Grote zwever naar welke brushless motor.

Ik kocht voor heel weinig deze voor mij onbekende zwever met een span van 3.30 M
Romp van degelijk kunststof en vleugels van hout en ook bekleed met hout zodat er na het slijpen lak of ohracover op kan

In dit toestel zit op deze foto nog de oude 40HZ Simprop electronica en borstelmotor met 10x6 klapprop Dit ga ik nu ombouwen naar brushless

Ik vlieg al jaren en heb nu een vraag :
Wat voor brushless motor zet ik op deze krap 3 kilo wegende zwever
Ik hoef en wil er niet recht mee omhoog kunnen dus geen overkill
Ook wil ik de motor in eigen land bestellen

Graag hoor ik jullie reactie Groet Kasper

Voor een zwever geldt:
- 100 Watt/kg is net genoeg
- 200 Watt/kg is heel hard omhoog (waarschijnlijk wat jij onder 'overkill' verstaat: >60 gr omhoog).

Lekker vlot omhoog is dus 150 Watt/kg

De kist weegt nu 3 kg, daar komt dus pakweg 500 gr. bij.
Voor 3,5 kg heb je dus 525 W nodig.
Zoek dus iets tussen de 500 en 600 W.

Een buitenloper zonder vertraging is lekker goedkoop, en vaak minder efficiënt.
Een vertraagde binnenloper is een fors stuk efficiënter (kun je dus met een kleinere motor uit de voeten), maar is zeker een stuk duurder.

Kijk eens in de Database setups elektrozwevers.

Dat is duidelijk en zeer bedankt voor de info
Bij 450 Watt [net lekker vlot] wat is er dan aan te raden voor esc amperage ? Is 40A genoeg voor die korte stukjes omhoog ?

[gewicht zal wat lager uitvallen door de wissel van de 450 gram zware borstelmotor ]

Gr Kasper

Bij 450 Watt [net lekker vlot] ...
Maak er maar van "lekker vlot".
... wat is er dan aan te raden voor esc amperage ? Is 40A genoeg voor die korte stukjes omhoog ?
Watt = Voltage x Ampère
Beiden onder belasting.

Stel je neemt een 2S Lipo (2 x 4,0V onder belasting = 8V).
Dan heb je dus een stroom nodig van 450 : 8 = 56.25 Amp.

Stel je neemt een 6S Lipo (6 x 4,0V = 24V).
Dan heb je een stroom van 450 : 24 = 18,75 Amp. nodig.

Let er ook op dat de ESC het aantal lipo's dat je kiest aankan.
Als je een Hobbyking ESC (of zoiets) neemt, neem dan altijd 1 maatje groter in Amps dat wat je minimaal nodig hebt. Bij de dure merken (Kontronik, Hacker, YGE, ...) is dat niet nodig.

Hier kun je rekenen aan lipo-esc-motor-prop combinaties.
Zoek naar een combinatie die tenminste 75% efficiëntie haalt (Total drive / efficiency).

Beter goed gejat dan slecht geschreven ...
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.

Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it
Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power
Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate
Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.

Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.

The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Hallo Ron ; ik kon al uit de voeten met de info van de vorige poster en heb de Emax GT 2820/07 besteld alhier in den lande ; 600 Watt max en ruim voldoende
Bedankt al snap ik niet veel van je Engelse verhaal
Gr Kasper

eCalc is inmiddels niet meer free-ware.
Ik weet niet hoe jullie daarbij komen.

Bij mij geeft deze link nog steeds een werkende gratis eCalc.
Er verschijnt eerst een pop-up dat je een login moet aanmaken voor de "full version", maar als je op "OK" klikt ga je gewoon verder. Daarna kan ik gewoon een motor-config invullen en op "calculate" klikken. Ook dan verschijnt weer een pop-up (ja, het is wat irritanter geworden ;-) ), maar ook dan kan ik verder door weer op "OK" te klikken.

Er staan veel minder motoren op als je niet betaal.
Enne voor 1 euro ongeveer kan je een maand met het programma stoeien.
Dus daar hoef je het niet voor te laten.

Enne onder een grote zwever verstaan wij een zwever vanaf een meter of 8 spanwijdte.:p

Hallo Bertus ; nou ik vind 4 meter al groot hoor maar heb wel eens in de alpen veel grotere gezien
Wordt er hier in Nederland ook met die giganten gevlogen ?

Gr Kasper

Je hebt de Emax GT 2820/07 besteld.
Dan zou je minimaal een 60A regelaar moeten gebruiken want een regelaar wordt bij minder dan volgas zwaarder belast.
Met een 12x6 propje schijn je bij 4S op 41A te komen.
Dat is dan 4x 3,6 Volt= 14,4 Volt x 41A = 590 watt ingangsvermogen.
Omdat je zo'n kleine prop hebt zal het rendement niet zo hoog zijn maar je zal er lekker mee stijgen.
Het gewicht van je model zal niet veel lager worden omdat je vrijwel zeker lood toe moet voegen om het CG goed te krijgen.

Stijgen onder een hoek van een graad of 30 zal geen probleem zijn met deze aandrijving, alleen even de temperatuur van de motor in de gaten houden, 1x te heet worden (80 graden of hoger aan het huis) en hij demagnetiseert.

Neem een flinke lipo, minimaal 3000 mAh, dan kan je je lipo zonder voorverwarmen gebruiken.

GJ

... 1x te heet worden (80 graden of hoger aan het huis) en hij demagnetiseert. ...
... door demagnetiseren (permanent) stijgt Kv -> stroom stijgt -> hogere temperatuur -> zwakkere magneten -> hogere Kv -> hogere stroom -> hogere temperatuur -> zwakkere magneten -> hogere Kv -> hogere stroom -> hogere temperatuur enz.enz. temperature runaway. Motor en/of regelaar kan verbranden.

Zoals jij het formuleert GertJan, is het dan niet veiliger voor Kasper om toch maar een zwaardere motor te nemen?

... door demagnetiseren (permanent) stijgt Kv -> stroom stijgt -> hogere temperatuur -> zwakkere magneten -> hogere Kv -> hogere stroom -> hogere temperatuur -> zwakkere magneten -> hogere Kv -> hogere stroom -> hogere temperatuur enz.enz. temperature runaway. Motor en/of regelaar kan verbranden.

Zoals jij het formuleert GertJan, is het dan niet veiliger voor Kasper om toch maar een zwaardere motor te nemen?

Zelf zou ik inderdaad een zwaardere motor nemen met een lager KV.
Of een motor met vertraging zodat je een grotere prop (lees efficienter) rond kan slingeren.

Alleen als je per se je spullen in Nederland wil kopen wordt de spoeling erg dun.
Iets dergelijks zou denk ik een betere keus zijn.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_4240_620kv_Brushless_Outrunner_Motor.html
Dat kan op 4 of 5S.
Een goede klapprop erop, een 15x6 of zo en dan gaat ie lekker rap omhoog en zal je hem nooit overbelasten.

Je kan altijd met 1 cel minder vliegen als je te veel vermogen hebt.

GJ

... Bedankt al snap ik niet veel van je Engelse verhaal ...
In het kort: je weet welk toerental je prop wilt laten draaien, je weet welke accu-spanning je wilt gebruiken
Kv = toerental/spanning (+30% omdat spanning zakt onder belastin)
Verder, de Kv motor-constante zegt niets over vermogen en stroom dat een motor aan kan, het zegt ook niets over kwailteit, magneetsterkte, koppel en toerental.
Motorstroom wil oplopen met kwadraat van spanning, en met derde macht van Kv, veel meer dan je zou verwachten dus.

Ron, het KV is ook geen constante.
Het ene merk meet KV onder belasting, het andere niet..
Maar bij de Turnigy's kan je een beetje aanhouden:

Spanning van lipo onder belasting: 3.6 V
4S is dus 14,4 V

Berekening die ik altijd grofweg doe is:
Voltage onder belasting x KV x 0,8
Dan kom je redelijk in de buurt.
Toerental moet zo tussen de 7000 en 8000 rpm liggen bij E-zwevers.

Bij de mijn genoemde motor zit je zo rond de 7400 rpm op 4S en een 15x6.

Pitchspeed ligt dan zo rond de 60 km/u, wat ook een mooie waarde is voor zo'n zwever.

Een ander voordeel van een laagtoerige aandrijving is dat je dat snerpende geluid van de prop niet hebt.

Bij de Emax motor ligt het toerental rond de 10.000 rpm bij 4S, veeeel te hoog voor zo'n soort model.

GJ

Ron, het t Kv is ook geen constante.
Het ene merk meet t Kv onder belasting, het andere niet..
Het is een motor-eigenschap GertJan. Onder belasting meten is niet de goede methode als je de belasting niet verdisconteert, daardoor lijkt Kv niet constant. Generatortest sluit be-invloeding door belasting en regelaar-settings uit, veel betere methode. Vergelijk het met de massa van een baksteen is constant, ook al zijn er goede en minder goede meetmethodes (relativistische effecten buiten beschouwing gelaten ;))

Laatst bewerkt:
Uiteraard lees ik jullie discussie met belangstelling mee en hou het toch op de genoemde Emax
Ik heb ook een zwever ;wel kleiner; die ik heb teruggebracht naar een 2S 1300 lipo met een 25 Amp esc Waarom ? wel ik hoef alleen maar even omhoog en door het veel lichtere gewicht kan ik soms wel tot vervelends toe in de thermiek blijven en dat ene accuutje krijg ik met moeite leeg Ik hoef niet met 60 graden als een raket omhoog en doe alles om het gewicht te beperken en na windkracht 4 pak ik wel een ander motortoestel
Met de specs van deze Emax kom ik echt wel omhoog met een 40 Amp regelaar en een 11 x 6 prop als eerste keuze en op 3S 2200 ;voor het toerental en niet al te zwaar accugewicht
Kan het helemaal fout hebben hoor maar ga het uitproberen en is niet mijn eerste probeersel waar ik stoei met een en ander om er achter te komen wat in de praktijk blijkt en daarmee heb ik anderen wel plat gekregen die versteld stonden van mijn lage energieverbruik
Maar goed deze zwever is totaal nieuw voor mij en ik zal het gaan beleven ha ha

Gr Kasper

Test data ;
Prop : 12x6
RPM 7600
Maximale stroom: 26A
Thrust: 1650 gram
Voltage : 3S (11.1v)

Prop : 12x6
RPM 8700
Maximale stroom: 41A
Thrust: 2300 gram