Groot onderhoud wat en wanneer

Zoals het topic al aangeeft, wanneer pleeg je groot onderhoud aan een elektro heli en wat doe je dan zoal, buiten de normale controles van eventuele loszittende schroeven en bouten?

Ik doe het als ik toch al wat aan het veranderen ben en wat dingen los moet schroeven. Dan maar meteen even alles uit elkaar, controleren, schoonmaken, oliën etc.
Niet na een vast aantal uren vliegen ofzow, wel zoals niek zegt soms noodgedwogen :roll:

Ik geef toe, mijn Piccolo V2 heeft ook al regelmatig een "beurtje" gehad. :)
Maar dat komt omdat er steeds een ander onderdeel bij gekomen is.
ALu-kop, andere staart (van de V1).
Gelukkig nog weinig crashes gehad die er voor zorgde dat hij helemaal uit elkaar lag.
1tje om precies te zijn, mid-air collison met een Piccolo Pro, toen was onderhoud toch echt wel even nodig......

Wat ik eigenlijk bedoel is preventief onderhoud: zoals smeren van lagers, assen e.d.
Het vervangen van onderdelen en dan natuurlijk niet na een crash of zo.

Preventief onderhoud kan je alleen doen als je exact weet hoeveel je vliegt.
Dus je zult een redelijk gedetailleerd logboek moeten bijhouden om te zien waarneer er zich problemen voor doen. Op die manier zou je in de toekomst kunnen voospellen waarneer en welk onderdeel zal uitvallen.

Dat leerproces om te weten wat en waarneer de problemen ontstaan is het meeste werk. Je kunt ervaringen van andere niet echt gebruiken omdat hij een andere vliegstijl heeft of uitsluitend bij andere temperaturen vliegt (alleen in de zomer bijvoorbeeld). Ook trillingen zijn van invloed op het duurzaam functioneren van de heli. Heeft een vlieger zijn heli helemaal trillingsvrij dan zal hij er langer zonder problemen mee kunnen vliegen dan als je de trillingen niet helemaal kwijt bent.
Verder vliegen velen hun heli vroegtijdig de grond op en worden op die manier de werkelijke slijtageslag niet eens ervaren.

Dus begin met een logboek en het te vaak uitvoeren van onderhoud.
Zo leer je wat je waarneer moet vervangen en kan je zeer gericht onderhoud in de toekomst gaan doen.
Ik zelf schrijf altijd de datum van de laatste groote controle op een etiket ergens op de heli.

Grt,
Ben

Ik hou (Van een brandstoffer weliswaar) een logboek bij met vliegtijden etc. Niet alleen voor mezelf als geheugensteun, maar ook voor onderhoud. Als jij onthoud hoeveel accu's je leegvliegt kan je er ongeveer een vliegtijd uit destilleren. Ik check de kist voor elke vlucht op de gebruikelijke dingen (Speling, bollinks vast, etc) maar zie wel eens wat over het hoofd ;) . Elke 3 uur een grotere beurt, elke 10 uur lagercheck dus gedeeltelijk uit elkaar en checken. Meestal doe ik de 3-uurse check gecombineerd met een upgrade, al dan niet gedwongen ;)

GRoetjes,

Ton.

dagored zei:
Volgens mij is die hele onderhoud onzin.
de meeste heli's halen de 10 uur toch niet.
zijn ze al gecrashed

Dagored :D
Weet niet hoe jij vliegt ;) maar valt reuze mee hoor.
Ligt er natuurlijk aan hoe lang je al vliegt en hoe vaak.
Voor alsnog kijk ik mijn heli regelmatig na voordat ik ga vliegen.
Op zich de lagers e.d. kijk ik steeds na of er stof op zit e.d.
Zo ja, ff wegblazen met compressed air-bus en eventueel een druppeltje olie.

dagored zei:
Volgens mij is die hele onderhoud onzin. de meeste heli's halen de 10 uur toch niet. zijn ze al gecrashed ...
Ik denk ook dat er iets niet klopt bij jou. Mijn eerste crash, lang, lang geleden, 1983, vond pas plaats na een jaar. Daarin werd zaterdag en zondag gevlogen, 3-4 vluchtjes van kwartier, mits goed weer, en in de vakanties elke dag.

Ik had op 9,6 uur een crash, die voor 8 tientjes gefikst was. Volgens mij wil Dagored een beetje stemming maken ;)

dagored zei:
Volgens mij is die hele onderhoud onzin.
de meeste heli's halen de 10 uur toch niet.
zijn ze al gecrashed

Dagored :D

Heeft wel degelijk zin hoor ! bollinkjes slijten best wel en kunnen ook lam raken als je ze mishandeld hebt. Lagerproblemen dienen zichzelf wel aan met geluid of trillingen, ik check elke dag voordat ik ga vliegen of alle servo`s evenveel kracht hebben door aan de swash hun kracht te voelen. Tegelijkertijd zie je of alles naar behoren werkt. De oliespuit gebruik ik nooit behalve als ik een nieuwe kit in elkaar steek, dan wordt elk scharnier of draaipunt gesmeerd en daarna nooit meer.

1 keer plat per 10 uur vliegen?
Gemiddelde vlucht duurt 8 minuten = 60/8 = 7,5 vluchten per uur = 75vluchten over 10 uur.
De meeste vliegers bij ons op het veld vliegen 3 vluchten per dag = 6 per weekend.
75 vluchten / 6 per weekend = 12 weken = vier keer plat per jaar volgens Dagored.
Dan moet je geen weekend overslaan!
Het is natuurlijk zo dat er lieden zijn die vaker (zeggen) te vliegen.
Maar 6 vluchten x 52 weken = 312 starts per jaar. Ga die maar tellen, dat haalt misschien 10 of 15% van de huidige vliegers.
Zelf maak ik ca 325 starts per jaar (gemeten over de laatste 4 jaar) waarbij er in de winter stevig doorgevlogen dient te worden.
Mijn mede clubleden vragen of ik mijn veldbed ik de keet heb staan en of ik ook nog wel eens werk? 300+ starts per jaar zijn er echt veel en haalt bij ons op de club verder niemand. ( Voor dat iemand reageert: Ja Dirk doet heel erg zijn best met zijn Vario benz-trainer en er zal er heus nog wel één zijn die voornamelijk ergens anders vliegt)

Gaan we terug naar de poll ''hoe vaak ben jij ge-crashed dit jaar''

Vliegers x keer ge-crashed
23.........x.............0................= 0
23.........x.............1................= 23
20.........x.............2................= 40
7...........x.............3................= 21
2...........x.............4................= 8
1...........x.............5................= 5
16=meer dan 5x= 6................= 96
....................................Totaal=193

193 over 92 vliegers

Is dus gemiddeld per vlieger 193 / 92 = 2 keer per jaar.
Hierbij er van uit gegaan dat meer dan 5 keer plat 6 is!!
Haal je de 23 mannen (en vrouwen) die hem uit de grond weten te houden er van af ziet het er als volgt uit.
193 / 73 = 2,6 keer per jaar (met nog steeds >5 = 6x plat)

Als ik dan kijk hoeveel er door mijn collega vliegers gevlogen wordt denk ik dat deze max 200 starts per jaar maken.
200 x 8 min = 1600 min = 26,6 uur per jaar.
Tellen we gemakshalve de 23 vliegers die niet crashen niet mee dan kwam dat op 2,6 keer per jaar.
26,6 uur delen door 2,6 is toch echt 10,23 uur

Conclusie die ik hier even aan hang is dat alleen de 23 vliegers die niet crashen onderhoud moeten plegen aan hun heli. En voor de andere vliegers???

Leg je hier Dagored zijn (wat onaardige) opmerking overheen zou hij (toch) voor een deel gelijk kunnen hebben.

Maar ik wil niet roepen dat je nu geen onderhoud meer moet plegen hoor maar het is leuk om ff bij dit soort getallen stil te staan (beroeps deformatie) :?

Grt,
Ben

Back