Graupner topsy clone

janhein

PH-SAM
Nadat ik ergens op het grote web een pdf had gevonden van de Graupner Topsy, heb ik besloten er weer eens keer een te bouwen. Dit keer niet meer met een coxje voor op maar een electro uitvoering en iets aangepast aan de moderne tijd. Dus geen tip toets besturing meer maar een gewone servo op het rudder . Wel bouw ik hem zonder hoogteroer.

Het eerste wat ik gedan heb ik de tekening in Acad gezet zodat hij gesneden kon worden op de laser.
full

En afgelopen vrijdag ben ik met de bouw begonnen.

allereerst de onderdelen uit zoeken en passen

full

en na 10 minuten met de seconden lijm heb je dit

full

motorspantje op zijn plek en de servo er definitief in

full

staartje opzetten met een paar drupels secondenlijm

full

En klaar om te schuren.

de voor en achter lijst heb ik met een lijsten snijer uit een plankje gehaald en die schuur ik met de schuurklos in vorm

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk idee, was heeeeeeel lang geleden mijn eerste Rc vliegtuigje, met escapement en natuurlijk een Cox BabeBee.

En ook met 1 kanaal (alleen rudder) besturen ... maar in dit geval wel dan natuurlijk de luxe van motorregeling....niet hoeven te wachten tot de brandstof op is :)

Veel succes,
Jan

en nog effe verder

rudder geplakt en passen op de romp (bouwtijd voor mij ongeveer 2 uur )

full

staart bespannen met Esaki papier en spanlak

full

En effe passen op de romp of alles nog steeds past.

full

Dit was de mijne, in de tuin van mijn ouderlijk huis.
Gebroken wit met rood.
full

0,8 cc Wen Mac met daar achter een blikken tankje van 30(!) cc

De servo vulde, met de ontvanger, bijna het hele compartiment tussen de spanten 2 en 3.
Op jouw foto vind ik 'm bijna niet terug....;)

Onder vol power klom het ding onder ruim 30 graden.
Door slim gebruik van het richtingsroer kon deze hoek worden gecorrigeerd zelfs tot -10 graden.
Met de dan opgebouwde oversnelheid kwam er dan bij niet meer sturen (mits goed op de wind geplaatst) minstens een keurige looping uit.
Weer sturen met het rudder voorkwam uitklimmen.
Liet je de kist wel doorklimmen tot 45 graden dan was kort vol rudder genoeg om de kist op z'n kop te snappen, waarna het tweede deel van een cuban eight volgde.
Kwestie van fingerspitzengefuehl.
Het leukste was een doorgaande serie van figuren te vliegen, barrel rolls, loops, cuban eights, spiraal duiken, steile bocht met een vleugeltip bijna door het gras....

Niet aan te raden voor de eerste vlucht en al helemaal niet als je nog nooit zonder hoogteroer hebt gevlogen....
Dan is rustig rondvliegen aan te raden op ~60% motorvermogen.
Maar voor je daar aan begint, eerst een mooie vlakke glijvlucht vanuit handstart instellen (met motor uit).
Zwaartepunt volgens tekening en dan trimmen met stripjes materiaal onder de voorlijst vanhet stabilo.
Boven lang gras, dan maak je niks kapot, zolang er nog meteen een duik of stall volgt...
En wat er ook gebeurt, altijd de kist bovenwinds van je houden!
Je wilt niet weten hoe vaak ik rudder-only kistjes weer naar het veld heb mogen terugvliegen, omdat de eigenaren 'het even niet meer wisten'...

zou u mij kunnen vertellen waar je deze tekening hebt gevonden...het lijkt mij een leuk vliegtuig om te bouwen.

met vriendelijke groeten,
jeffrey

Geweldig een mooi oudje.
Ik heb er helaas nooit één zien vliegen het was net voor de tijd dat ik begon met vliegen.

Ik wilde dit filmpje laten zien met een verbouwde cox naar electro.
Het maakt de look wel oud maar de techniek nieuw.
Lijkt me leuk om dit ook zo te maken.

ik denk dat mijn eerste Topsy ook van ongeveer 35 jaar terug dateerd. en ik heb er altijd een zwak voor gehouden, daar om ook dat ik er een aan het clonen ben.

Morgen zal ik even de vorderingen van de vleugel posten.

Leuk project! Blijf ik volgen.

En ook met 1 kanaal (alleen rudder) besturen ... maar in dit geval wel dan natuurlijk de luxe van motorregeling....niet hoeven te wachten tot de brandstof op is :)

In dit verband is misschien de volgende site interessant:
http://www.singlechannel.co.uk/ , kijken bij "2.4 gHz conversions"

Ik heb zo'n printje besteld, met de bedoeling om een pseudo-leerling zender hiermee te maken, zodat ik naar believen ouderwets 1-kanaals met "escapement" kan vliegen, maar altijd naar vol proportioneel kan schakelen.

Succes met de Topsy!
Max.

Leuk project! Blijf ik volgen.

In dit verband is misschien de volgende site interessant:
http://www.singlechannel.co.uk/ , kijken bij "2.4 gHz conversions"

Ik heb zo'n printje besteld, met de bedoeling om een pseudo-leerling zender hiermee te maken, zodat ik naar believen ouderwets 1-kanaals met "escapement" kan vliegen, maar altijd naar vol proportioneel kan schakelen.

Succes met de Topsy!
Max.

Erg leuke site, veel "bekende" artikelen gezien uit de midzestiger jaren toen ik met mijn hobby begon.
Zo oud is de Topsy ook al, ik had hem ca 1966 - 1967, exact weet ik het niet meer.
En in zo`n Topsy is een (gesimuleerde) 1-kanaals besturing inderdaad erg origineel.

Mij is niet helemaal duidelijk of die conversie ook met een drukknop werkt, zoals een escapement, dus 1x drukken rechts, 2x links (afhankelijk van het esc.)
Het zal velen vies tegenvallen zo te vliegen :)

Ik blijf dit volgen ...

Grtz en succes,
Jan

Mij is niet helemaal duidelijk of die conversie ook met een drukknop werkt, zoals een escapement, dus 1x drukken rechts, 2x links (afhankelijk van het esc.)

Ja. Er zijn zelfs verschillende soorten van escapement te simuleren.

En een beginnetje gemaakt met de vleugels, er zit nu een 5 mm koolstof spar in en dat is een beetje dik naar mijn zin, 3 of 4 mm moet ook ruim voldoende zijn en ik denk dat ik dat in een volgend model aanpas.

full

En ik ben weer een stukje verder

voorkant van romp zit nu ook goed in elkaar, de vleugels krijgen hun bespanning en de stuurstang naar het rudder zit er ook in.

full

full

Ik ben weer een stukje verder. gisteren even tijd gehad om een draadje te halen voor het onderstel. En een motor spantje gemaakt.

full

motortje zit met 3 schroefjes op het schot en ik heb de domping van het originele spant over genomen.

full

de staart is vast gezet en de bodem zit er voor een deel in.

full

Hij is op zijn pootjes gezet, alleen de wielen zijn nog niet binnen.

full

helaas blies ik tijdens het testen mijn regelaar op, effe niet op letten en twee twee draadjes tegen elkaar. plof daar ging de machische rook. Zit niks anders op dan een nieuwe bestellen.

full

de staart is vast gezet en de bodem zit er voor een deel in.

full
Dat is niet zo handig.:nooo:
Op de tekening staat niet voor niets dat deze unit, net als de vleugel met elastiek op zijn plaats wordt gehouden.
Daar dienen die beuken pennetjes voor, dwars door de romp....:rolleyes:

Om de zweefvlucht af te stellen (dat doe je, voordat je het motorvlucht gedrag trimt) begin je met het zwaartepunt op zijn plaats te brengen, dan handstarten boven -heel- lang gras. Als de kist een vlakke glijvlucht maakt van een meter of 10, zit je goed.
Gaat 'ie eerder tegen de vlakte, dan een millimeter onder de achterlijst van het stabilo leggen. Volgt er eerst een klim, om
daarna de neus naar beneden te steken, dan een millimeter onder de voorlijst.
Daarom zit dat stabilo niet vastgelijmd....;)

Breekt de kist voordurend uit, dan checken of er asymmetrische verdraaiingen in zitten en deze weg stomen.
Dan, met motor aan, klimmen onder 30 graden. Gaat dat steiler, meer domping. Wil het ding ook bij volgas niet klimmen, minder domping.
Uitbreken bij neutraal richtingsroer? Side thrust corrigeren.
Klaar....:D

Daar heb ik compleet over heem gekeken op de tekening. Maar als ik goed kijk staat er idd een elastiekje over het staart gedeelte getekend.

Gelukkig begint het gras in de polder weer lekker te groeien en kan ik een handstart proberen zonder mijn kistje gelijk te slopen.

mocht de staart echt compleet verkeerd zitten dan moet het mes er in , moet ik maar beter opletten ;-(

Mocht de instelhoek niet goed zijn kun je dit toch ook corrigeren door iets onder de voor of achterkant van de vleugel te leggen? (of een soort lange vaste spie te maken) dan hoeft het staartje niet meer gesloopt te worden.

Grtz,
Jan

Back