Graupner ultramat 14 vraagjes

@Low_E,
Zoals in de faq (delta-peak-laders) staat opgegeven begin je bij NiMH-accu's met 5 mV/cel en hoog je dit op als je regelmatig een voortijdige afslag krijgt. Uiteraard geldt ook bij alle Ultramat laders, dat deze waarde niet voor het gehele pakket geldt, maar slechts per cel. Je moet dus niet gaan omrekenen.

Als je bij een ingestelde waarde van 15 mV nog steeds voortijdige afslag krijgt, kunnen daarvoor de volgende oorzaken aanwezig zijn:

- de laadstroom is lager ingesteld dan 0,5 x C.
- laadsnoer of stekers maken slecht kontakt/hebben overgangsweerstanden.
- accuconditie is niet in orde. Probleemaccu's een aantal keer cyclen, zoals in de faq staat aangegeven. Bij elke cycle in de gaten houden hoeveel milliAmpere er bij het ontladen uit de accu komt. Zolang dit getal niet meer duidelijk verbetert stoppen. Meestal hebben meer dan 3 cycles geen nut.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die vraag "Ik heb een 3600 mAh accu maar als ik ga laden stopt hij al bij 2200 mAh" komt iedere keer terug. Los van Deltapeak vraag ik me wel eens af of die mensen snappen wat die (bijvoorbeeld) 2200 mAh eigenlijk aangeeft.

Mijn auto heeft een benzinetank van 70 liter. Als ik een eind heb gereden en ik tank opnieuw stopt de pomp al bij 42 liter. Hoe kan dat nou??????

Natuurlijk kun je het vulpistool uit elkaar gaan schroeven en de afslag een beetje bij buigen maar helemaal logisch is dat niet :D

De aangegeven waarde na het laden is de hoeveelheid energie die er bij is gepompt, niet meer dan dat. Was je accu niet helemaal leeg dan gaat er ook niet de totale hoeveelheid energie bij.

Volgens mij is dat een bron van verwarring bij dit soort vragen.

ik heb net ook nog een ni-cd opgeladen (1600mAh) en ook die was niet goed opgeladen. er staat dat er maar 187 mAh bij zijn geladen in 7 minuten en 30 seconden.

kan iemand mij helpen?

Als het cellen zijn die niet geschikt zijn voor hoge stromen gaat het snelladen ook mis. De meeste ontvanger- en zenderpakketen hebben daar last van. Die cellen moet je met veel lagere stromen lang laden, bijvoorbeeld 10 tot 14 uur op 1/10 van de capaciteit. In jouw geval dus met 160 mA. 200 mA mag ook.

Als je bij een ingestelde waarde van 15 mV nog steeds voortijdige afslag krijgt, kunnen daarvoor de volgende oorzaken aanwezig zijn:

- de laadstroom is lager ingesteld dan 0,5 x C.
.

Corrien ,

Als je de lader insteld op minder dan 0,5 x C dan gaat je cel blijven laden en juist geen delta peak zien omdat de laadstroom ifv capaciteit van de cel te miniem is (ik heb het namelijk over de racingpaks die een hele kleine inwendige weerstand hebben en eigenlijk verondersteld worden te laden met minstens 1xC zie opgegeven data bij de fabrikant van de cellen).
Ook met gewone cellen van een ontvangerbattery heb ik al ondervonden dat laadstromen beneden de 0,5C niet gunstig zijn en ervoor zorgen dat de delta peak niet gezien wordt en dus als je dit niet direct opmerkt schakeld je lader pas uit op de ingestelde safty timer en niet op de delta peak afschakelspanning.
dus eigenlijk in theorie moet je bij het laden aan minder dan 0,5C uw delta peak spanning zeer laag zetten om overladen te voorkomen , dit is foefelen want als de fabrikant een cel ontwerpt voor 1C te laden ben je best dat je dit ook doet velen denken dat de battery langer mee gaat als ze een lagere laadstroom selecteren , dit klopt gedeeltelijk maar als de fabrikant laden met 1C aangeeft dan wil dit zeggen dat de cel hierbij de beste eigenschappen geeft --> dit in het leveren van stroom maar ook het laadproces ervan .
kortom specs van fabrikant zijn belangrijke tool om uw cel een gunstig leven te geven verkeerd opvolgen ervan lijd tot kortere of zeer korte levensduur van de cel.

groeten flight-power.

Back