Graupner Ultra trio plus 14

Hoi.

Heeft iemand al ervaring met de Graupner Ultra trio plus 14 lader?
Met 3 ingangen lijkt mij dit een prima ladertje voor als je meerdere ontvangeraccu,s tergelijkertijd wilt laden.

Adrie

PS sorry, ik zie dat ik dit draadje in accu en laadtechniek had moeten zetten.

Laatst bewerkt:
voor ontvangeraccu's gaat het wel ja. verder zijn er in mijn ogen geen handige keuzes gemaakt bij het ontwerp van deze lader.
Het totaal beschikbare vermogen is een whopping 50Watt, te verdelen over 3 uitgangen. 50Watt voor 1 uitgang is al schraal, laat staan voor 3 uitgangen. Om te voorkomen dat je op de hoofduitgang geen vermogen beschikbaar hebt kun je op uitgang 2 en 3 niet meer dan 1 hele Ampere trekken.
Op die manier hou je altijd nog 25Watt over voor ingang 1 die tot 6 cellen aankan. Ofwel, een 6S5000 pakket voor een T-REX600 heli heb je al volgeladen in zo'n 6 uur!

Nee, inderdaad jammer van de keuzes. Uitgaande van de accu's op de markt zie je dat ze steeds beter worden waardoor je maar af en toe hoeft te balancen. Zorg in ieder geval dat een lader met meerdere uitgangen voldoende vermogen kan leveren. Dat je op 3 kanalen kunt balancen is dan weer overbodige luxe, 1 kanaal om te balancen was genoeg geweest.
De boodschap: richt je op 1 doelgroep en probeer niet alles met 1 lader te kunnen. Het resultaat is OF onbetaalbaar, OF voor geen enkele toepassing optimaal. In dit geval in ieder geval het tweede, maar ook een beetje het eerste. Voor die ruim 120 euro is er zoooveel beters te koop!

Laatst bewerkt:
Het is zeker niet de bedoeling grote pakketten te laden met deze lader.
Daar heb ik mijn ultramat 16 voor. Maar voor een schaalzwever met 2 ontvanger pakketten en je zender te laden heb je niet veel vermogen nodig. Niet meer dan 300Mah voor de zender en maximaal 1C voor een ontvanger accu. (lipo) De meeste universele langzaamladers hebben geen mogelijkheid om in het veld te laden, maar deze wel.
En met drie uitgangen lijkt mij daar deze lader wel geschikt voor.

Voor dat soort toepassingen kan hij geschikt zijn. Ik zorg er echter voor dat ik dat soort pakketten nooit hoef te laden.
In mijn zender zit een NiMH pakket va 1700mAh, daar kan ik meerdere dagen mee vliegen.
In mijn zwever zit een NiMH pakket met 2000mAH, genoeg voor een dag vliegen.
LiPo accu's heb ik zoveel mogelijk van nieuwere generaties die met 2C tot 5C geladen kunnen worden. met de 2C pakketten kun je na ongeveer een half uur weer de lucht in en met de 5C pakketten binnen een kwartier.

Strekking van dit verhaal: je kunt beter in je accu's investeren. Dan kun je met 1 lader al je toestellen voorzien.

Het is niet de bedoeling mijn accu,s tussendoor te laden. Ik heb capaciteit genoeg in mijn accu,s.
Ik ga dit jaar beginnen met schaalzweven bij BIGGS.
Je bent dan toch het hele weekend aan het vliegen en voor de volgende dag wil je je accu,s wil vol hebben.

Mij lijkt dit wel een ideale lader om 's nachts drie grote LiPo's op te laden. 's nachts mag het best langzaam gaan.

Ik heb hetzelfde probleem: Een Graupner Ultra trio plus 16 lader aangeschaft. Maar de gebruiksaanwijzing snap ik niet geheel, ben helaas niet thuis in buitenlandse talen. Wie o wie kan mij helpen ? Gr. Sieger

Back