Graupner Varioprop Expert Modulsystem FM 6014 35mz RC

Andre,

Nog even geduld :), ik hoop vanavond het laatste gedeelte in te scannen, pfffff.

M.b.t. de accu, die Lip van Bruno, dat gaat niet passen, qua stekkers!!!
Intern in de zenders gebruikt Graupner andere accu stekkers !!!!

_ladegeraete_stromquellen_senderakkus.jpg

Deze accu van Graupner zou kunnen, let even op de accu-stekker.
Art: 2498.8TX á € 24,70
Ik zal vanavond nog wel even de mijne open maken.
De originele NICAD zit daar nog in. En werkt best nog goed.
Dit type -met deze plug- had ik eerst in mijn X-388 zitten en daar zit nu de Lipo in, dus volgens mij past het.
Maar mocht er toch gesoldeerd moeten worden, dan wil ik Andre daar, als hij dat zelf niet ziet zitten, best even bij helpen....
Wat belangrijker is, werkt de 6014 nog goed bij 12V? Dat is namelijk wel de spanning die een volle 3 cel Lipo zeker heeft....

Alleen de Voltmeter krijgt misschien een kromme naald met dat Voltje meer, voor de rest doet de zender het met een 3s LiPo net zo goed als met een 8-cellen NiMH accu.

toch ben ik benieuwd wat hij nog waard is deze zender, het is echt iets speciaal heli zender. de simpel systeem is geen drol waard maar deze is toch war anders.

Met alle aanwezige uitbreidingsmodulen heeft deze zender ooit een klein fortuin gekost, maar 2e hands zal 't ie helaas niet veel meer opbrengen dan de standaard zender. De huidige computerzenders zijn nu eenmaal veel gemakkelijker in het gebruik.

Nog wat geschiedenis: in de tweede helft van de 80er jaren is deze zender ook als 6014PCM leverbaar geweest. Dit was het eerste PCM-systeem van Graupner-JR, dat slechts kort en ook uitsluitend in deze zender heeft bestaan. Eind 80er jaren werd de zender opgevolgd door een nieuwe topmodel, de MC18. Dit was de eerste computerzender van Graupner-JR, die ook van een nieuw pcm systeem was voorzien. Later werd dit de MC20 en nog later de MC24, die er nog steeds is. Inmiddels kent deze zowel pcm (9-bits; 512 stapjes) als spcm (10-bits; 1024 stapjes). En zoals iemand in dit draadje al eerder opmerkte: de zenderbehuizing is van de FM6014 t/m de MC24 ongewijzigd gebleven (afgezien van de kleur).

O dat zal zeker zijn, in dei tijd was het nog heeeeeel duur nu valt het allemaal wel mee. al mag je dat niet doen als je de euro om draait in guldens, zit er niet veel verschil in.....

hallo

ik heb zo een zelfde zender maar deze is gesloopt
de meter licht er uit de print is los en de modulle zit nog wel in de houder
het probleem is dat er een blauwe draad aan de meter los hangt
de schakeling werkt niet zoals ze nu is
als ik een accu aan sluit slaat de volt meter uit maar zenden doet de zender niet

waar moet dat blauwe draadje aan de print vast gesoldeerd worden
img0132wa.jpg

img0141du.jpg

img0143pz.jpg

img0146o.jpg

iemand een idee ???

van de zend modulle komt een dikke rode draad ik vermoed dat dit de zend antenne is

gr raf

Laatst bewerkt:
Back