Grote zwevers

Heren.

Zelf vliegen we (zoon en moi) met een grote Fox aerobatic zwever (14 kg, 4,66m span). We willen het vliegen met grote zwevers gaan promoten, bij onze oosterburen is dit al jarenlang een succesnummer, er zijn vele wedstrijden, flyins etc op dit gebied. Pure schaalzwevers, aerobatic klassen, schaal sleepwedstrijden. Er is tevens een enorme industrie rondom ontstaan, van poppenmakers tot grote kant en klaar modellen.

Een belangrijk element is het feit dat je samen met je sleepvlieger een teamelement hebt. Dat brengt gelijk het probleem naar voren, Nederland is niet veel ervaren en kundige slepers rijk, althans ze zitten verstopt! Bovendien zijn er weinig geschikte machines. Ik ben zelf een grote Swiss Trainer aan het bouwen, een sleper die de hegemonie van de Wilga aan het verdringen is. Tot die tijd behelpen we ons met een 45cc hoogdekker, zelfs die Fox krijgt hij omhoog, zij het langzaam!!

Kortom, iedereen die interesse heeft, mail me eens en misschien kunnen we deze winter bij elkaar komen en wat opzetten zodat we volgend jaar een meeting-flyin of zoiets kunnen maken.

Richard

ik wil wel meer info...

er gaat natuurlijk niets boven een mooie ((te) dure :x :roll: ) schaalzwever...

Kijk eens bij de vliegclub Thermiek 58 in Nuth (limburg) zij hebben ieder jaar een sleep treffen. Zij weten dus ook de andere fanaten te vinden.

De schaalzweef "scene" is versnipperd in Nederland, een structuur zit er niet achter.
In de Dld, Oostenrijk en Zwitserland en nu ook de USA hebben ze een overkoepelende vereniging opgericht, de IGG (Interessen Gemeinschaft Grosssegler), kijk maar op http://www.igg-deutschland.de/

Daar kun je informatie verkrijgen over wedstrijden en meetings en informatie uitwisselen.
Dat zou een eerste aanzet kunnen zijn, in Nederland een zusterorganisatie opzetten.
Ik zou er wel aan mee willen werken maar er moet iemand komen die er wat tijd in kan en wil steken, plus iemand die een goede website kan opzetten en onderhouden.

De scene zoals ik die in Dld ken is erg gezellig, ben vorig weekend voor het derde jaar op de grote meeting in Roedermark bij Frankfurt geweest. Wat je daar allemaal ziet aan huisvlijt is ongelofelijk, kisten van 10 meter spanwijdte. Bij elkaar plm 80 mooie kisten.

Maar het klopt, het zijn niet de goedkoopste kisten, ook qua tijd gaat er relatief veel inzitten.

Ze hebben er ook goede slepers met dito machines, een zware bak zit in no time op hoogte.

Hopelijk dat via deze thread er een begin gemaakt kan worden van een "nieuwe" discipline. Ik doe mee, wie volgt?

Groeten,

Richard

Reken mij daar ook maar bij...Ik bezit behoorlijk wat sleepervaring, ( al enkele jaren nu ) en vind dat deze dicipline te weinig beoefend wordt. Zeker hier bij ons in Belgie, ik zie het daarom ook wat grootser...Nederland erbij...We verstaan elkaar toch... :wink:
www.rczweefvliegen.be
Tof initiatief...eventueel zet ik de website wel op poten...
Indien intresse: http://www.jumpintoaction.be/ das modern werk uit deze stal

Leuke site, alleen moet je even naar je flash, instellingen kijken want ik krijg steeds beveiligingswaarschuwingen met betrekking tot de authenticiteit, ik heb een heel hoog security level want ik word gek van alle spyware die zichzelf maar in mijn systeem nestelt..........Peet.........8)

ik zal dat zeker even nakijken, heb al een vermoeden wat het kan zijn.
Die flash is maar voorlopig, tot de hele intro klaar is, zoals je wellicht merkte is de site nog niet af.
Probeer adware eens voor je spyware...werkt perfect...en je staat verbaasd wat er allemaal binnenkomt..
groeten
Martin

Martin.
Graag, aangenomen!
Ik zie ook geen probleem om een IGG-BENELUX (bestaat dat nog?) afdeling van de IGG te maken.
Ik weet alleen geen mooie vertaling van IGG, het zou de taal wat geweld aandoen maar jullie Belgen zijn zulke goede taalpuristen, misschien weet je een voorstel.
Door de term IGG te gebruiken kunnen we inhaken op de alreeds aanwezig zijnde Europeese stroming.
Omdat de zweefvlieg scene in ieder land misschien(nog?) te klein is, lijkt het me een goed idee de krachten te bundelen. Zeker omdat we dezelfde taal spreken.
Als we genoeg geïnteresseerden kunnen verzamelen is het leuk bvb in het najaar ergens op een centrale plek een oprichtingsvergadering te houden.

MARTIN: ik heb je geprobeerd te emailen, maar de mail kwam van dit adres terug: martinglplt@pandora.be Volgens Pandora niet bekend

Back