Grote viertaktmotor (hard op fantaseren)

Beste allemaal,

Ik ben aan het voorbereiden/fantaseren om een 1/4 p51 te bouwen, ik heb al wat tekeningen van yke, via het forum.

Nu moet daar ook een passende motor in. De makkelijke keuze is een standaard benzine motor maar in zo'n kist hoort natuurlijk een dikke viertakt.

Als werktuigbouwer die al jaren zijn oude ss50 brommer in de schuur heeft staan begon ik me opeens af te vragen of de delen van een Honda ss50 motor niet bruikbaar zijn.

De krukas en nokkenas zijn vrij zwaar. Maar de kop is aluminium, een 95cc aluminium cilinder met zuiger is goed verkrijgbaar.

De ontsteking kan via een Cdi 12 volt dus voeden via een lipo of magneetspoel (storing en gewicht?) en zit aan de zelfde kant als de ketting voor de bovenliggende nokkenas. Aan de andere zijde zit normaal de olie pomp en de natte koppeling dit zou dan de propeller zijde worden (nog even de draairichting checken)

Ik vraag me af of het te doen is om om twee carterhelften te maken waarin de standaard Honda delen gebruikt wordt.

Zolang je geen aerobatics ga doen blijft de olie redelijk onder in het blok bij de pomp. Alleen een vlotter carburateur zal denk ik niet meer werken.....

Weet iemand of dit eerder gedaan is of wat zijn jullie gedachten hier over?
Ik ben nog maar in een plan fase maar je moet ergens beginnen hè!

Groet Niels

Je zou eens kunnen kijken bij de minibikes.
Daar gebruiken ze ook de kruk, cylinder, kop om een lichter geheel te krijgen.

eerste plaatje wat ik kon vinden..

Foto2.jpg

Ga maar eens wegen wat de "noodzakelijke" onderdelen wegen ... dan hangt het van je streef-gewicht af, voor wat je voor dat "kistje" in gedachte had ... maar veel meer dan 10% van het totaal gewicht zal de motor niet mogen wegen ...

(Bij het origineel is de motor ca. 25% van het leeggewicht ca. 750 kg op ca. 3200 kg (met een max startgewicht van ca. 5200kg), maar dan praat je wel over een vrij lange motor (ca. 2,25m), die het zwaartepunt anders beïnvloed dan een korte motor voor in de neus)

Laatst bewerkt:
Gewoon op electro bouwen, en een set speakers in de oliekoelers.
Via de speakers het originele motorgeluid laten horen, veel origineler kun je het niet krijgen!

Gerben

@ syt, Hey die minibike is inderdaad een mooie basis, dat scheelt heel veel gedoe! ik ga daar eens verder naar kijken

@ ron, Tja ik had ze gevonden.... maar de prijs ook! nu is iets zelf maken ook niet goedkoop maar dan is het onderdeel van de hobby.... hmmm wel mooi he!

@ Dirk, hmmm tja bij 10% blijft er niet veel over voor de motor, je zit bij 1/4 schaal dan max aan 1,5 kilo voor de motor...... ik zal eens wegen maar ben bang dat de krukas al meer dan een kilo weegt

@Gerben, nah het is een beetje persoonlijk, maar voor een zwever vind ik dat prima maar een mooie schaal kist moet ook een beetje ruiken, vind ik tenminste
Ieder zijn ding!

bedankt voor jullie reacties, ik ga eens wegen en ook eens naar dat minibike blokje kijken

groetjes

Niels

Geluid in een grote zwever? :)

Inbouw van HiFi is inmiddels een aardige optie. Inclusief start geluiden en veel db's. Aardig Madurodam by proxy. Ruiken? Geurkaarsje met kerosine? Een en ander op YouTube te vinden.

Kolm motoren zijn bijzonder prijzig. Er staat sinds kort een een cilinder te koop op RC-Network. 1170,-

Kan je ook opteren voor een mooie Brown Bear, op maat gemaakte lijnmotor van Nederlands fabrikaat? Zeker niet verkeerd!

De motortjes van de minibikes zijn vaak geknepen. Daar zal je wel eens heel afleidend werk aan kunnen hebben om tot het gewenste vermogen te komen. En zijn ze werkelijk goed en betrouwbaar?

Gezien de grootte van de klus zou je je dan beter kunnen richten om bestaande goede/bewezen motoren? Het wordt sowieso aan een 'meesterstuk' niet?

Een speurronde op RG-Goups, RC-Universe en RC-Scalebuilder?

Ben je al begonnen met het bouwen van de P51? Ben wel benieuwd naar het bouwverslag van zo'n gigant.

Freek

Hoi Freek,

Nee nog niet. Ben nog aan het plannen, tekening bestuderen, spanten zagen of laten snijden welke motor, servo en landings gestel etc etc.

Op de tekening is de vleugel uit een stuk maar ik vind twee en en halve meter vleugel niet echt handig. Dus eens kijken of ik hem deelbaar kan maken.

Het kan rustig nog een paar maanden duren voordat ik echt begin

Nu vooral veel lezen en kijken.

Maar ik zal een verslag maken!

Leuk, ook ik heb weleens nagedacht over gebruik brommermotor (ook nog een cd50 blokje liggen) Heb je niet eens overwogen om een ander blok te nemen dan die van een brommer ?

Bijvoorbeeld een grasmaaier briggs & stratton....ook te zwaar standaard/ongemodificeerd maar dan wel gelijk wat meer puf, 200CC. Misschien zijn er wel meer types of merken...heb eigenlijk geen idee.

3-w heeft zelf een 1/4 p51 met al de nieten enz ...
volgens mij gaat de kolm il135 le met 12 pk er in passen
let wel ik heb een c-arf 1/4.4 mustang en die 135 le zal nog eens extra verlengd moeten worden aan de propellor flens.
Ik wil maar zeggen : die mustang heeft een smalle lage motorkap en je krijgt er alles zo maar niet in, tenzij je de kop uit de romp laat steken, dan is het mooie er wel af.
De Kolm zelf vind ik een ramp wat betreft de leverbetrouwbaarheid, laten we stellen dat de prijs-kwaliteit nog redelijk goed zit. Ik betwijfel wel dat een andere fabrikant zoveel energie in de ontwikkeling van één motor wil steken. Bij Kolm is dit ook met vallen en opstaan gebeurd, idem met Valach en Moki.

@ franck, tja ik heb een aantal ss50 blokjes opgeknapt en ken deze vrij goed, daarnaast kan je redelijk goedkoop tuning spul kopen in aluminium, vandaar dat ik hier naar keek, maar ik begin er wel wat van terug te komen. Aluminium betekend kennelijk nog niet heel licht, zeker de krukas en nokkenas nemen een lekker aandeel en de kop is ook wat zwaarder dan ik dacht. Ik heb nog niet gewogen maar ik denk niet dat je hem onder de 4 a 5 kilo hou als je standaard delen gebruik ten alleen een aangepast carter maakt. (zeg maar de versnellingsbak er af). Als ik gelegenheid heb zal ik eens wat onderdelen wegen, ik moet nog wel wat troep op zolder hebben liggen.

@ron, ja ik ken deze van de kartbaan, heb naast mijn studie een tijdje staan sleutelen op een indoor baan. Zeer betrouwbaar maar draaien niet hard, veel koppel onder in maar toeren maken doen ze niet. Wellicht met een andere kleptiming en vervroegende ontsteking maar of ze dan nog zo betrouwbaar zijn...?

@koen, wat heb jij in je p51?

Niels,

daar komt de Kolm in. Eerst had Kolm gezegd dat de gewone versie wel zou passen ( ze hadden nog geen Le ) Toen dat die uiteindelijk na bijna 9 maanden aankwam ( en dan nog zonder ontsteking ), bleek die eigenlijkt te kort : de afstand tussen de voorste cylinder en de propellormeenemer zou zeker 4.5 cm groter moeten zijn. Hij heeft dan voorgesteld om die om te ruilen met een LE : is langer, maar hoeveel weet ik niet juist. Dus die le moet nog verlengd worden. De levering is nu ook al zoveel keer toegezegd, maar het is er nog niet van gekomen.

Ik vind de kolm motoren nog best simpol van opzet
het zier er echt uit als its wat de meeste aardige metaalbewerkers zelf kunnen maken

de honda 4 takt brommermotoren zijn geen geschikte basis
wegens de bovenligende nokkenas zit je met kopsmering
wat weer exstra gewicht betekend
de industriemotoren zijn een betere basis
maar let wel op BASIS
de cilinders en carters en krukas zijn veel te zwaar kwa ontwerp
de krukas is aanpasbaar
cilinder kop en carter zou je zelf nieuw moeten maken
om gewicht te besparen

hmm, heb je ook tweetakt brommerblokjes overwogen ? Vroeger werd ik door de vakanties in frankrijk besmet met het MBK virus, en kocht een peugeot 103 met variateur. Iniminie blokje, 80CC alu polini erop met flinterdunne cilinderwand, al het overbodige weggefreesd en gepolijst met de dremel en gewoon met 110 over de snelweg. :-)

Dat ik hier nog zit te typen........

103.bmp

Back