Beste allemaal,
Ik ben aan het voorbereiden/fantaseren om een 1/4 p51 te bouwen, ik heb al wat tekeningen van yke, via het forum.
Nu moet daar ook een passende motor in. De makkelijke keuze is een standaard benzine motor maar in zo'n kist hoort natuurlijk een dikke viertakt.
Als werktuigbouwer die al jaren zijn oude ss50 brommer in de schuur heeft staan begon ik me opeens af te vragen of de delen van een Honda ss50 motor niet bruikbaar zijn.
De krukas en nokkenas zijn vrij zwaar. Maar de kop is aluminium, een 95cc aluminium cilinder met zuiger is goed verkrijgbaar.
De ontsteking kan via een Cdi 12 volt dus voeden via een lipo of magneetspoel (storing en gewicht?) en zit aan de zelfde kant als de ketting voor de bovenliggende nokkenas. Aan de andere zijde zit normaal de olie pomp en de natte koppeling dit zou dan de propeller zijde worden (nog even de draairichting checken)
Ik vraag me af of het te doen is om om twee carterhelften te maken waarin de standaard Honda delen gebruikt wordt.
Zolang je geen aerobatics ga doen blijft de olie redelijk onder in het blok bij de pomp. Alleen een vlotter carburateur zal denk ik niet meer werken.....
Weet iemand of dit eerder gedaan is of wat zijn jullie gedachten hier over?
Ik ben nog maar in een plan fase maar je moet ergens beginnen hè!
Groet Niels
Ik ben aan het voorbereiden/fantaseren om een 1/4 p51 te bouwen, ik heb al wat tekeningen van yke, via het forum.
Nu moet daar ook een passende motor in. De makkelijke keuze is een standaard benzine motor maar in zo'n kist hoort natuurlijk een dikke viertakt.
Als werktuigbouwer die al jaren zijn oude ss50 brommer in de schuur heeft staan begon ik me opeens af te vragen of de delen van een Honda ss50 motor niet bruikbaar zijn.
De krukas en nokkenas zijn vrij zwaar. Maar de kop is aluminium, een 95cc aluminium cilinder met zuiger is goed verkrijgbaar.
De ontsteking kan via een Cdi 12 volt dus voeden via een lipo of magneetspoel (storing en gewicht?) en zit aan de zelfde kant als de ketting voor de bovenliggende nokkenas. Aan de andere zijde zit normaal de olie pomp en de natte koppeling dit zou dan de propeller zijde worden (nog even de draairichting checken)
Ik vraag me af of het te doen is om om twee carterhelften te maken waarin de standaard Honda delen gebruikt wordt.
Zolang je geen aerobatics ga doen blijft de olie redelijk onder in het blok bij de pomp. Alleen een vlotter carburateur zal denk ik niet meer werken.....
Weet iemand of dit eerder gedaan is of wat zijn jullie gedachten hier over?
Ik ben nog maar in een plan fase maar je moet ergens beginnen hè!
Groet Niels