Graupner wave explorer.

  • Topicstarter Topicstarter Rekal
  • Startdatum Startdatum
R

Rekal

Guest
Ik kocht vandaag een Graupner wave explorer (groot model)

Super bootje, en heel tevreden!

Ik heb gevaren met een 4600mA accu en kon dik 20min. varen.
Zijn dit normale tijden?

Er zit een Electric speed 600 moter in, deze zou ik willen vervangen door een brushless met regelaar + achteruit.
Hoe kan ik achter de huidige motergegevens komen? bv? windingen en kracht.
Welk formaat moet er in komen, of hoe weet ik dat de nieuwe zal passen?

Hij moet slechts lichtjes opgevoerd worden, zeker niet veel.
De kyosho sunstorm 600 gaat net wat sneller dan de Graupner.

Ook wil ik het systeem ombouwen naar 2,4Ghz op termijn.


Iemand tips?
 
Dit zijn mogelijke Graupner speed 600 uitvoeringen op 7,2V :


Speed 600 - 7.2V
Nr : 1793
Spanning : 3.6 - 8.4
Rpm : 18200
Stroom : 2 - 12
Eff : 69%
57 x 35.8
As : 8.7 x 3.17
195 g


Speed 600 BB - 7.2V
Nr : 1787
Spanning : 3.6 - 8.4
Rpm : 18800
Stroom : 1.8 - 12
Eff : 72%
57 x 35.8
As : 8.7 x 3.17
195 g


Speed 600 BB SP - 7.2V
Nr : 6311
Spanning : 6 - 9.6
Rpm : 21200
Stroom : 1.8 - 12.7
Eff : 76%
57 x 35.7
As : 11.9 x 3.17
194 g

Waarbij de BB uitvoering staat voor uitgerust met kogellagers, helpt misschien bij identificatie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rekal,

Als je twintig minuten kunt varen, dan zal de Speed 600 een reductie aandrijven, met een grote (= effectieve) prop met weinig spoed.
Vandaar ook de bescheiden topsnelheid.

Een Speed 600 aan een direct aangedreven schroef in een kleinere romp zal dezelfde accu in 6-7 minuten leeglurken en ongeveer twee keer zo hard gaan.

Als je maar een beetje harder wilt gaan, dan is de eenvoudigste oplossing om op 7 cellen (8,4V) te gaan varen.
Ook een Speed 600 BB SP - 7.2V (Nr : 6311 ) zal op 6 cellen al sneller gaan, op 7 cellen komt er een beetje leven in de bouwerij.
Een andere prop, met meer spoed is ook een optie, als de motor dat kan trekken zonder te heet te worden.

Echter, meer snelheid gaat ten koste van de vaartijd.

Een brushless vervanger is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik betwijfel of de ABS romp dit zonder versterking lang zal meedoen.
Daarnaast is de reductie en de sturende outdrive niet berekend op véél meer vermogen, met name het hogere koppel van een brushless motor kan in een tiental vaarten gehakt maken van je reductie en sturende outdrive.

Een brushless van ongeveer 3300KV zou wel passen, ik denk, dat je aan een 380 grootte wel voldoende zult hebben, een grotere diameter (type 540 = Ø36 mm) heeft gelijk weer zoveel meer koppel dat de boel niet lang heel blijft.

Zoiets is dus redelijk overkill:
BL3650-3300KV Brushless Inrunner Motor for RC Boat (WaterCooled) - Detailed info for BL3650-3300KV Brushless Inrunner Motor for RC Boat (WaterCooled),RC motor,BL3650-3300KV Brushless Inrunner Motor for RC Boat (WaterCooled),BL3650-3300KV on Alibaba.c
En past ook niet zonder meer aan de reductie.
Kleinere diameter, maar ook al vrij heftig:
LEOPARD Boat 2860 KV3400 4 Poles Brushless Motor

Gooi je de reductie er tussen uit dan zou deze motor/regelaar combi op 12 cellen NiMH, of 4S Lipo prima werken:
Swanghobby Marine 1800Kv Brushless Motor + Flyermate Atlantis 120A with BEC 3A Waterproofing Electric Speed Controller
Ligt je topsnelheid rond de 60 Km/h...(met een fatsoenlijke prop)

Groeten, Jan.
 
Deze schroef staat er standaard op: Graupner 2016.6
Geen idee hoeveel spoed hij heeft, de diameter kan ik natuurlijk wel zelf meten.

modelnaam: Graupner WP wave exlporer 2016
De diameter gemeten van de motor: 36mm
De lengte gemeten van de motor: 57mm

De (gesmeerde) schroefas loopt in een pijpje naar de motor toe, deze staat dan direct op de motor.

Ik heb de motor er uit gehad maar staat niets op.

Ik twijfel of ik hem zal ombouwen naar brushless omdat ik op termijn een grotere body wil kopen.
Mogelijk enkel een regelaar kopen met achteruit en een betere prop. (maar welke prop dan?)
Deze regelaar zou er in moeten: Graupner Purple SX6 nr: 7197
Mogelijk dan inderdaad 7 cellen (8,4v) gaan gebruiken i.d.p.v. 6 cellen (7,2v)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rekal,

Ik had al op de Graupner site gekeken, maar onder dat nummer staat geen enkele informatie, lekker is dat...
Wat is de diameter van de schroef?
Wat is dat zwarte plastic ding tussen de motor en de schroefaskoker?

Als je er zó lang mee kunt varen, moet de spoed wel zeer bescheiden zijn.

De motormaten zijn die van een standaard 600 motor (zie het lijstje van Den Eds).

Als je al voor brushless gaat, denk erom dat de meeste brushless regelaars voor boten niet over een achteruit beschikken, je komt dan in de autoregelaars terecht en die zijn over het algemeen niet waterdicht, evenals het gros van de goedkopere bootregelaars.

Groeten, Jan.
 
In dat zwarte ding zit de verbinding van de motor naar schroefas. (met 2 inbusjes)
Het is echt zonder reductie, 1 toer schroef = 1 toer motor.

De schroefdiamter is: 42mm
De bladhoogte is: 10mm
De bladdikte is: 1mm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké, in dat geval is het een prop met weinig pitch en smalle bladen, niet echt wat je achter een speedboot zou verwachten.
Maar als het werkt...

Het punt is, dat ik aan zo'n prop geen Speed 600 met de standaard toeren zoals in Ed's lijstje durf te hangen, ik heb geen idee of dat wel goed zal gaan, of dat er rookwolken dreigen...

Als ik er een andere motor in zou zetten, dan zou ik beginnen met een schroef, waarvan ik weet, dat die door die motor gedraaid kan worden zonder dat de motor in rook op gaat.

Groeten, Jan.
 
Naar welke motor + regelaar + schroef moet ik dan kijken zodat ik ongeveer hetzelfde vermogen en snelheid hou als orgineel?

Voor mij is vaartijd belangrijker dan snelheid. (maar dat is achteraf te tunen met de schroef dacht ik)

werkt dat hetzelfde als een vliegtuig? , hoe groter de diameter van de prop hoe meer trekkracht en hoe groter de spoed hoe meer snelheid.

Kan een motor ook overtoeren maken als je er een te kleine schroef aan hangt? hoe weet je dat dan? kan dat kwaad voor de motor?
Een te hete motor en accu is zoiezo een te grote schroef?, of kan het juist ook komen door overtoeren? (dus te kleine schroef)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1) Naar welke motor + regelaar + schroef moet ik dan kijken zodat ik ongeveer hetzelfde vermogen en snelheid hou als origineel?

2) Voor mij is vaartijd belangrijker dan snelheid. (maar dat is achteraf te tunen met de schroef dacht ik)

3)werkt dat hetzelfde als een vliegtuig? , hoe groter de diameter van de prop hoe meer trekkracht en hoe groter de spoed hoe meer snelheid.

4)Kan een motor ook overtoeren maken als je er een te kleine schroef aan hangt? hoe weet je dat dan? kan dat kwaad voor de motor?
Een te hete motor en accu is sowieso een te grote schroef?, of kan het juist ook komen door overtoeren? (dus te kleine schroef)
Hallo Rekal,

1) Ik heb al een aantal mogelijkheden genoemd, maar als je dezelfde snelheid en vermogen wilt houden, dan zou ik alleen een regelaar in plaats van de aan-uit schakelaar nemen, dan kun je desgewenst ook eens langzaam varen.

Zonder de specs van de originele motor en de schroef is het bijna ondoenlijk om iets vergelijkbaars in brushless te vinden...

Bij voorbeeld:
Tot een jaar of drie geleden voer ik wedstrijden met een 50 cm rompje met een 600 motor, 7 cellen NiMH 4200mAh en een 37,5K prop, snelheid 35-40 km/h, vaartijd ruim 6 minuten.

Met de komst van de borstelloze motoren die, kleiner in formaat, aanzienlijk meer power hadden dan een Speed 600BB bleek de romp te klein om dit soort vermogens in snelheid om te zetten, met een 2845KV motor op 2S Lipo (7,4V) 5000mAh was de boot niet meer op het water te houden, bloedsnel, maar niet meer vaarbaar.
De boot bleef op de plank liggen en de boten voor de race werden groter.

Afgelopen winter kreeg ik een klein buitenlopertje om te testen aangeboden, met een watergekoelde stator.
Deze motor heb ik in het 50 cm rompje gezet op 2S en met een 36 mm propje.
De veel lichtere boot vaart ruim 50 km/h en is nog net vaarbaar, één maat grotere prop en het is een ongeleid projectiel dat niet meer te sturen valt.
Dit is het bewuste motortje:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...r_cooled_Brushless_Outrunner_3000kv_300w.html

Afmetingen: Ø28 x 29 mm, een Speed 600 is Ø36 x 57mm

Met een (qua gewicht) lichtere aandrijving heb ik een snellere boot met een geschatte vaartijd van 10-15 minuten (dit moet ik nog eens timen).

2) Je krijgt méér vaartijd door een batterij met méér capaciteit te nemen, óf twee identieke batterijen parallel te schakelen, door het hogere bootgewicht lever je wat topsnelheid in.
Elke motor heeft een maximale maat en pitch prop, ga je daar overheen, dan wordt de boot niet sneller, maar de motor, regelaar en batterij heter, tot er iets afschakelt (regelaar) of uitbrandt (motor en/of regelaar).
Je selecteert dus een prop bij je motor, waarbij je een compromis sluit tussen snelheid en vaartijd.

3) In principe wel, het medium waarin het gebeurt is alleen anders, uiteraard wel binnen de beperkingen die ik hierboven al aangaf.

4) Nee, een motor maakt niet meer toeren dan het aangeboden voltage mogelijk maakt.
Je kunt een motor dus wél slopen door een te hoog voltage en een te hoge belasting (= te grote prop).
Een te hete motor en accu duidt op een misaanpassing in de aandrijving.

Een te kleine schroef levert alleen maar een boel schuim en weinig voortgang op, de motor zal nagenoeg onbelast gewoon voluit draaien.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws.

Vandaag toch de stap gewaagd naar een Brushless motor.
Ik gebruik de Reedy 540R, 3300Kv (23760 rpm op 7.2v) en werkt perfect.
De regelaar is een XP digital sc450-bl.

Ik kocht er een schroef bij met meer spoed, en dit werkt behoorlijk.
De boot vaart duidelijk pakweg 40% sneller als eerst.
Is makkelijk mee te varen, en stuitert niet over het water.
Morgen probeer ik met de originele schroef, dan zal hij wat langzamer varen maar wel langer. (dit laatste vind ik belangrijker)
Overmorgen word hij omgebouwd naar 7 cellen NIMH (8,4volt) = 27720 toeren.

zelfs achteruit doet hij, (wel niet echt goed met de schroef achter de boot, maar dat is met een echt schip ook zo)

In de toekomst wil ik het geheel nog naar 2,4Ghz ombouwen, maar voorlopig kan ik verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rekal,

Je motor is een automotor, die over het algemeen aan een reductie werken; in direct drive in een boot moet je de temperatuur van de motor goed in de gaten houden, éénmaal flink te heet en je magneten zijn naar de filistijnen.

Wordt de motor 60°C of meer (da's behóórlijk heet aan je vingers), houdt vooral je vinger op de kale astap aan de achterzijde van de motor, als je daar je vingers brandt, dan wordt de boel te heet en moet je waterkoeling toepassen.
Géén spiraal, dat is niet efficient genoeg, maar een volmantelkoeling zoals deze:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280635503286&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123

Als je op NiMH blijft varen, dan zal het met het oververhit raken van de motor nog niet zo'n vaart lopen, omdat NiMH de stroom amper kan leveren (de piekstroom van 45A sloopt je NiMH), let dus ook op de temperatuur van je accu.

Wanneer je NiMH de geest geeft en je overstapt op Lipo's, die 40A continue fluitend kunnen leveren, dan zal de boot nog sneller (en langer) varen.

Groeten, Jan.
 
Dank voor je reactie!

Ik heb inderdaad spiraalwaterkoeling momenteel.
De schroef is reeds vervangen door een kleinere omdat hij toch best heet word.
morgen testen.....

Vanaf morgen ga ik op 8,4 volt varen.

De verkoper vertelde mij dat een boot en auto motor gewoon dezelfde zijn. (klopt dat niet?)
alleen de regelaar is al dan niet waterdicht vertelde hij.

Wat is de beste plaats om de motor te koelen (spiraal)?, ik heb hem nu in de midden zitten, of beter vanachter, of juist vanvoor?

Kan ik als extra een computerfan op +- 2cm afstand van de motor monteren die er tegenaan blaast, of helpt dat niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rekal,

De verkoper heeft gelijk, als 'ie zegt dat auto- en bootmotoren hetzelfde zijn opgebouwd.
Het verschil zit 'm in de lengte en dus het koppel.

Een bootmotor is eigenlijk nooit korter dan 56 mm, vaker langer, 60 of 74 mm.
Dit heeft te maken met het verschil in belasting; in een auto werkt de motor aan een reductie en zijn het de toeren in combinatie met de vertraging, die het koppel genereren.

Dezelfde motor in een boot wordt heet, omdat de belasting permanent is, zodra de boot vaart.
Er is geen uitrollen voor een bocht of afremmen.

Met een spiraal, om het even waar je 'm plaatst, heb je domweg te weinig koeling, een fan zal alleen het achterschild 'koelen', behalve de astap wordt daar weinig warm.

Vandaar ook mijn suggestie om een volmantelkoeling te gebruiken.
Vanwege het geringe koppel van de korte motor is het best mogelijk, dat ook dit te weinig zal zijn en de motor te heet blijft worden.
De motor moet hard werken om z'n grote bak vooruit te krijgen.

Als je op 8,4V gaat varen, monteer dan éérst een kleinere prop!
Pas als na twee minuten varen de boel koel genoeg blijft kun je een grotere proberen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Rekal,

Opmerking terzijde: Voor je door de opgegeven prijs in Jan's link van je stoel valt, ik vermoed dat daar per vergissing een extra 1-tje voor is gekomen. 11,48 is meer een gangbare prijs voor zo'n ding.
 
Inderdaad, de verkoper heeft de link bijgewerkt, maar de prijs is inderdaad 'ietsje' lager:
Aluminum 550 540 Water Cooling Jacket for RC Boat Ship | eBay

Rekal heeft voor de motor, die 'ie nu heeft een kortere koelmantel nodig, denk ik, want met 45,5 mm lengte zit je op het geribbelde deel te hannessen, 40 mm lang zou beter passen.
Zoiets:
http://cgi.ebay.com/Leopard-Boat-Mo...Control_Parts_Accessories&hash=item2565a7c4c2
En dan bij voorkeur zonder de Leopard opdruk, daar wordt 'ie alleen maar duurder van...
Ze zijn er ongetwijfeld, maar daar mag je zelf het internet voor afstruinen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
De regelaar stond blijkbaar niet goed ingesteld.
Je moet hem op FULL POWER zetten, en niet op de stand dat hij bij wielspin inhoud, want dan doet hij heel raar.

De boot gaat als een rakket nu, zeker 2x zo snel als eerst.
MAAR....

Na 3 minuten is het afgelopen, hij begint te stotteren en dan helemaal niks meer.
Na een paar minuten doet hij het weer.
Kortom hij word te heet, en dan niet zozeer de motor maar wel de regelaar.
advies?

Nog kleinere schroef? er zit nu maar 4cm diameter op/
Op 7 cellen nimh (6 cellen geven trouwens geen 7.2v maar 8.6v als ze opgeladen zijn... mmm)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rekal,

Een 40 mm schroef is al fors voor een 36 mm motor.
Ik was in jouw geval begonnen met een 34,5K, als er niks heet wordt een 36K en maximaal een 37,5K.

Waarschijnlijk zit je met die laatst prop al op het randje van de regelaar.

Het probleem is, dat er weinig dogdrive props in kleine formaten zijn, Graupner begint pas bij 40,5 mm.

Je bent er nu proefondervindelijk achter gekomen waarom autoregelaars minder geschikt zijn voor het gebruik in een boot; de permanente belasting van de motor in een boot zorgt voor een veel grotere opwarming van de regelaar, die kan z'n warmte op een gegeven moment niet meer kwijt en schakelt thermisch af (gelukkig maar, want ze zijn niet goedkoop...)

Een noodoplossing is een kleine fan boven het koellichaam te monteren, zodat de warmte weggeblazen wordt, als je mazzel hebt, dan blijft de zaak op die manier koel genoeg om door te kunnen varen.

Helpt dat niet voldoende, dan kun je het koellichaam er afschroeven en vervangen door een waterkoeling.
Waarschijnlijk zul je zelf iets moeten maken uit een stuk 6 mm aluminium, dat zou er dan zó uit kunnen zien, waarbij je de afmetingen uiteraard aanpast aan die van jouw regelaar:

full


Ik krijg binnenkort zo'n automotorregelaar binnen (slechts een 30A) als die het niet trekt in een boot, wat warmteontwikkelig betreft, dan maak ik daar ook zo'n waterkoeling op.

Ik heb materiaal liggen, eventueel zou ik er ook eentje voor jou kunnen maken.

Vers van de lader zijn goede NiMH cellen 1,4V per cel, dat voltage klopt dus, zodra je gas geeft valt het terug naar 1,25V per cel tot ze geleidelijk aan leeg raken (0,9 - 1,1V per cel).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
update....

Het is ondertussen een paar dagen verder, en ik heb flink kunnen testen.

Ik heb een Graupner xg-6i zender en ontvanger gekocht....
Alles staat nu op 2,4Ghz.

Ook een waterkoeling voor op de regelaar gekocht.
En dikkere slang met een grotere spiraalkoeling voor de motor.

Ik heb de waterkoeling nu op de koelribben van de ESC geschroefd, of moet ik dan echt de koelribben er af halen?
De waterkoeling is niet echt ideaal:
img2011073100007.jpg


Die waterkoeling wat je op de foto hebt lijkt veel beter voor mij!
Hoe zou ik dat kunnen maken?, ik wil jou niet gaat belasten daarmee.


Met een 31mm schroef blijft de motor en regelaar gewoon koud maar er zijn duidelijk te veel toeren. (en de boot gaat langzaam)
Met een 40mm schroef loopt hij heet, en zelfs met de waterkoeling word hij alsnog te heet. (zowel de regelaar als de motor word heet)
De boot gaat zeker 3x zo snel als met de 31mm schroef, heel vreemd.
Hij tilt zichzelf uit het water bij wat snelheid.

Ik moet dus een tussenoplossing zoeken.
Ik ga proberen met een 34mm schroef binnen een paar dagen.

Heb je ook nog een tip over het afdichten van een schroefas?
Ik heb een potje vaseline maar ook kogellagervet staan. (of beter teflon spay ofzo?)
5010050.jpg
5010051.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rekal,

Prima, je bent zelf aan het experimenteren geslagen!

Het contactoppervlak van de waterkoeling op de regelaar is véél te klein, je kunt niet verwachten dat je de boel zo adequaat kunt koelen (zelfs een computerfan zal beter koelen dan een waterkoeling, die slechts een paar puntjes van de koelribben raakt).

Als de regelaar geassembleerd is zoals ik verwacht, n.l. dat de vier boutjes de hele handel bij elkaar houden en in schroefdraad onder in het koellichaam houvast hebben, dan is het demonteren en vervangen van de koeling een fluitje van een cent.

Je zou zelfs de koelribben eraf kunnen vijlen (fresen), zodanig, dat je waterkoeling vlak op het aluminium aanligt.
Met een drupje warmtegeleidende pasta egaliseer je eventuele hobbeltjes, je tapt draad in het koellichaam en schroeft je waterkoeling erop.

Met een beetje mazzel heb je dan voldoende koeling, is ook dat te weinig, dan zul je zoiets als ik al heb getoond moeten maken, zodat je een zo groot mogelijk contactvlak hebt met de fets.
Zodra mijn regelaar binnen is kan ik meer zeggen over hoe je de koelribben het beste kunt vervangen door een waterkoeling.

De motor moet je van een volmantelkoeling voorzien om dezelfde reden; te klein contractoppervlak.

Ik zou vaseline nemen, dat is minder stijf dan kogellagervet, te stijf vet zorgt voor enorm veel weerstand, dat moet je motor, die het al zwaar genoeg heeft ook nog in de rondte krijgen...

Groeten, Jan.
 
hallo

ik gebruik geen vet maar WD40 voor elke run
eventjes in de as en dan buiten op de teflon druk ring een flinke spuit en gaan met die banaan
de 6 minuten dat de race duurt komt er niet noemens waar veel water in de boot

gr raf
 
Back
Top