Graupner Zoff

Hallo allemaal,

toch nog even een vraagje over de zoff. Ik heb het plan even bekeken nu dat ik mijn batterijpack ergens wil gaan vastplakken. Nu staat het zwaartepunt op het plan voor een bepaalde motor. De motor die ik er nu heb opstaan is een 300gr zwaarder dan die waar hij voor ontwikkeld is. Verschuift hierdoor het zwaartepunt niet? en hoe kan ik dit weten waar het moet liggen? Want hij staat op zijn staart daarmee.

groeten,

Joris

Jazeker verschuift hierdoor het zwaartepunt.

Gelukkig wel in de goede richting maar ik ben bang teveel.

Je moet dus proberen om het batterij pack op zo`n plaatst te monteren dat het zwaartepunt valt op het aangegeven punt wat nu op de tekening vermeldt staat.

ps. is die motor niet te zwaar???
De Zoff is toch niet zo`n groot model??

De kist op je vingertoppen laten balanceren op het zwaartepunt van de vleugel.

De neus moet dan iets naar beneden wijzen.

Nu staat het zwaartepunt op het plan voor een bepaalde motor.
Zwaartepunt is niet erg afhankelijk van een soort motor. Zou ook met een andere motor toch op dezelfde plek moeten liggen, ook al wordt het vliegtuig zwaarder (fout) of lichter zal het niet hel veel schelen.
Gewoon zwaartepunt volgens tekening en bij het vliegen nog verbeteren.

De motor die ik er nu heb opstaan is een 300gr zwaarder dan die waar hij voor ontwikkeld is.
De zoff was bedoelt voor een sp600 (220g) of een hectoplet/ultra van nog iets zwaarder.
Met "300g zwaarder" bedoel je toch niet een moter van een halve kilo? Dat is namelijk een beetje teveel op zo'n kistje die vliegklaar <1200g moet wegen.

Want hij staat op zijn staart daarmee.
Een zwaardere motor en de kist staat op z'n staart?
Ik denk dat je even wat meer informatie moet geven over welke motor je nu precies gebruikt.

Back