greaphin 10'

Hoi,
Terwijl ik nog wat aanpassingen moet maken aan mn 16m2 ben ik van wat rest materiaal alvast begonnen een volgend bootje te maken en wel deze: FREE BOAT PLANS, Boat Plans at Svenson's Omdat dit een zwaardbootje is gaat het verkleinen natuurlijk wat lastiger dan bij een kielboot. Nu vroeg ik me af hoe ik kan bepalen hoe lang mn zwaard moet zijn en hoeveel gewicht ik er onder moet hangen. Morgen ben ik toch in A'dam dus ik zat er over te denken bij Quartel een MM bulbje te halen, maar eigenlijk heb ik geen flauw idee of dat slim is. Ik hoor graag jullie ideeen hierover. Ik bouw het bootje overigens 1:8 (tis erg klein ik weet het, maarik moet het ook nog ergens laten...)

Douwey,

Ik ben benieuwd van welk materiaal je de mast hebt gemaakt van de BM 16m2 en of je de oorspronkelijke afmetingen hebt gebruikt.

Pendelaar

Ik ben benieuwd van welk materiaal je de mast hebt gemaakt van de BM 16m2 en of je de oorspronkelijke afmetingen hebt gebruikt.
Hoi Pendelaar,
Ik heb de mast van eiken gemaakt. Begon met een balkje en dan maar schuren, raspen schuren schuren en schuren. De lengte is gewoon gelijk, maar hij is wel ietsje dikker geloof ik bij de top dan wanneer het helemaal 1:10 zou zijn. Hetzelfde heb ik gedaan met de giek en de gaffel. Met name voor de gaffel zou ik aanraden niet proberen hem uit een stuk te maken. Is wel mooi, maar kost je dagen.
groeten
Douwey

nu met foto's

Beste modelbouwers,
Ik zit nog steeds met het probleem dat ik geen idee heb hoeveel lood ik onder mijn bootje moet hangen en hoe diep. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Voor de duidelijkheid heb ik er nu wat foto's bij gedaan. Picasa-webalbums - Douwe - bootje 2
Groeten
Douwey

Kun je ergens iets vinden over de waterlijn, dan kun je in de badkuip in de romp gewicht toevoegen zodat ze op de waterlijn komt te liggen. Dit gewicht dan als kielgewicht gebruiken.

Of proefondervindelijk een pvc buis monteren en dan loodkorrels/loodresten in de buis tot de een mooi vaarbeeld krijgt en dan de bulb gieten.

lengte kiel: in verhouding wat langer maken dan de 1:1 versie.

Redelijk moeilijk allemaal aan te geven bij een klein bootje............

Back