grote sleper

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
wie kan mij helpen aan een tekening van een grote sleper van 2,60 + span.
er gaat een 80cc benzinemotor op komen.
graag geen shortkit maar een kist met een romplengte van ook 2,60 o.i.d
hij hoeft geen geprofileerde stabilo of richtingsroer te hebben alleen de rompdelen en de hoofdvleugel spanten moet ik hebben op tekening .
ik hoor het graag als jullie wat hebben.
mvg eric

Bouwtekening grote sleper

Ik vlieg al enkele jaren met deze kist:

IMGP8002-vi.jpg

Spw 2.70m, 11kg, ZDZ80RV.
Bij voldoende interesse wil ik wel eens een tekening fabriceren. Eigenlijk is ie gewoon op een plaat populierentriplex ontworpen :p
Profiel UGA88 en dragend stabilo.
Greetz,

Jan

beste jan ,
kun je mij vertellen wat de romp lengte is van deze kist ?
ik zou graag ook een romplengte van ong 2,5 meter willen zodat de kist echt in proportie is .
er zijn veel modellen welke een grote spanweitte hebben maar een korte romplengte .
ik hoor graag even van u .
mvg eric

Grote sleepkist

Hi Eric,

Romplengte is 252cm, vleugelkoorde 42cm.
De eerste versie had nog landingskleppen, maar uiteindelijk helemaal niet nodig - vandaar de 11kg. Prachtig vleugelprofiel met een heel brede range van CG locaties.
Sleept tot 20kg zwevers...of meer? Vandaag een 6m DG bij windkracht 5 probleemloos naar 500m in 1 ruk.
Greetz,
Jan

Laatst bewerkt:
hallo jan ,
als de romp die lengte heeft vind ik het een overweging waard om deze sleper te gaan bouwen .
bij ond op de club wordt er niet echt veel met grote zwevers gevlogen ( voor zover ik weet altands ) dus het is voor mij meer om een grote ``trainer`` toe te voegen aan mijn vliegtuigen arsenaal.
ik vind het gewoon leuk om met zo`n ``werkpaard`` te vliegen .
ik gebruik wel een zdz80b2rv boxer motor voor deze kist i.p.v. een èèncilinder daar ik deze nog heb liggen.
kun je mij iets meer over jouw kist vertellen bijv: aantal servo`s en stelkracht ervan , grootte van de tank en hoe lang je ermee kan vliegen , vliegeigenschappen enz.
als je in de gelegenheid bent om eens wat tekeningen van deze kist door te sturen dan zou ik hier even naar kunnen kijken en deze evt in autocad plaatsen zodat ik evt dingen kan aanpassen naar mijn gading .
ik denk dat ik wel ga kijken om het gewicht iets omlaag te halen waar dit mogelijk is .

ik zie de tekeningen graag tegemoet aub.
mvg eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Eric,

Ik zal me volgende week eens aan 't werk zetten. Opmeten, schetsen, wat foto's maken.
De goede vliegeigenschappen van het toestel (Manusje-6) wijt ik aan het gebruikte vleugelprofiel en het lange staartmoment.
Die 11kg zal je moeilijk kunnen "onder"treffen. De vleugel is in 1 geheel gebouwd met gelamineerde sleutels van 2mm multiplex (4X).
Alle servo's zijn Hitec 645MG. Een tank van 1L nu, wat krap, maar er is plaats zat om een grotere tank te plaatsen. De sleepkoppeling zit net voor de vleugel in de romp. De hele ruimte onder de vleugel (42cm lang) is 1 (snoep)bommenruim. De servo's, ontvanger en dubbele batterijen zitten achter de vleugel.
In het begin had ik problemen met het landingsstel. Gelaste pianodraad 8mm was broos. Nu dus het "oude" systeem van gebraseerde koperdraadverbindingen.
Ik nodig je ook uit om eens langs te komen op ons terrein in Brecht(De Condors), net over de Hollands-Belgische grens. Ik ben er elke zaterdag met de sleper.
Tot mails,

Jan

beste jan ,
ik heb van een forumgenoot een tekening gehad van een pipercup welke ik ga opschalen naar een 3,50m span.
mijn bedoeling ligt meer bij het schaal vliegen dan bij het slepen dus ik ga toch de moeite nemen om deze kist te bouwen.
bedankt voor je aanbod en tot horens.
mvg eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Details grote sleper

Hi Eric,
Veel succes met je project.
Ik publiceer toch maar wat foto's en schetsen van mijn sleper. Ik had ze toch klaar, en misschien is er iemand geinteresseerd.
Foto's zijn in grotere resolutie te krijgen, het profiel in DXF formaat, de tekening in PDF.

Foto1: de tekening met afmetingen:
Schets-vi.jpg

Foto2: aileron inbouw. Differentieel=5mm down, 25mm up
IMGP2266-vi.jpg

Foto3:vleugeltip en profiel
IMGP2265-vi.jpg

Foto4:vleugel lay-out
IMGP2264-vi.jpg

Foto5:in profiel
IMGP2260-vi.jpg

Foto6:staartvlakken, het stabilo is een soort Clark-Y profiel.
IMGP2259-vi.jpg

Foto7: Landingsstel, opgebouwd uit 3 stukken pianodraad 6mm
IMGP2258-vi.jpg

Foto8: vleugelbevestiging en afdekking bommenruim. Luikje dient om de lading (chocoladeeitjes bv) in te slaan. De 2 stekkertjes dienen om 2 servos aan te sluiten in bakjes onder de vleugel, waar R/C para's in kunnen.
IMGP2257-vi.jpg

Foto9: sleepkoppeling, net voor de vleugelvoorlijst
IMGP2256-vi.jpg

Foto10:tankruimte met gasservo, batterij ontsteking, en de basisplaat met de sleepkoppeling
IMGP2255-vi.jpg

Foto11: sluiting van de verschillende luiken. Goedkoop en bedrijfszeker. Wat krimpkous tegen het rammelen
IMGP2254-vi.jpg

Foto12: ruimte achter de vleugel met ontvanger, dubbele batterij, servo hogteroer en aansturing staartwieltje
IMGP2253-vi.jpg

Foto13: aansturing van richtingsroeren
IMGP2252-vi.jpg

Foto14: staartwiel en aansturing hoogteroer
IMGP2251-vi.jpg

Foto15: bommenluik, gezien van achter
IMGP2250-vi.jpg

Foto16: bommenluik, gezien van voren
IMGP2249-vi.jpg

Foto17: lay-out van landinsstel, en ophanging geluidsdemper
IMGP2248-vi.jpg

Foto18: ophanging motor