Grote +100cm coaxiale heli?

Heeft iemand mischien al zoiets gezien ergens?
Ik kan er met google vrij weinig uit halen.
Wel al een bere mooie turbine coaxial gezien, maar dat is toch net weer even tever. ;)

Ik vroeg me namenlijk af waarom er zo weinig tevinden is coaxiaal in het formaat slagschip.
Dus ergens rond een meter rotor span, vliegend met een paar goedkope brushless motoren.

Heeft dat een reden of kijk ik gewoon niet goed?

Het leek me namenlijk wel leuk om een stabiel platform te bouwen voor bijvoorbeeld mooie camera shots en dergenlijke,
zonder dat je daarvoor een peper dure "echte" heli voor moet aanschaffen,
met alle gyro en autostabilisatie toestanden die daar ook nog eens bij komen kijken.

Hoi,

100 cm heb ik inderdaad ook nog niet gezien.

Maar hoe zwaar is de camera-apparatuur ?

Ik heb een coaciale heli met een alu frame, met een rotor diameter van 54 cm. Die vliegt heel stabiel ... ik denk alleen dat zo'n heli er buiten wel moeite mee heeft. Daar speelt de wind immers een belangrijke rol ...

Kijk maar eens in de link de in mijn onderschrift staat :)

Grtz,
Menno

Menno, jou heli had ik al gezien in een ander topic, een leuke heli en precies waarom ik hieraan ben gaan denken!
Komt al aardig in de buurt, maar het blijft toch 3 kanaals waardoor hij toch wat lastiger op zijn plek te houden is.

Ja als je et goed wil doen dan moet je em maken net als Wil Snitjer. ;)
Die is idd erg mooi.

Wat ik wilde, is iets wat makkenlijk wat lomp gewicht kan tillen, en van nature erg goed stabiliseerd.
Ik ben al aan het knoeien geweest met mijn oude Lama v2, maar die trekt zich al een bult aan een kleine CCD camera.
Bovendien huiverd die al bij ook maar een klein zuchtje wind.

Ik had graag zelf zoiets gemaakt, maar ik heb helaas geen werkbank om lekker aan te gaan zitten klooien.

Dan zou je een electronisch stabilisatie systeem moeten gebruiken. Er staat nog een robbe helicommand 3d (oid) te koop op het forum :)

Tadango: Dat is precies wat ik probeer te vermijden. ;) Dure en ingewikkelde toestandjes.
Zon lama zoekt het allemaal zelf wel uit als je de sticks los laat.
Hij zal hooguit wat gaan drijven door de wind, maar uit zichzelf gaan balken doen ze niet.

Volunteer: Ja, die zijn inderdaad mooi, vooral met turbine heb je nogal wat aan je antennetje bungelen.
Flinke jongens maar helaas geen auto stabilisatie.

Ik heb dit gevonden, wordt al lekker fors maar nog net een stuk teklein:
Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production

Vreemd dat het bij die gewicht paddlebar helis zonbeetje stopt bij 50cm.
Naast een enorm stabiel platform zou het volgens mij ook een pracht van een schaal kamov kunnen zijn.
Dan zou je toch een mooie flinke schaal heli kunnen vliegen voor maar een paar centen.
Maar zou er soms een limiet zitten aan wat je kunt bereiken met fixed pitch single swash?
Worden de bladen soms te flexibel, of werkt het gyroscopische principe nietmeer als het tegroot wordt?

Een beest van 1 meter waar dan 3000mAh onder hangt met een paar stevige borstelloze goedkope china motortjes,
dat lijkt mij toch wel een leuk iets om mee te klooien. Al is het maar zoals ik eerder zei, een schaal heli.

Ik heb ook al wat chinookjes gezien, maar die zijn volgens mij al evenmin tegen wind opgewassen als een enkelvoudig exemplaar?

Laatst bewerkt:
Ik heb op youtube een review gezien van een man die wel honderd helis getest heeft (zijn bouwplaats hangt er iig stampvol mee),
en die vond de lama 400D een vervelend model vanwege de erg broze bladen,
bovendien kon hij niet zo goed tegen wind als ze je doen geloven,
hij kukeld zo naar beneden omdat de rotor groter is en daardoor ook het gyroscopische effect.

Ik heb me gisteren de Lama 400D besteld.

Zal mijn bevindingen hier even posten dan als deze binnen is.

Gr
Wesley

Niet bepaald een grote jongen, maar vergeleken met de meeste coaxjes zeker ook geen kleintje.
Zouden die nog wat kunnen tillen denk je?
Brushless mogenlijkheden? (hogere efficientie/lager gewicht)

Het schijnt dat ze power genoeg hebben, het vliegt zeker goed in combinatie met deze rotor bladen van Airy.

HeliPal.com - Lama 400D - HeliPal.com is Walkera Helicopter Expert. We have full range of spare parts and helicopters in low price. - RC helicopter, helicopters accessories, helicopter parts, Micro helicopter, mini helicopter, Esky Helicopter, ESky P

deze vervormen niet, en breken lang niet zo snel, dit zijn echt de beste bladen voor de Lama 400D.

Deze info heb ik van Helifreak (forum)

Groeten Marcel

Ja dat had ik ook gehoord, de orginele bladen fleppen nog al snel in de wind,
en zijn bovendien verschrikkenlijk broos.

Ik ben iig wel benieuwd of je er brushless (zuiniger, lichter) in kunt stoppen.
Alle electronica eruit slopen vind ik niet erg. ;)

zover wil ik er niet mee gaan, ik hou het wel op een setje van die airy bladen, eens kijken hoe dat gaat.

en andere stekkers (Deans) zodat ik ook met m'n andere lipo's kan vliegen.

Groeten Marcel

Dag sven,

ik heb maanden geleden net als jij wat onderzoek gedaan naar goedkopere (kleinere)heli's om te dienen als video platform, geloof me als ik zeg dat je echt wel een heli zoals Raptor of T-rex nodig hebt, ik spreek dan over de 500 (50) tot 60 size.
enerzijds heb je dan een machine die wat weegt en goed tegen de wind kan.
Bekijk even deze link, dan zie je mijn machine uitgerust met camera mount.
dit is een zeer degelijke setup waarmee je stabiel beelden kunt schieten en zo mooie aerial video's kunt maken.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet niet dat je dan wel met CP helis moet kunnen werken, en je moet dan ook nog bere goed kunnen vliegen wil je een beetje hoogte maken.
Zon coax heli blijft van nature zichzelf corrigeren, wat je bij deze dingen enkel hoeft te doen is ervoor zorgen dat ze niet wegdrijven.
En dat lijkt me erg belangrijk als je heli zo hoog hangt dat je de cyclic positie nog maar slecht kunt beoordelen.

Ik wilde graag een grote coax heli met een goedkoop assan headinglock gyrotje gaan gebruiken,
zodat je gewoon kind eenvoudig de heli met 1 stick op zijn plek kunt houden.
Eventueel met een goedkoop draadloos cameratje achter de fotocamera als "zoeker",
zodat ik eventueel met de schuifjes op mijn zender de camera mooi kan mikken dmv een servo kooitje.
En doordat zon coax heli zo vergevings gezind is, kun je zonder je hart in je keel even op je zoeker schermpje kijken tijdens het vliegen. ;)

Mischien dat het met een lama 400D kan, maar dat weet ik nog niet zo zeker.
Mijn oude lama v2 donderd iig veel te snel voor uit de lucht met een klein briesje en die kan eigenlijk ook niet zoveel tillen (hooguit 100 gram ofzo),
dus het formaat moet flink omhoog of de 400D moet me verrassen door erg veel lift over te hebben.
Vandaar ook de vraag of er al van die dingen rondvliegen op stevige brushless motoren.

Mijn andere optie is een tricopter, een 3 potige UFO die enkel op zijn 3 motoren stuurd.
Maar dat is vele malen ingewikkelder dan gewoon een uit de kluiten gewassen coax heli. ;)

Laatst bewerkt:
geloof me dat als ik zeg dat eens je heli 20 meter of hoger zich boven je bevindt je absoluut niet meer kan zien of hij mooi level hangt.
Dan dien je gebruik te maken van een autopilot systeem die zich in vlucht continue stabiliseert.
Met een coaxiaal helitje is het niet mogelijk, alle fp heli's hebben de intentie om te klimmen als de wind de blades langs onder raakt, bij fp heb je dat niet want je verandert het klimmen of dalen (pitch) met je zender terwijl je bij fp gas moet geven om te dalen of stijgen

Back