1) Naar welke motor + regelaar + schroef moet ik dan kijken zodat ik ongeveer hetzelfde vermogen en snelheid hou als origineel?
2) Voor mij is vaartijd belangrijker dan snelheid. (maar dat is achteraf te tunen met de schroef dacht ik)
3)werkt dat hetzelfde als een vliegtuig? , hoe groter de diameter van de prop hoe meer trekkracht en hoe groter de spoed hoe meer snelheid.
4)Kan een motor ook overtoeren maken als je er een te kleine schroef aan hangt? hoe weet je dat dan? kan dat kwaad voor de motor?
Een te hete motor en accu is sowieso een te grote schroef?, of kan het juist ook komen door overtoeren? (dus te kleine schroef)
Hallo Rekal,
1) Ik heb al een aantal mogelijkheden genoemd, maar als je dezelfde snelheid en vermogen wilt houden, dan zou ik alleen een regelaar in plaats van de aan-uit schakelaar nemen, dan kun je desgewenst ook eens langzaam varen.
Zonder de specs van de originele motor en de schroef is het bijna ondoenlijk om iets vergelijkbaars in brushless te vinden...
Bij voorbeeld:
Tot een jaar of drie geleden voer ik wedstrijden met een 50 cm rompje met een 600 motor, 7 cellen NiMH 4200mAh en een 37,5K prop, snelheid 35-40 km/h, vaartijd ruim 6 minuten.
Met de komst van de borstelloze motoren die, kleiner in formaat, aanzienlijk meer power hadden dan een Speed 600BB bleek de romp te klein om dit soort vermogens in snelheid om te zetten, met een 2845KV motor op 2S Lipo (7,4V) 5000mAh was de boot niet meer op het water te houden, bloedsnel, maar niet meer vaarbaar.
De boot bleef op de plank liggen en de boten voor de race werden groter.
Afgelopen winter kreeg ik een klein buitenlopertje om te testen aangeboden, met een watergekoelde stator.
Deze motor heb ik in het 50 cm rompje gezet op 2S en met een 36 mm propje.
De veel lichtere boot vaart ruim 50 km/h en is nog net vaarbaar, één maat grotere prop en het is een ongeleid projectiel dat niet meer te sturen valt.
Dit is het bewuste motortje:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...r_cooled_Brushless_Outrunner_3000kv_300w.html
Afmetingen: Ø28 x 29 mm, een Speed 600 is Ø36 x 57mm
Met een (qua gewicht) lichtere aandrijving heb ik een snellere boot met een geschatte vaartijd van 10-15 minuten (dit moet ik nog eens timen).
2) Je krijgt méér vaartijd door een batterij met méér capaciteit te nemen, óf twee identieke batterijen parallel te schakelen, door het hogere bootgewicht lever je wat topsnelheid in.
Elke motor heeft een maximale maat en pitch prop, ga je daar overheen, dan wordt de boot niet sneller, maar de motor, regelaar en batterij heter, tot er iets afschakelt (regelaar) of uitbrandt (motor en/of regelaar).
Je selecteert dus een prop bij je motor, waarbij je een compromis sluit tussen snelheid en vaartijd.
3) In principe wel, het medium waarin het gebeurt is alleen anders, uiteraard wel binnen de beperkingen die ik hierboven al aangaf.
4) Nee, een motor maakt niet meer toeren dan het aangeboden voltage mogelijk maakt.
Je kunt een motor dus wél slopen door een te hoog voltage en een te hoge belasting (= te grote prop).
Een te hete motor en accu duidt op een misaanpassing in de aandrijving.
Een te kleine schroef levert alleen maar een boel schuim en weinig voortgang op, de motor zal nagenoeg onbelast gewoon voluit draaien.
Groeten, Jan.