Grote zwever naar welke brushless motor.

Een prangende vraag rest mij nog; Is er iemand die weet om welk toestel dit gaat ; zie ook foto aan begin van dit topic

We kochten er twee tegelijk waarvan eentje de Alpina Magic is van Multiplex en geen uitleg behoeft
De eigenaar was overleden vandaar de verkoop en geen info.

Deze is qua span kleiner maar de romp/cockpit is weer dikker dan de Alpina Magic. ; verder geheel gelijk aan constructie van romp en vleugels
Beiden hadden dezelfde vette Graupner borstelmotor
Deze heeft bladtips die met twee pennen zijn ingeschoven
De stabilo zit er niet op op de foto

Maar wie weet dus wat dit is

Groet Kasper

Laatst bewerkt:
Vandaag zaterdag met het gevaarte naar het veld en ik was best nerveus omdat ik geen idee had wat het behelsde en of het zou vliegen
Eerst na montage in de lucht gehouden en er was best wind en wat me meteen opviel was dat het gewicht bij een windvlaag bijna weg was ; wat een lift moet dat hebben dus en dat gaf me hoop
Alles nogmaals nagelopen en in de wind geworpen ..... Als een jumbo verhief het zich in schuine lijn omhoog en op hoogte de eerste bocht ingezet en motor uit ; ik kon ook meteen alle sticks loslaten zo fantastisch lag dit in de lucht ; wat een stuk stabiliteit en wat een zweefvermogen heeft dit zeg en dat had ik niet verwacht Heb er drie relatief korte vluchten mee gemaakt en kom in de 3S 2200 Mah accu krap 400 mah bijladen
Dit gevaarte zal me nog veel lol geven al is het geen doetje maar zelden zo iets stabiels gevlogen in deze wind
Zelfs bij een landing lijkt het wel of het niet omlaag te krijgen is ; op snelheid genereert het zoveel lift dat hij op dezelfde hoogte blijft doorglijden en een zeer voorspelbaar gedrag ; dit is super strak vliegen

Gr Kasper en ik hoop dat iemand weet wat voor toestel dit is

Niemand dus die weet wat het is voor toestel dus ; dan gok ik maar op een product van Multiplex

Heb ik nog een vraag ; Wanneer gebruik je eigenlijk die remkleppen ; ik oefende er even mee en merk dat hij direct zijn lift kwijt is dus als een baksteen zakt Voor het landen lijkt me dit niet lekker

Groet Kasper

Voor het landen lijkt me dit niet lekker
Gniffel. Die dingen zijn juist bedoelt voor de landing. :rolleyes:

Remkleppen uit betekent dat je een stukje liftgevende vleugel kwijtraakt. Het gewicht moet dus door een kleiner stuk vleugel geleverd worden, de snelheid zal dus een fractie toenemen (meestal zo weinig dat je daar niets van merkt).
Tevens krijg je er een berg weerstand bij (energieverlies). Dat moet goedgemaakt worden anders gaat hij te langzaam vliegen en overtrekt hij. Hij zal dus snelheid willen oppakken. Dat kan alleen door te duiken.

Het resultaat is dat je extra snel je hoogte afbouwt.

Houdt er rekening mee dat agv. het uittrekken van die kleppen de kist twee dingen kan gaan doen:
- de neus omhoog (en dus minder snelheid)
- de neus juist omlaag en gaan duiken
Welke van de twee het zal zijn, kan ik niet voorspellen. Hoog in de lucht dus proberen! Voor de 2e vlucht kun je een beetje remklep-signaal naar je hoogteroerservo mixen, een beetje up als hij teveel dook, een beetje down als hij z'n neus omhoog stak. Het is de bedoeling dat de neus iets naar beneden gaat (10-15 graden).

Je kunt met die kleppen spelen zodat hij netjes bij je in de buurt landt, ze MOETEN niet constant uit staan tijdens het landingscircuit ...

Dank Dirk en is een duidelijk verhaal en zal er mee gaan oefenen

Mijn locatie is erg ruim en geen obstakels in het landingscircuit dus kan van veraf al laag invliegen ; zou je dan ook nog die kleppen gebruiken ?

Ook vertelde iemand me dat ik de kleppen nodig had om uit de thermiek te geraken ; ik antwoordde dat ik al vaker in die situatie zat [toestel zonder remkleppen] en dan gewoon een stuk naar beneden dook
Heeft die iemand hier helemaal gelijk ?

Gr Kasper

Mijn locatie is erg ruim en geen obstakels in het landingscircuit dus kan van veraf al laag invliegen ; zou je dan ook nog die kleppen gebruiken ?
Die kleppen gebruik je als je ze nodig hebt om op/nabij een bepaalde plek te landen. Als je ze niet nodig hebt, gebruik je ze niet ... 8O
Er wordt dus ook nogal aan die dingen geknuppeld tijdens de laatste fase van de landing: open, dicht, half open, .... Dat is meestal dan ook een reden om ze op de gasknuppel te zetten, zodat je alle stuurfuncties steeds direct bij de hand hebt.

Ook vertelde iemand me dat ik de kleppen nodig had om uit de thermiek te geraken ;
...
Heeft die iemand hier helemaal gelijk ?

Gr Kasper
Ja, en nee.
Remkleppen zijn inderdaad inzetbaar om uit de thermiek te kunnen zakken als die erg sterk is. Persoonlijk heb ik ze daarvoor nog nooit nodig gehad. Als de nood aan de man is, kun je ook iets harder gaan vliegen en weg van de plek waar die thermiek zit. Ik heb nog nooit een sterke bel meegemaakt die 'overal' zat. Je vliegt er altijd uit. Soms moet je daarvoor flink ver weg vliegen, dan kan het lastig worden als je een klein kistje hebt (of matige ogen ...).

ik antwoordde dat ik al vaker in die situatie zat [toestel zonder remkleppen] en dan gewoon een stuk naar beneden dook
Zoals je dit beschrijft, klinkt het eng. Als je erg hard gaat, kun je makkelijk je kist aan gort vliegen (flutter, te hard weer up geven, ...). tot 2x de basis snelheid is meestal wel veilig, en daarmee kun je waarschijnlijk een heel eind komen (uit die bel).

Heeeeeel erg effectief is: remkleppen uit, en dan een beetje gaan duiken. Maar niet te zot hard. En nooit de kleppen uitdoen als je al flink/erg hard vliegt. Eerst die kleppen uit, en pas daarna harder gaan.

Er zijn vele manieren om veilig uit een (te) sterke bel te komen. Vol richting en vol up had ik nog niet genoemd, is er ook één. Gewoon gebruiken die kleppen, en zien wat je het prettigst vindt.

Zeer bedankt voor je duidelijke uiteenzetting Dirk en ik ga het dus rustig uitproberen en print je verhaal ook maar even uit
Groet Kasper

Kasper, als je nog verder wil zoeken naar welk type/of model, is het beter om een paar zijaanzicht foto's te maken.

bv kist op tafel, vleugels horizontaal en stabilo's ook gemonteerd, dan vanaf de zijkant paralell aan de vleugel richting romp.

Als het een schaal kist is zou je m.i. zo de beste kans hebben om deze te herkennen.

groet

Terence

Dank je Terence ; heb alle foto's van de vintageglidergroup bekeken en daar zit hij niet bij ; wel een paar die er wat op lijken

Als ik foto's plaats dan gewoon in dit topic posten ? staan er al een paar maar kan beter natuurlijk

Groet Kasper

Heeft er inderdaad gelijkenis mee maar is het zeker niet Die van mij is groter qua span met een iets dikkere kop en slankere staart
Groet Kasper

Hoi Dirk ; ja hij vliegt al geweldig en met de setup zoals ik zelf gedacht had De maiden heb ik met een redelijke wind gedaan meer omdat ik zonder wind niet durfde te werpen omdat ik het gewicht en zijn lift niet kende Maar hij trok er prima doorheen omhoog en zuinig en veel goedkoper
Wel een mooie set in je link maar onnodig en duur ; ik was voor de motor in nederland 40 euro kwijt en de 11x7 prop van graupner kost ook geen tientje
Maar toch dank voor de post Nu nog zien dat ik er achter kom om wat voor een toestel het gaat
Groet Kasper

Hoi Dirk ; ja hij vliegt al geweldig en met de setup zoals ik zelf gedacht had De maiden heb ik met een redelijke wind gedaan meer omdat ik zonder wind niet durfde te werpen omdat ik het gewicht en zijn lift niet kende Maar hij trok er prima doorheen omhoog en zuinig en veel goedkoper
Wel een mooie set in je link maar onnodig en duur ; ik was voor de motor in nederland 40 euro kwijt en de 11x7 prop van graupner kost ook geen tientje
Maar toch dank voor de post Nu nog zien dat ik er achter kom om wat voor een toestel het gaat
Groet Kasper

Hallo Kasper,

de romp lijkt sprekend op die van een Graupner Candida, echter die had geen aangevormd
profiel...de kap is hetzelfde en het kielvlak met de profiel aanvorming voor het stabilo ook...
Er was ook nog een kunstvlucht uitvoering, maar ik kom niet op de naam daarvan...misschien had díe romp wél een aangevormd profiel...

Succes met de zoektocht...
m.vr.gr.,
K.

Hallo Kasper,

de romp lijkt sprekend op die van een Graupner Candida, echter die had geen aangevormd
profiel...de kap is hetzelfde en het kielvlak met de profiel aanvorming voor het stabilo ook...
Er was ook nog een kunstvlucht uitvoering, maar ik kom niet op de naam daarvan...misschien had díe romp wél een aangevormd profiel...

Succes met de zoektocht...
m.vr.gr.,
K.

Heb net nog even naar mijn Candida gekeken en het is 'm tóch hoor!

:-)

Kdenhoed ; Ik geloof inderdaad dat dit dan dus de Graupner Candida is ; zie ook zeer sterke gelijkenis met wat ik er op internet over vind

Ik hou het er maar op en dank allen voor het meedenken en de info

Gr Kasper en deze foto is mijn toestel dus

Mooi hoor.
Volgens mij vliegen bijna alle oude Graupner zwevers goed......
Kom er eens mee naar een Vintage Glider treffen (ergens in januari meestal in Marknesse, en anders moeten we in het voorjaar maar weer eens wat organiseren)

Back