Groot onderhoud Grunau Baby 2b

Afgelopen sleep meeting in Wijk en Aalburg liet Berrie weten dat zijn Grunau Baby nieuwe bespanning nodig heeft, het zit er ruim 10 jaar op en het is slap en laat op sommige plekken los.

Foto-ZOHUTUIF-D.jpg

Ff een foto-tje gepikt van Gerben;)

Aangezien Berrie het druk heeft met de Adamas en Skyfall (en dus niet veel ervaring meer heeft met balsa ;) )heb ik aangeboden om de Grunau Baby op te knappen.

Ik was al een tijdje bezig geweest met het uitzoeken van een nieuwe kleuren schema voor de Grunauer Baby, noodzakelijk is dat Berrie het ook mooi vindt.
En dat is gelukt
Panoramio - Photo of Landung Grunau-Baby 2b
Dit gaat hem worden, het origineel vliegt bij Segelflugverein Hoya.
Deze vereniging is zo vriendelijk geweest om mij te voorzien van alle foto's die nodig zijn om het schema te kopieren.

Gisteren ben ik bij Berrie langs geweest en hebben we het een en ander door genomen.
Vervolgens heeft hij afscheid genomen van zijn Baby en inmiddels zijn de eerste sloop werkzaamheden al verricht :(
Hiervan zal ik binnenkort wat foto's plaatsen.

Eric

Laatst bewerkt:
Hierbij de eerste fototjes van het stabilo.

Berrie heeft destijds eerst zijde aangebracht en vervolgens tissue,
Gelukkig heeft hij niet veel spanlak gebruikt, dit is nu wel fijn want het is eenvoudig te verwijderen.
full

De achterlijst van het hoogteroer is dun en delicaat, hier eerst even vochtig maken met aceton en vervolgens voorzichtig verwijderen
full

Zo..., het eerste gedeelte is weer netjes alleen van hout
full

Om netjes te werken moet ik wel de scharnieren verwijderen deze zijn met secondelijm gefixeerd, ik moet dus bij de opbouw een andere plek voor de scharnieren maken.
Dit betekend ook dat de rudder aansturing (pull/pull) vervangen moet worden (sorry Berrie).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem even een abootje.
Deze kist heb ik al meerdere malen mogen slepen en hoop het in de toekomst ook te mogen doen.
Maak er wat moois van.

(sorry Berrie).

Het voelt een beetje alsof ik de kinderarts een hielprikje zie doen bij mijn (toen) vers geboren dochtertje... ;)

Na, ik vindt het heel leuk en bijzonder dat je dit wilt doen.

Bij deze vraag ik Bertus de eerste sleep te doen tzt.

Update

Weer een paar weekjes verder en na een tijd flink pielen is alle zijde en papier verwijderd van de vleugels en stabilo.
Op sommige plekken zat het totaal niet vast en op andere plekken (meestal de kwetsbare plekken) zat het muurvast.

Aan de romp ben ik nog niet begonnen, omdat hier het meeste reparatie werk aan zit.
Het skid is gebroken, en de montage plekken van het skid hebben een paar harde klappen gehad, hierdoor is een flink stuk van de onderzijde beschadigd (verderop in het bouwdraadje hier meer over)

Rolroer en hoogteroer geheel schoon en reeds gerepareerd
full

full

De vleugels waren nog iets moeilijker, de TE is erg dun en de ribben zijn met een heel klein beetje lijm verlijmd.
Dit laat dus op sommige plekken los en moet gerepareerd worden.
Hieronder de rechter vleugel, geheel schoon maar moet nog gerepareerd en geschuurd worden
full

De spoilers liggen niet vlak met de huid en verdienen flink wat aandacht.

Vervolgens ben ik begonnen met het aanbrengen van de Koverall.
Eerst wat kleine delen om te kunnen oefenen en er achter te komen hoe de Koverall het beste aangebracht kan worden.
Hieronder het stabilo en het rudder, het stabilo heeft reeds 2 lagen spanlak en het rudder pas 1 laagje.
full

het is wel zeer bewerkelijk, maar uiteindelijk zit de Koverall er zeer strak op.
Ik vermoed dat 3 lagen spanlak voldoende zal zijn om een sterk en bestendig eind resultaat te krijgen.

Vervolgens de vleugels;
Ik ben begonnen met de linker onderzijde, eerst alle randen waar de Koverall geplakt moet worden, voorzien van onverdunde spanlak.
En omdat de onderzijde hol is heb ik ook alle ribben gedaan.
Hierna een lap Koverall overmaats uitgeknipt en aangebracht met verdunde spanlak (50:50 spanlak/thinner), dan de randen op maat knippen en deze plakken.
Dan ziet het er zo uit
full

Toen alle geplakte randen met de strijkbout (laagste stand) aangedrukt.
en daarna het geheel in 2x strak gestreken (1ste keer laagste stand, 2de keer medium)
full

full

Dit is nog zonder spanlak!!
Nu eerst de bovenzijde voordat de verschillende lagen spanlak aangebracht gaan worden.

Eric

Zo hij gaat weer mooi worden.
Als straks de spoilers ook beter werken komt hij nooit meer beneden.;)

Eric, goed bezig.

Voor de inspiratie nog wat filmmateriaal van deze beauty, enkele jaren geleden op Langevelderslag.

Je maakt er echt GROOT onderhoud van!

Spoilers veel aandacht? Ze steken een paar 10e uit. Verder is er dacht ik niets mis mee...

Is de skid gebroken? Dat wist ik niet. Wel dat het achterste bevestigingspunt door de romp heeft gedrukt. Ik heb hem eens op de Waku zuidhelling beneden/buiten moeten landen. Ook heeft hij eens in een omgeploegde akker gestaan naast het vliegveld van Bertus. Van die hoge harde ploegvoren knapt zo'n zwever ook niet op...

Ik kom binnenkort eens kijken!

Je maakt er echt GROOT onderhoud van!
Als je ergens aan begint moet je het wel goed doen!
Nu moet ik wel zeggen dat het een verschil is tussen een kist repareren voor een ander, dan je eigen kist.
Ik betrap mijzelf erop dat alles echt perfect moet zitten.

Spoilers veel aandacht? Ze steken een paar 10e uit. Verder is er dacht ik niets mis mee...
Dat klopt! Maar het is meer een zeer delicaat werkje. Even de bovenzijde schuren valt niet mee (het moet in een keer goed), de scharnietjes hebben wat speling en inwendige schade aan de spoilers is zeer moeilijk te repareren (dit moet ik voorkomen)

Is de skid gebroken? Dat wist ik niet. Wel dat het achterste bevestigingspunt door de romp heeft gedrukt. Ik heb hem eens op de Waku zuidhelling beneden/buiten moeten landen. Ook heeft hij eens in een omgeploegde akker gestaan naast het vliegveld van Bertus. Van die hoge harde ploegvoren knapt zo'n zwever ook niet op...
De romp is op 2 plaatsen flink gekraakt (bij de 2 bevestigings punten met houten klosjes) en net na de kromming van de skid is deze gebroken.
Ik ben nog aan het brainstormen om de bevestiging enigsinds verend te maken.

Ik kom binnenkort eens kijken!
De koffie staat klaar en het hobbyhok is een zooitje:)

Eric

Ha, mooi hoor, idd groot onderhoud.

Sinds vandaag mag ik me ook de gelukkige eigenaar noemen van de Grunau Baby PH-213. Gebouwd door (de heer) Brik ([post62]). Maarten heeft hem vanmorgen gebracht (wat een service).

full

Wanneer de GB van Berrie weer vliegt wil ik me graag aanmelden om te worden gesleept. Laat het maar weten. Nog even een paar dingen nakijken en dan moet deze GB nodig de lucht in ;-).

Groet,
Willem

Eh Jan, volgens mij heeft Maarten deze Grunau Baby zelf gebouwd hoor. En voor het slepen hoef je niet te wachten, ik wil wel een keer langskomen met mijn sleper.

Ik wil hem ook wel slepen hoor.
Al weet ik niet waar je vliegt.
Wijk en Aalburg is ook niet zo ver bij je vandaan denk ik.

verstuurd met mijn smartphone

Ah, dat zijn de berichten.

Ik vlieg bij The Hawks in Vught.
Het slepen komt daar maar niet van de grond, dus een demo slepen in Vught lijkt me leuk. Gewoon om onze leden enthousiast en vooral jaloers te maken ;-). Ook meteen Berrie maar uitnodigen, kunnen er 2 GB de lucht in. Dat zou mooi zijn.
Lijkt me leuk om een keer op een zaterdag te plannen.
En als alternatief wil ik natuurlijk graag ook naar Wijk en Aalburg komen. Bekend van de vorige sleepmeeting ;-).

Groet,
Willem

Ik vind het prima hoor om bij jullie een keer te slepen.
Wel neem ik mijn vliegmaat dan mee zodat ik hem ook kan slepen. (als hij zin heeft tenminste)
Graag als het wel een beetje droog is.

Hey Douglas,

Nee hoor, Maarten gaf ook aan dat deze GB door Brik gebouwd is.
Maarten vertelde nog dat wanneer ik met deze GB ga vliegen ik ook écht een keer Brik moet uitnodigen, zal ie leuk vinden.

Groet,
Willem

Willem, ik ben zowat jouw buurman. maw, een sleep bij jouw club is geen probleem... Moet je wel ff geduld hebben.

Back