Groot onderhoud Grunau Baby 2b

update

Weer een klein stukje verder!
Ik ben inmiddels een beetje gewend aan het spanlak geurtje, wat een lucht is dat zeg :D

De beide vleugel panelen zijn klaar.
Ze hebben 3 lagen spanlak, om een beetje op het gewicht te letten heb ik de eerste laag 50% verdunt, de 2de laag 25% verdunt en de laatste laag is 100% spanlak.
Afhankelijk van de afwerking (Berrie begint een beetje te twijfelen over de looks van het eindproduct ;)) moet er misschien nog een laagje spanlak aangebracht worden.
full

Het aanbrengen van de Koverall wel zeer bewerkelijk, maar het zit er lekker strak op.

Speciaal een foto-tje voor Berrie met tegenlicht.:cool:
full

Persoonlijk vindt ik het te "transparant" niet echt schaal, maar dat is mijn mening. Ook vermoed ik dat de zichtbaarheid op hoogte zeer slecht is.

Nu nog de ailerons en hoogteroer in de Koverall en dan de romp repareren en bekleden.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Speciaal een foto-tje voor Berrie met tegenlicht.:cool:

Mooi!

Persoonlijk vindt ik het te "transparant" niet echt schaal, maar dat is mijn mening.

Het is idd verrassend transparant!

De toeslaande twijfel (twijfel groot woord in deze!) is aangaande behoud nostalgische gevoelens. Bij hout heb ik dat meer dan bij volledig geschilderd. Maar voor nieuwe dingen mag ik ook open staan! Dus, komt goed.

Ook vermoed ik dat de zichtbaarheid op hoogte zeer slecht is.

Dat is wel een punt. Al zie je de romp op 11km nog denk ik......;)

[edit]

Ik ben heel erg benieuwd hoe de vleugels met deze bespanning nu voelen!

Laatst bewerkt:
Ik ben heel erg benieuwd hoe de vleugels met deze bespanning nu voelen!

Dat zal je zelf moeten voelen.
Ik heb ze nu zo vaak in mijn handen gehad, dat ik geen flauw idee heb of dit is toegenomen in vergelijk met de vorige bekleding.
Wel voelt het solide aan.

Mijn grote Horten (4 meter span) had dezelfde kleurstelling. Misschien zelfs erger. De bespanning bestond uit een combinatie van papier en zijde die met spanlak was opgebracht. Daar waar beplanking was, was het mat-wit geschilderd. Tussen de ribben was het mat-wit zoals je van kleurloos/wit bespanpapier en idem zijde mag verwachten: ook mat-wit, maar wel sterk licht doorlatend.
De zichtbaarheid was nooit een probleem, behalve bij het typische Horten zichtbaarheidsprobleem: ver weg, recht van voren of van achteren. Dan is het een streepje in de lucht ...

Ik denk dat de zichtbaarheid geen probleem zal zijn.
N.B.
in de 2e helft vlieg ik met de Möwe. Een vergelijkbare old-timer als de Grünau-Baby. De vleugelbespanning is iets donkerder, maar of dat erg essentieel is betwijfel ik.

Zie hier in de eerste helft Koolwitje:

Ik heb de mijne met Oratex bespannen. Niet té doorschijnend...

full

Gisterenavond ben ik bij Eric wezen kijken. Hij maakt er een mooie restauratie van!

Het Koverall maakt een duidelijk stevigere vleugel dan met het oude velletje. Ik ben blij!

Eric heeft een hele nette manier gevonden om de randen te maken. Namelijk voor dat hij ze afsnijdt de vrije Koverall met spanlak drenken, laten uitharden, overlap netjes op maat snijden, en dan met spanlak plakken. Heel strak wordt het zo!

Het Koverall is idd meer doorschijnend dan de vorige bespanning, waardoor lijmverbindingen beter zichtbaar zijn. (ik had vroeger de houtlijm pot met een messingspijker afgesloten. Daardoor is nu de lijm donker verkleurd.)

We gaan verder voor het wit/rode schema. De textuur van de bespanning en het doorschijnend effect blijven behouden. Dat is mooi.

En geen "houtlook" zwever meer te bezitten geeft ruimte voor een leuk oldtimer project als de ADAMAS klaar is.

We gaan weer verder

Na een paar maanden een (door omstandigheden) verplichte bouwstop, ben ik al weer een paar weekjes bezig met de Grunau Baby van Berrie.

Alle panelen zitten in de Koverall met spanlak en nu is het de beurt aan de romp.
Na een paar dagen flink schuren is het papier eindelijk van de romp verwijderd, dit was nodig omdat er een rode striping op zat die later door de verf zou doorschijnen.
full

Hieronder de reparatie van het skid en de onderzijde van de romp. Het skid is ter hoogte van het middelste gat gekraakt, dit is gelijmd en de onderzijde heeft een laagje 25grams glas gekregen
full

De scharnieren voor het richtingsroer, was wel een gepiel.
Hier zaten 3 oude scharnieren die met secondelijm bevestigd waren, ik heb de nieuwe scharnieren hier tussen aangebracht.
full

Cockpit kapje is reeds voorzien van Koverall en 1 laagje spanlak (50:50 verdund)
full

Gelukkig past tie nog ;)
full

Vandaag ben ga ik bezig met het aanbrengen van de Koverall op de romp.

Eric

Kijk eens aan! Je bent al behoorlijk op dreef zo. Het lastigste heb je nu gehad?

Hoe kwam het hout (dakje) onder het papier vandaan, bij de stekkers? Dat stukje tussen de vleugels. Volgens mij heb ik daar ook wel eens door heen geduwd....

Hoe kwam het hout (dakje) onder het papier vandaan, bij de stekkers? Dat stukje tussen de vleugels. Volgens mij heb ik daar ook wel eens door heen geduwd....

Dat was nog maar een paar 1/10mm dik en ik moest ook nog het papier eraf schuren!
Ik heb het gelaten zoals het was, na een test met alleen spanlak nam de stevigheid al toe.
Nu zit het "dakje" in de Koverall met 2 laagjes spanlak en het voelt verassend solide aan.

Er waren nog wel meer plekjes in de huid die of gebroken waren of erg dun, maar na het aanbrengen van de Koverall wordt het steviger als dat het geweest is.
Ik heb af en toe ruzie gehad met de Koverall (vooral op de dunne TE van de panelen), maar over het algemeen is het een super spulletje.
Als het een beetje meezit dan doe ik vanavond een zijkant van de romp in de Koverall (de onderkant is al klaar en het dakje).
De rest van de scharnieren moet nog worden aangebracht.
De luikjes in de vleugels moeten nog afgewerkt worden
En de spoilers moeten nog los gesneden worden.
En dan kan ik eindelijk het schema opbrengen.

Ik heb inmiddels echt zin in de afwerking (kan haast niet wachten).
De verf en de 3mm en 6mm masking tape zijn besteld.

Eric

Klinkt allemaal goed. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

Hopelijk beleef je veel plezier aan het afwerken!!

Weer een stukkie verder

De laatste paar weken af en toe een uurtje met de romp bezig.
Een weekje geleden heb ik de romp geheel in de Koverall gezet
Eerst een flink stuk Koverall om de gehele zijkant van de romp te bedekken
full

Daarna met spanlak vanaf het midden naar buiten toe werken
full

En vandaag is me dochtertje ziek thuis en die ligt lekker op de bank, dus papa kan een stukkie aan de Grunau Baby werken. :p
Mooi plekkie in de tuin gezocht, de romp geheel ontvet en de spuitbus gepakt om het eerste dunne laagje verf aan te brengen
full

full

Nu 24hr laten drogen, vervolgens nog een dun laagje verf aanbrengen en dan kan het schema erop.
Nu nog de vleugels afwerken en voorbereiden voor het spuiten en dan is tie haast weer luchtwaardig!

(Sorry Berrie..., 19 april ga ik niet halen helaas)

Eric

Kan er iemand stickers leveren in de kleur RAL 3003??
Ik heb detail foto's van het lettertype en de hoogte kan ik wel ff opmeten.

Eric

Ik ben aan het brainstormen hoe het een en ander af te plakken en bij de registratie nummers heb ik nog een uitdaging met afplakken het moet nl. wel strak!!
Ik heb ook gedacht aan het glimmen van de stickers en of het wel mooi zou zijn, maar ik wil alle opties open houden.
Misschien is het mogelijk om stickers negatief te maken dan is het wat eenvoudiger afplakken. (Dan kan het natuurlijk in alle kleuren, het gaat er toch weer vanaf)

Wanneer er niets mogelijk is dan zit er niets anders op dan een paar avonden pielen met afplakken.
Ik heb trouwens wel mooi afplak tape gescoord, 3mm en 6mm breed en zeer flexibel.

Eric

Je kan de kist na het stickers plakken ook in zijn geheel nog een keer in de blanke zijdeglans aflak spuiten.
Dan heeft alles dezelfde glans en zitten de stickers goed vast.

Back