Grond FPV?

Ik hoor of zie daar eigenlijk vrij weinig over op dit forum, hier en daar een verdwaalde voerboot maar verder eigenlijk niks. Dit komt misschien ook omdat FPV om de een of andere reden geclassificeerd is onder de kop "model vliegtuigen".

Ik heb al met veel plezier naar "wobby1" zijn traxxas summit zitten kijken, wat die beste man met zijn model wagen gedaan heeft is op zijn minst gezegd bijzonder te noemen. ;)

Daarom vroeg ik me af, zijn er hier mensen die wel eens wat met een autotje oid. geprobeerd hebben?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey

Ben van plan ooit mijn tank FPV te maken, maar daar moet ik eerst nog ff heel lang voor sparen :)
FPV duikboot lijkt me ook geweldig!

Groeten

Heb wel een tijdje fpv gereden met mijn Rustler vxl. Is erg geinig om door de straat te rijden en je kan nog best ver komen door huizen etc heen. Ben gestopt nadat ik een keer half was overreden door een uitparkerende auto :P Volgens mij heb ik er nog wel wat video van. Zal eens kijken.

Haha ja bij urban FPV rijden liggen veel gevaren op de loer.
Dieven, geprakt worden door ander verkeer, hondenst...t aan je wielen, storing.
Die summit van wubby1 is zelfs een keer gejat geweest, maar ze waren te dom om de zender uit te zetten. :roll:

Persoonlijk heb ik de wens om eens een levensgrote 1:5 shortcourse truck te regelen, en daar gewoon eens mee te gaan klooien in de natuur. Een beetje Dakarren op de Brabantse heide enzo. ;) Gewoon UHF ontvanger erin, een flinke zender aanboord, en zie maar waar het schip strand. Zon 1:5 slagschip loopt hopelijk ook niet zo snel vast en kan behoorlijk wat accu vracht mee zeulen. :lol:

Heb mijn oog al eens laten vallen op zo een invalide karretje. Kun je leuk een vrachtwagie van maken.
Plek genoeg voor een camera en app. :-)

vraagje: kan je de camera zo op de auto monteren of moet je ook iets doen tegen trillingen om het beeld rustig te houden. Voor mijn gevoel stuitert zo'n auto nogal op bijvoorbeeld een klinkerweg.

Ik heb nog een (oude) modelauto staan daar wil ik wat mee experimenteren, vandaar de vraag.

Een gopro cam komt daar nog aardig mee weg geloof ik, maar meestal rijden mensen niet zo loei snel met FPV autos. Vaak zijn het crawlers of zeer zwaar vertande trucks. Want houd er rekening mee dat aanboord de snelheid ook schaal aanvoelt. Is je wagen 1:10 en rijd hij 50km\u topspeed, dan ziet dat er via de camera uit als rijden in een echte auto aan 500km\u. Straks als ik met een 1:5 shortcourse truck will gaan FPV rijden, dan is een snelheid van 40km\u al aardig schaalgetrouw.

duidelijk Sven, ik had niet stil gestaan bij de schaalsnelheid en het gevoel zoals je het ervaart.
Hier heb ik nog een model staan waarvan de voorvering echt vering is en niet oliegedempt of zo. Dus ik moet even proberen of dit gaat of dat ik moet investeren in een ander model................. dan moet ik even tot sinterklaas wachten ;)

Nou die rustler vxl die wilde wel. Snelheid met 3s lipo liggen rond de 100 kmh is toch best spannend kan ik je vertellen.

FPV duikboot lijkt me ook geweldig!
Groeten

Kan je voorlopig vergeten...

Op 40 mHz kan je de duikboot wel besturen, maar je 2,4 gHz signaal vanuit je boot dringt niet door het water heen.
Ja, je zou een boei aan een kabel boven de boot kunnen hangen, maar die blijven meestal ergens in de schroef hangen o.i.d. Bovendien beïnvloeden videokabels je ballastgewicht. Dat luistert op de gram nauwkeurig.
"Live" video vanuit een duikboot is al een aantal keren geprobeerd, maar strandt elke keer weer. Met name op de ondoordringbaarheid van water bij hoge frequenties.

(En ja, dáár heb ik nou eens verstand van...)

Om even terug te keren naar de topic vraag. Regelmatig zet ik wel eens een fpv setje op mijn mini-z auto en laat dan mijn zoontje door de tuin crossen. Ik heb zelfs een vogelhuisje in de tuin die ik via fpv kan bekijken dmv een aaantal ir leds die ik uit een afstandbediening heb gehaald. Dit nadat we in het voorjaar een nestje hadden en de voges niet wilde verstoren. Nu hangt alles klaar en is het wachten op het nieuwe broedseizoen. Lipo eraan en via 2.4GHz komt het naar de fatshark. Verder ook nog een keer op micro heli gezet (8 gram fpv set) en nu nog een keer op een bootje.

Sorry nog even off topic:wink:

Ik hoor of zie daar eigenlijk vrij weinig over op dit forum, hier en daar een verdwaalde voerboot maar verder eigenlijk niks. Dit komt misschien ook omdat FPV om de een of andere reden geclassificeerd is onder de kop "model vliegtuigen".

Naar aanleiding van deze opmerking heb ik eens op Youtube zitten zoeken naar van alles wat met FPV te maken heeft. Er is veel meer dingen te vinden dan alleen FPV in modelvliegtuigen. Je kunt eens proberen "fpv truck", "fpv train", "fpv rc car racing","fpv rc indoor" enz.
Ik heb weer een hoop ideeën opgedaan.

Eigenlijk heeft Sven wel een punt: dit staat nu onder "modelvliegtuigen".
Volgens mij kan het beter onder "algemene modelbouw" staan zodat modelbouwers van andere takken van sport ook gaan kijken en ideeën opdoen.

terug on topic :p

vandaag ben ik wel met een camera bezig geweest op een modelauto, niet echt FPV maar toch een beetje :rolleyes: en de reactie van m'n oudste was: GAAAAAAFFFFFF

Wil niet veel zeggen, maar dit is toch echt een fpv duikboot. Met een boei naar boven voor het video signaal. Lijkt toch wel erg goed te werken.

Ja... leuk.
Alleen die Neptune gaat dusdanig traag dat ze de snelheid om de videokabel naar achteren te trekken, nooit zal halen.
Leuk bootje voor dit soort dingen, maar nauwelijks een "serieuze" sub te noemen.

Dat er op youtube genoeg te vinden is wist ik al,
zelfs een trein zoals je zegt, absurd bijzonder. :lol:

Ik vond het alleen zo raar dat het hier zo stil is op dat gebied.

Maar ik heb al het een en ander aan troep besteld om eens wat te proberen. ;) Ik ga zeer binnenkort een flinke shortcourse truck aanschaffen om daar alles eens op te monteren. Ben benieuwd wat ervan te maken valt.

Je hebt gelijk, je leest hier eigenlijk alleen over fpv in combinatie met alles wat vliegt terwijl er meer is te doen op dit gebied. Dus die opmerking over Youtube is vooral bedacht als promotie van het FPV :wink:

Ik ben wel nieuwsgierig naar je project :p Zelf moet ik nu gaan kiezen of ik met FPV ga beginnen of dat ik met RC modelvliegtuigen lichter dan 20 gram ga beginnen. Beide vragen een investering dus ik ben ook aan het uitzoeken wat er te koop is.

Wat vaak een "probleem" is, is de besturing van die dingen.

Normale 2.4 of 40mhz zetjes komen niet zo ver om leuk fpv te rijden.

Heb er zelf ook al naar zitten kijken, maar dan moet je toch naar een aardige RC zender (zoals jij al zei, uhf) toe denk ik...

Of heeft iemand andere tips voor fpv "rijden"?

op zich zou het al leuk kunnen zijn op mijn 1:16 HK truck... (of in mijn 1:10 mx5je zelfs)

Met mijn situatie heb ik er gelukkig niet zoveel last van dat die 40 MHz niet ver komt.
Als ik het technisch werkend heb zakt mijn interesse vaak al weer, of ik moet de spullen mee nemen naar "onbekende" omgeving. Voorlopig ben ik in onze tuin bezig.
Daarnaast ben ik ook zendamateur en dit zie ik als een technisch experiment waardoor ik rustig de amateurbanden kan gebruiken voor de besturing en video. Dus als ik verder weg wil zie ik nog veel mogelijkheden vooral omdat je met een modelauto iets minder op gewicht hoeft te letten dan met een modelvliegtuig.

Back