pompebled
Forum veteraan
Hallo Marco,
Ik heb nog geen foto's van de binnenkant van jouw boot gezien, dus ik weet niet hoe de motorsteun eruit ziet...
Afgaand op jouw verhaal is het toch niet een blokje met een halfronde uitsparing voor de motor met een stripje eroverheen geschroefd...?
Dat zou wel een hele goedkope (en een niet gemakkelijk watergekoeld te maken) oplossing zijn...
Mochten de Chinezen er inderdaad zo'n aggenebbis constructie in geplakt hebben, dan zul je een nieuw motorspant moeten maken, met dezelfde V-stelling als dat blokje, het blokje eruit en het motorspant op die plaats, uiteraard correct uitgelijnd.
Het motorspant kun je maken van epoxyplaat en vastzetten met epoxy en glasweefsel, dat heb je ook nodig om de in- en uitlaat voor het koelwater vast te zetten.
Hier een voorbeeld van een motorspant van epoxyplaat voor een 700 motor:
Met een motor eraan:
Op de foto's maak ik gebruik van een schroefaskoker met motorflens, het uitrichten is dan een fluitje van een cent.
Met een dogbone koppeling zoals in de Ti-Amo gebruikt wordt, moet de uitlijning nét zo zorgvuldig gebeuren, anders krijg je een boel lawaai en slijtage.
Hier nog een foto van hoe ik de in- en uitlaat heb gemaakt in mijn Arowana's:
De buisjes liggen zo vlak mogelijk op de bodem, zijn verlijmd met epoxy en daarna verstevigd met een laagje glasweefsel en epoxy.
Na het uitharden zijn de buisjes aan de onderzijden vlak geschuurd:
De positie van de buisjes moet bij de Ti-Amo anders; de inlaat waar de propwash de bodem raakt en dan iets verder naar achteren (dus van achteren gezien rechts achter de prop), de uitlaat naar achteren wijzend, op een plaats waar de propwash de bodem (nog) niet raakt, zodat je zuiging krijgt.
Het schetsje is een ruwe aanduiding, de inlaat hoeft niet gebogen uit de romp te steken (da's voor een langzaam varend model), dat remt veel te veel:
Groeten, Jan.
Ik heb nog geen foto's van de binnenkant van jouw boot gezien, dus ik weet niet hoe de motorsteun eruit ziet...
Afgaand op jouw verhaal is het toch niet een blokje met een halfronde uitsparing voor de motor met een stripje eroverheen geschroefd...?
Dat zou wel een hele goedkope (en een niet gemakkelijk watergekoeld te maken) oplossing zijn...
Mochten de Chinezen er inderdaad zo'n aggenebbis constructie in geplakt hebben, dan zul je een nieuw motorspant moeten maken, met dezelfde V-stelling als dat blokje, het blokje eruit en het motorspant op die plaats, uiteraard correct uitgelijnd.
Het motorspant kun je maken van epoxyplaat en vastzetten met epoxy en glasweefsel, dat heb je ook nodig om de in- en uitlaat voor het koelwater vast te zetten.
Hier een voorbeeld van een motorspant van epoxyplaat voor een 700 motor:
Met een motor eraan:
Op de foto's maak ik gebruik van een schroefaskoker met motorflens, het uitrichten is dan een fluitje van een cent.
Met een dogbone koppeling zoals in de Ti-Amo gebruikt wordt, moet de uitlijning nét zo zorgvuldig gebeuren, anders krijg je een boel lawaai en slijtage.
Hier nog een foto van hoe ik de in- en uitlaat heb gemaakt in mijn Arowana's:
De buisjes liggen zo vlak mogelijk op de bodem, zijn verlijmd met epoxy en daarna verstevigd met een laagje glasweefsel en epoxy.
Na het uitharden zijn de buisjes aan de onderzijden vlak geschuurd:
De positie van de buisjes moet bij de Ti-Amo anders; de inlaat waar de propwash de bodem raakt en dan iets verder naar achteren (dus van achteren gezien rechts achter de prop), de uitlaat naar achteren wijzend, op een plaats waar de propwash de bodem (nog) niet raakt, zodat je zuiging krijgt.
Het schetsje is een ruwe aanduiding, de inlaat hoeft niet gebogen uit de romp te steken (da's voor een langzaam varend model), dat remt veel te veel:
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt door een moderator: