1 keer plat per 10 uur vliegen?
Gemiddelde vlucht duurt 8 minuten = 60/8 = 7,5 vluchten per uur = 75vluchten over 10 uur.
De meeste vliegers bij ons op het veld vliegen 3 vluchten per dag = 6 per weekend.
75 vluchten / 6 per weekend = 12 weken = vier keer plat per jaar volgens Dagored.
Dan moet je geen weekend overslaan!
Het is natuurlijk zo dat er lieden zijn die vaker (zeggen) te vliegen.
Maar 6 vluchten x 52 weken = 312 starts per jaar. Ga die maar tellen, dat haalt misschien 10 of 15% van de huidige vliegers.
Zelf maak ik ca 325 starts per jaar (gemeten over de laatste 4 jaar) waarbij er in de winter stevig doorgevlogen dient te worden.
Mijn mede clubleden vragen of ik mijn veldbed ik de keet heb staan en of ik ook nog wel eens werk? 300+ starts per jaar zijn er echt veel en haalt bij ons op de club verder niemand. ( Voor dat iemand reageert: Ja Dirk doet heel erg zijn best met zijn Vario benz-trainer en er zal er heus nog wel één zijn die voornamelijk ergens anders vliegt)
Gaan we terug naar de poll ''hoe vaak ben jij ge-crashed dit jaar''
Vliegers x keer ge-crashed
23.........x.............0................= 0
23.........x.............1................= 23
20.........x.............2................= 40
7...........x.............3................= 21
2...........x.............4................= 8
1...........x.............5................= 5
16=meer dan 5x= 6................= 96
....................................Totaal=193
193 over 92 vliegers
Is dus gemiddeld per vlieger 193 / 92 = 2 keer per jaar.
Hierbij er van uit gegaan dat meer dan 5 keer plat 6 is!!
Haal je de 23 mannen (en vrouwen) die hem uit de grond weten te houden er van af ziet het er als volgt uit.
193 / 73 = 2,6 keer per jaar (met nog steeds >5 = 6x plat)
Als ik dan kijk hoeveel er door mijn collega vliegers gevlogen wordt denk ik dat deze max 200 starts per jaar maken.
200 x 8 min = 1600 min = 26,6 uur per jaar.
Tellen we gemakshalve de 23 vliegers die niet crashen niet mee dan kwam dat op 2,6 keer per jaar.
26,6 uur delen door 2,6 is toch echt 10,23 uur
Conclusie die ik hier even aan hang is dat alleen de 23 vliegers die niet crashen onderhoud moeten plegen aan hun heli. En voor de andere vliegers???
Leg je hier Dagored zijn (wat onaardige) opmerking overheen zou hij (toch) voor een deel gelijk kunnen hebben.
Maar ik wil niet roepen dat je nu geen onderhoud meer moet plegen hoor maar het is leuk om ff bij dit soort getallen stil te staan (beroeps deformatie) :?
Grt,
Ben