graupner ultramat15 + graupner lipo balancer 5 plus

ik heb een vraag betreffende de informatie die mijn ultramat15 op het scherm laat zien tijdens het laadproces.
ik heb een situatie als volgt:
graupner ultramat 15
graupner lipo balancer plus 5
2 stuks 2s2p 8000mah lipo accu. (robitronic)

3404402999_b7912d2540.jpg

volgens het lipo programma op de ultramat15 stel ik in dat er 2 cellen zijn en een laadstroom van 8000mA, dus 1C.
hij is nu bijna 82 minuten bezig geweest en 3873mA geladen.
zie ik hier nu een half geladen lipo of toont het scherm de mA per cel geladen? ik kan in de handleiding en op google hier geen informatie over vinden.
Ook is bij het laden de stroom niet boven de 6A gekomen terwijl ik toch 8A heb ingesteld.

ook is tijdens het laden het voltage ongev. 8,2volt, is dit correct?

het betreft hier 2 hagelnieuwe lipo's die ik allebei op precies dezelfde manier voor de eerste keer geladen heb, met precies dezelfde resultaten

het is voor mij de eerste keer dat ik lipo laad, ik heb me goed ingelezen en alle waarschuwingen in acht genomen. ben wel voorzichtig maar een beetje onwenning nog allemaal.

( ik had hier al een vraag over gesteld in het slash topic. maar ik denk dat het hier toch beter op zijn plaats is. crossposting is niet mijn bedoeling)

Laatst bewerkt:
Murky, ik ga hier een verhaaltje schrijven dat ik al vele malen in soortelijke situaties heb gedaan. Het lastige is dat zoeken voor heel veel mensen niet te doen is want waar moet je eigenlijk naar zoeken?

Ten eerste de instellingen van de lader.
Wat je opgeeft is goed dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je vergeet echter een belangrijk punt. De laadstroom is niet ingesteld op 8 Ampére maar op MAXIMAAL 8A. De combinatie accu en lader bepaald aan de hand van de ladingstoestand van de accu hoe hoog de laadstroom kan zijn. Hoe voller de accu komt des te lager zal de laadstroom worden. Dat is dus niet fout maar 100% normaal en zelfs noodzakelijk! Wanneer jij continu 8A laadstroom door de accu zou willen jagen zou je binnen de kortste keren een accu hebben die plof zegt en in de fik vliegt!
Daarom zal het laden van een helemaal lege LiPo ook altijd langer duren dan 1 uur ook al heb je 1C als (maximale!) laadstroom ingesteld.

Dan wat de lader aangeeft als "stroom" die in de accu is gestopt. Vergeet die waarde, die is van vrijwel geen belang. Wat daar op het display staat zegt zo goed als NIETS over de toestand van de accu! Het enige wat het display aangeeft is hoeveel mAh de lader door de accu en de balancer heeft gestuurd. Het zegt maar heel erg weinig over hoeveel daarvan echt in de accu is opgeslagen. Het probleem is namelijk dat er ook energie nodig is om de energie op te slaan. Een deel van de laadstroom zal in de accu gebruikt zijn om de rest op te slaan. Je kan het vergelijken met en grote tankwagen met diesel. In die tank zit bijvoorbeeld 20.000 liter. De trekker die ervoor staat heeft geen eigen tank dus is de motor op de grote tank aangesloten. Nu moet die 20.000 liter diesel 500km verderop gebracht worden en die trekker loopt 1 op 5. Voor die 500km heeft hij dus 100 liter diesel nodig. Ondanks dat er dus 20.000 liter in de tank is gedaan komt er maar 19.900 liter op de plaats van bestemming aan.
Dus ook al heeft de lader 3873 mAh "in de accu gestopt" is dat nog niet de hoeveelheid die er in is opgeslagen! Hoeveel minder is er dan opgeslagen? Dat weet ik niet, dat is van te veel zaken afhankelijk om daar een echt antwoord op te kunnen geven. Grofweg gezegt zal het verlies ergens tussen de 10% en 40% liggen. Een hele goede nieuwe accu zal misschien met 10% genoegen nemen maar een oudere veel gebruikte accu zal 20% nodig hebben. Heb je dan ook nog eens een wat mindere kwaliteit dan kan het tot wel 30% oplopen en echte slechte accu's hebben wel 40% nodig. Als het zo hoog is zal die accu overigens wel aan vervanging toe zijn volgens mij.
Er is echter nog een plek waar "verliezen" optreden en dat is in de balancer. Wanneer één cel eerder vol is dan de andere(n) zal de balancer de nog lopende laadstroom om die cel heen leiden. Op die manier wordt voorkomen dat die cel overladen wordt. Die energie wordt dus niet opgeslagen en gaat als warmte in de balancer verloren. Toch wordt die door het display weergegeven als stroom die door de accu is gestuurd.
Even voor de technici onder ons: Ik ben me er van bewust dat ik hier technisch gezien fouten maak. Voor dit verhaal is dat niet van belang, het zou er nodeloos ingewikkeld van worden.

Als laatste het punt dat de lader absoluut niet weet en ook niet kan weten hoe vol de accu is wanneer jij begint met laden. In dit geval geeft het display aan dat er 3873mAh (let op die "h" erachter die hoort daar echt!!) in de accu zou zijn gestopt. Jij vraagt je af of de accu nu half vol is of dat het de lading in één cel is. Wel het is geen van beide! Het is niets meer of minder dan de energie die de lader heeft afgegeven. Die is in dit geval in biede cellen gestopt maar bij een 3 cellen accu zou het in die 3 cellen zijn gestopt. Hier komt nu die "technische fout" tevoorschijn. Het wordt veel te lastig en ingewikkeld om precies uit te leggen hoe het zit. Als je deze simpele uitleg begrijpt weet je eigenlijk genoeg.
Uit het bovenstaande weet je nu dat er een (groot) deel van is opgeslagen en een (klein) deel verloren is gegaan. Toch kan de accu nu helemaal vol zijn! Wanneer jij een half lege accu gaat laden zal de lader nooit kunnen zien dat die accu half leeg is. Hij zal net zo lang een laadstroom door de accu sturen tot de accu spanning gelijk is aan de laadspanning. Als er geen spanningsverschil is kan er ook geen (laad)stroom meer lopen. Wanneer er geen stroom meer loopt zal het display ook niet meer oplopen en bij (in dit geval) 3873mAh blijven steken. Dat is dus de stroom die de lader erbij heeft geladen. Maar dat is dus in beide cellen gegaan, niet de helft in de ene en de andere helft in de andere cel! Er is 3873mAh in beide cellen gegaan!
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben hiermee. Succes.

dit is een van de meest verhelderende uitleg die ik hierover gelezen heb.
mijn dank hiervoor.

zit nog met 1 vraag. op de lipo balancer zie ik tijdens het laden , geheel willekeuring de ledjes van cell1 en cell2 af en toe knipperen, dan wel rood dan wel groen.
dit zal te maken hebben met het balanceren.
maar omdat de knipperfrequentie en de afwisseling van rood en groen er is zit er voor mij geen logica in.

Ik ken die balancer niet dus kan ik daar weinig over zeggen. Volgens mij is het ongeveer zo:
Wanneer de celspanning van één van de cellen iets hoger wordt dan de andere(n) wordt dat door de balancer opgemerkt. Op dat moment zal hij een deel van de laadstroom om de cel heen leiden om er zo voor te zorgen dat die cel iets minder snel geladen wordt. Het ledje zal dan rood oplichten. Is de celspanning van alle cellen weer gelijk dan hoeft de balancer niets meer te doen. Er wordt geen laadstroom meer om de cel heen geleid en het groene ledje zal oplichten.
De balancer die ik heb doet iets soorteglijks dus neem ik aan dat het bij de jouwe ook zo is.

Dat dit volkomen willekeurig is is niet zo vreemd. Geen twee cellen zijn altijd 100% aan elkaar gelijk. Ze zullen dus ook nooit exact even snel geladen worden, er zal er altijd één zijn die iets sneller of juist langzamer is. Die verschillen zijn maar heel klein maar de balancers zijn zo gevoellig dat die het wel opmerken en direct "ingrijpen". Zo worden zelfs een hele kleine en nog ongevaarlijke onbalans direct opgeheven.
Op die manier blijven de verliezen in de balancer het kleinst en kan die hele kleine onbalans nooit een hele grote worden. Een hele grote onbalans kunnen de meeste balancers namelijk NIET oplossen. Alleen active balancers kunnen dan maar dan is het vaak een langduringe zaak!

Overigens zou ik bij een hele grote onbalans eerst de zaak maar eens grondig nakijken en eventueel per cel testen. De kans is dan groot dat er dan een cel kapot is en dat kan een balancer niet "repareren".

Ik heb dezelfde balancer, in het boekje staat wel wat over knipperfrequenties maar ik heb zo het idee dat het niet werkt. bij mij als ie balanced knippert ie 4x per sec ongeveer. in het boekje staat maar tot max 3x per sec aangegeven, en dat moet worden gevolgd door een pauze.
***, ,***
bij mij is het gewoon
***** etc.

mijn pack is nog steeds in topstaat (tenminste, ik trek elke keer weer wheelies).

Veel balancers hebben om-en-om een rood en een groen ledje. Een led knippert dus of rood of groen. Dat ze van kleur veranderen heb ik nooit gezien.

Back