Graupner Trainer 400

• Topicstarter Topicstarter yellow
  • Startdatum Startdatum
Y

yellow

Guest
Ik ben in het bezit van een Graupner Trainer 400.
Deze moet nog afgewerkt worden. Oorspronkelijk is hij voorzien voor een 6,5 cc 2-takt motor.

Ondertussen ben ik echter volledig in de ban van het elektrovliegen.
Heeft iemand ervaring met een elektrische versie van de Trainer 400?
Of een soortgelijke trainer (spanwijdte = 1,60 m)?

Is het noodzakelijk om Brushless te werken of zijn er ook goedkopere alternatieven?

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Een 6,5cc levert ergens tussen de 600Watt en 750Watt vermogen. Om dat met een elektromotor te doen is een flinke klus. Je moet dan denken aan iets van 10 cellen en 50 tot 60 Ampéres. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor 20 cellen, dan kom je op 25 tot 30 Ampéres uit. Hoe dan ook het wordt een flinke accu.
En dan de motor. Tja, een koolborstel motor van dat vermogen kost je ook een (klein) vermogen dus is de keuze voor een borstelloze motor waarschijnlijk niet eens zo erg veel duurder. Het voordeel van deze motoren is wel bekend denk ik dus lijkt mij een borstelloze motor wel de beste oplossing.
Als laatste zal het gewicht nog een probleem kunnen worden. Die accu en de motor wegen samen best wel het nodige. De kans lijkt mij vrij groot dat je zwaarder uit zal komen dan met een verbrandingsmotor. Mogelijk dat je met LiPo's uit de voeten kunt maar dan komt er weer zo'n groot prijskaartje aan te hangen.

Ik vlieg al jaren een excel 2000 van dat formaat.
Met 16 cellen en 40A gaat het net vertikaal omhoog.

Door grotere prop kom je met minder vermogen uit als een verbrandingsmotor.
Zoals ik elders schreef: Ik zoek een optimale aandrijving. geen vervanging voor een inferieur mechanishe oplossing.
Trainer vliegt prima met 150 watt/kg ingangs vermogen. 400 watt kom je een heel eind mee.
12 SC formaat cellen en 30A is dus al voldoende. Wel een goede prop gebruiken. Beste is APC elektro.
Meer is niet beter, wel leuker!

Motor van 150-200g en 600-800 rpm/V (edit: dit is voor 12-16 cellen. Voor 10-12 cellen of 3S of 4S lipo is 800-1000 rpm/V beter)
Bijvoorbeeld:
Typhoon 29/18/10 12 cellen (GP3300) en 13*8 prop
Of
Axi 2826/10 12 cellen met 12x7 (fabrieks opgave)
(Plugje http://www.haltronics.nl kan AXI leveren)
14 of 16 cellen mag ook met prop steeds puntje kleiner.

Met borstelmotoren werken we voor instapper niet meer, of het moet goedkoop of gratis te krijgen zijn.
Ik weet niet waar je woont, maar laatst een sp700 met vertraging gezien als 2e hands voor 40 euro.
12x6 erop en 16 cellen.
Wel even een halve kilo zwaarder als bovenstaande combi's.

Meer achtergronden bij modelbouw faq

@ernst:
het is niet "Die accu en de motor wegen samen best wel het nodige", maar het vliegtuig je aan die accu en motor hangt is altijd teveel.

Het gele vliegtuigje (holliday) dat ik laatst bij jou op het veld vloog had een 3s1p1500 accu die de helft van het totaal gewicht uitmaakt. Vloog toch overtuigend nietwaar?

Harold,
Die vergelijking gaat helemaal niet op. Het gaat hier om een model dat ooit met een verbrandingsmotor heeft gevlogen. De elektromotor met de bijbehorende accu kan dan best wel eens zwaarder uitvallen dan de oorspronkelijke verbrandingsmotor. De vleugelbelasting kan dan aan de hoge kant worden waardoor je sneller moet vliegen en ook een hogere start en landingssnelheid zal hebben.
Bij jouw hollyday gaat het om een heel erg licht model dat zelfs met die naar verhouding zware accu nog een lage vleugelbelasting heeft. En inderdaad vloog dat model zeer overtuigend.

Ik heb laatst speciaal voor de meeting in Aspach bij een Telemaster van Hobbyland de 6,5 ccm motor vervangen door een electromotor. Als motor hebben we een Flyware max F6 gebruikt aan 12 cellen met een 12x6 APC brandstofprop. Het verbruik ligt rond de 42 ampere en bij nog geen halfgas komt het model al los. Normale vliegsnelheid is ongeveer halfgas. Het model weegt nu 2,8 kilo en is voorzien van een sleephaak om eventueel zwevers te slepen. Dit gaan we binnenkort uitproberen. Het vliegklare gewicht met die brandstof motor zal idd wel een stukje lager liggen maar veel zal het niet uitmaken.

Ernst Grundmann zei:
Harold,
Die vergelijking gaat helemaal niet op. Het gaat hier om een model dat ooit met een verbrandingsmotor heeft gevlogen. ....

Je hebt gelijk Ernst,

Ik kijk naar een aandrijving en zoek daar een kist bij.
Als je uitgaat van de situatie dat je al een kist hebt en een aandrijving zoekt, heb je alleen de aandrijving nog om het eindgewicht te bepalen.

Waarschijnlijk kom je zwaarder uit dan met een verbrandingsmotor, maar zoalng het nog niet te veel wordt voor het soort vliegtuig (trainer, jager... dan kan het.
Is het wel te veel, dan is dat toestel dus helaas niet geschikt voor ombouw naar elektro.
Je kan dan:
1. Opnieuw bouwen met een lichtere konstructie
2 een ander toestel kiezen wat van zichzelf al lichter is gebouwd (telemaster van Theo is een mooi voorbeeld)
Hoellein heeft een mooi lijstje: http://www.hoellein.com/websites_neu/kaonline/modelle/ummotor_eu.htm
3. Heel veel investeren in nieuwe techniek om met een lichte aandrijving het toch vliegend te krijgen.

De combinatie van 1 en 3 geeft topprestaties.
2 gebruik ik voor 2e hands vliegtuigen. Altijd even op de weegschaal voor ik het koop.
Laatste aankoop: dynaflyte decathlon van 226 cm spanwijdte. Lichte constructie maar weegt zonder accu en motor toch al bijna 5kg.
Gaat vliegklaar 7.5 kg wegen met astro 90 en 32 cellen en dat is hetzelfde als met een flinke (30cc+) benzine motor.
Ter vegelijking: 3 keer zo zwaar als de telemaster van Theo en dus ook ongeveer 3 keer zoveel accu mee.
1200 watt = 160 watt/kg.

Ter vergelijking: De holiday heeft 3s lipo met 9A = 100 watt bij 200g = 500 watt/kg :lol:

Wordt dus een snel rekensommetje....
  • 1 x 12 cellen accu 3300NiMH 780 gram
    1 x motor AXI 2826/10........ 180 gram
    1 x regelaar CC 45A.............. 30 gram

Maakt totaal ........................ 990 gram
Daar komt natuurlijk nog wat bij voor montage, prop + meenemer ...

Aanbevolen vlieggewicht (brandstof) is 2,4KG .... conclusie .... weeg het model (met ingebouwde RC, maar zonder aandrijving) ... deze mag dan maximaal 1,4KG wegen (maar liefst 'veel' minder..)..... dan is de conversie naar electro zondermeer haalbaar...

En tel eens voor de grap op, 6,5cc motor + Demper, vol brandstof tankje ... de ontvanger accu en "gas" servo ..... komt je ook snel op 800 gram....

Als ik bij de Telemaster de gewone brandstof motor had laten zitten en zo was gaan vliegen dan had ik heel veel extra gewicht moeten monteren om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik weet niet precies wat die 12 cellen gp 3700 en die Flyware motor wegen maar dat zit allemaal voor in, de motor op de originele motordrager en de accu en de regelaar en seperate bec zitten in de Tankruimte.

Hmm ik denk dat een hacker b40 4:4.1\ 10-8s op 8-12 cellen hier wel wat mee kan denk dat je ongeveer op 500watt uitkomt. Motor is een beetje duurder maar dan heb je ook wat ;). Anders een knappe axi is ook een goede optie.

Hacker kan. Prima motoren, maar zijn ze echt zoveel beter of praktischer dat het de meerprijs rechtvaardigd?

Volgens axi 2826/10 testen heeft deze "knappe axi" bij 12 cellen en 40A reeds 79% rendement. Een Hacker heeft mischien 90% als je het goed uitzoekt.
Vergeleken met de winst die je met accu's kan halen maakt dat minder uit.

Die motor heeft Kv=5325 rpm/v. Na vertraging 1210 rpm/V. Dat is nog hoger dan de buitenlopers van de andere voorbeelden, maar je kan natuurlijk een andere wikkeling kiezen.
Motor draait met 8-12 cellen dan rond 50.000 toeren. Lijkt mij zwaar voor de arme vertraging.

Ik gebruik nog veel vertragingen (zie avatar), maar als het zonder kan heeft dat mijn voorkeur.

Back