijgt.

Het schetsje is een ruwe aanduiding, de inlaat hoeft niet gebogen uit de romp te steken (da's voor een langzaam varend model), dat remt veel te veel:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan,

Het is inderdaad wel zo'n blok met een halfronde uitsparing en aan de bovenkant een stripje er overheen. :razz:

Mijn idee was om de uitsparing in dit blok groter te maken, zodat de motor met waterkoeling er omheen er in past. Qua dikte moet dit kunnen in dit blok, omdat het genoeg "over" heeft om weg te halen. Het er uit halen zie ik niet zo zitten, omdat het een redelijk stuk onder het dek zit en al helemaal vast zit. Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken.

Als ik het goed begrijp moet de aanzuiging voor de koeling een stuk achter de schroef zitten? En de afvoer moet dus nog een stuk naar achteren?

Is het een probleem als de waterkoeling iets omhoog komt en niet zo strak over de bodem loopt als op jouw foto? Dit omdat er ook een opbouw voor de roerservo en accuhouder achterin de boot zitten. Hier wou ik dan langs omhoog gaan en vervolgens zo naar de regelaar toe, daarna naar de motor en vanuit de motor weer naar de achterkant van de boot voor de afvoer.

Ik waardeer je bijdragen in dit topic enorm Jan! Voor een nieuwkomer zoals mij in de modelbotenwereld geef je een uitstekende uitleg en duidelijke foto's! Dat mag best gezegd worden.:D

Groetjes Marco.
 
Hallo Marco,

Als de situatie het niet toelaat dat de buizen vlak over de bodem lopen, dan moeten ze hoger, simpel.
Als het water het koelsysteem eenmaal heeft gevuld (door even een paar meter flink voluit te varen) dan blijft door de zuiging van de uitlaat de flow ook met een hoger liggende buis gewoon doorgaan.
Ik zou in eerste instantie een flinke scoop laten staan aan de inlaat, die kun je later altijd kleiner maken als blijkt, dat de koeling voldoende is.

Dat 'helemaal vast' kon je nog wel eens tegenvallen; het is best mogelijk, dat je tijdens het bewerken ervan ineens voelt, dat de Chinese verlijming niet zo vreselijk vast zit...

Groeten, Jan.
 
Back
Top