Ground station

Ik wil een grond station maken in een koffer. Heb ondertussen bijna alle ingredienten ervoor. Juist zou ik graag een digitale aflezing willen van de lipo in het station. Welke kan ik daar voor gebruiken? Heb er al verschillende gevonden maar deze hebben meestel een aparte voeding nodig. Zou zoiets ook goed werken:HexTronik VA-Tester (Voltage & Current indicator)

Alvast bedankt

Heb de groene maar moet nog kijken wat dat doet met zonlicht.

1pc New Mini 4 5 30V DC LED Voltage Panel Meter 3bit Digital Display Voltmeter | eBay

DSC_0734.jpg
\

Ik kreeg de 2e trouwens met 3 draadjes.
Maar die kan je dan in elkaar draaien. Massa en de andere 2 bij elkaar.
Zo heb je de mogelijkheid om bv met 5V te voeden maar dan andere spanningen te meten.

Waarom niet een lipo-alarm gebruiken hiervoor? Naast het uitlezen v.d. spanning lijkt het me belangrijker dat je op tijd gewaarschuwd wordt als de batterij leeg raakt.

Martin

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een verlengdraadje van de ontvanger naar de antennes kan dit zonder te veel verlies? Welke draaden kan ik daar best voor gebruiken? Het zijn sma stekkers.

Hee allemaal,

Ik heb even een vraagje over m'n spektrum dx6i voeding, omdat dit redelijk gerelateerd is aan de Ground station. Ik wil hiervoor niet een nieuw draadje open, dus vraag het hier maar even.

Situatie: Mijn Dx6i werkt op 6 volt. (4x1,5v penlite). Op mijn dx6i ga ik een wifi amplifier gebruiken, om het zendbereik te vergroten. Deze amplifier werkt op 6 volt.

Vraag: Zou ik in plaats van de vier penlite batterijen die in de dx6i zitten, een (bij voorbeeld) 3s lipo, met een ubec die constant 6volt geeft, kunnen gebruiken om mijn dx6i van stroom te voorzien? De amplifier die ook op 6 volt werkt, wil ik dan ook meteen voorzien van stroom via de ubec.

Zou dit kunnen werken?

Thanks!

Ja dat kan, maar er zijn wat kanttekeningen:
- De ubec moet voldoende stroom kunnen leveren voor beide apparaten.
- Als de ubec lineair is i.p.v. schakelend dan krijg je nogal wat warmte-ontwikkeling (dus je moet de ubec koelen). Gebruik anders een 2s lipo i.p.v. 3s.
- Je ziet niet snel wanneer de lipo leeg raakt. Ik weet niet of de dx6i de batterijspanning aangeeft, zo ja dan geeft hij constant 6 V aan totdat het te laat is.

Als alternatief zou je misschien beter een 2s lipo kunnen nemen zonder ubec. 2 of 3 diodes in serie schakelen met de lipo en je hebt 1.4 of 2.1 V lagere spanning. 4 volle alkaline penlights geven tussen de 6.0 en 6.6 V, dus mag je verwachten dat 8.4 - 6.6 = 1.8 V spanningsdaling zeker genoeg is (dus 3 diodes). Het voordeel is dat er minder elektronica tussen zit die kapot kan gaan en dat je beter ziet wanneer de batterij leeg raakt.

Nog een ander puntje, een wifi versterker is niet bedoeld voor continue belasting. Zorg ervoor dat hij niet op vol vermogen draait of zorg voor goede (geforceerde) koeling. Het vermogen kun je evt. temperen met een demper tussen zender en wifi-versterker, te koop via b.v. eBay; "attenuator sma"

Martin

Beste martin, bedankt voor je reactie!

De ubec die ik van plan ben te gebruiken, is deze: TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction (NL Warehouse)
Dit is een schakelende ubec, dus de warmte ontwikkeling zal als het goed is niet erg groot zijn. Een 2S lipo gebruiken kan inderdaad, maar ik heb nog een aantal 3S lipo's liggen, dus dat moet ik even overwegen.

De dx6i geeft wel de batterijspanning aan, maar zoals je zelf zegt, is het niet handig omdat hij dan constant 6v zal aangeven. Om dit op te lossen, zou ik een voltage indicator kunnen gebruiken. Dit zal me slechts enkele euro's kosten.

Bedankt voor je tip wat betreft de wifi versterker. Hoe stel jij je een "geforceerde" koeling aan?

Thanks!

Geforceerde koeling = ventilator
Voel anders even of het eea misschien te warm wordt. Teveel warmte moet je altijd afvoeren, anders is het snel afgelopen.

Martin

Oke, dit kan ik denk ik simpel oplossen door er een fan uit 'n computer te slopen! :)

Nog iets, Ickarus vroeg het eerder al in het draadje, maar ik heb vrijwel dezelfde vraag;

Krijg ik veel "verlies" als ik de antenne kabel van mijn spektrum naar de amplifier verleng? ik heb het dan over enkele meters.

Thanks!

Enkele meters op 2.4 GHz is wel wat veel. Je zou coax met lage verliezen moeten nemen. Zie b.v. Welcome to Times Microwave | Coaxial Cable - Attenuation & Power Handling Calculator B.v. het populaire RG316 heeft bijna 3dB verlies op 2 meter. Dus dan ben je de helft van je vermogen al kwijt.

Ga je die wifi versterker op een driepoot o.i.d. zetten? Misschien kun je beter je ppm- i.p.v. rf-signaal verlengen. Of een repeater 35 Mhz -> 2.4 Ghz maken, dan heb je helemaal de vrijheid. Of gewoon UHF gebruiken.

Martin

Dus als ik het goed begrijp beter mijn ontvanger op de tripot en zo het signaal naar het scherm ( die in de koffer zit) brengen via gewone videokabel. Juist?
Enkele meters op 2.4 GHz is wel wat veel. Je zou coax met lage verliezen moeten nemen. Zie b.v. Welcome to Times Microwave | Coaxial Cable - Attenuation & Power Handling Calculator B.v. het populaire RG316 heeft bijna 3dB verlies op 2 meter. Dus dan ben je de helft van je vermogen al kwijt.

Ga je die wifi versterker op een driepoot o.i.d. zetten? Misschien kun je beter je ppm- i.p.v. rf-signaal verlengen. Of een repeater 35 Mhz -> 2.4 Ghz maken, dan heb je helemaal de vrijheid. Of gewoon UHF gebruiken.

Martin

Martin,

Ik was inderdaad van plan om de amplifier op een driepoot te zetten ja, maar nu je het zo zegt, is dit misschien toch niet zo'n goed plan. Ik zou het natuurlijk ook allemaal op m'n spektrum kunnen zetten, wat best veel mensen op het internet doen, maar ik vind dit (corrigeer me als ik onzin praat!!) maar een onprettig gevoel, dat je constant in een signaal van 1000mw zit...

Maar wat bedoel je precies met het verlengen van m'n ppm- signaal? (sorry, ik ben nog redelijk een leek op fpv gebied!)

Thanks!

Ickarus, juist ja. Microgolven door lange stukken coax is altijd een slecht idee, of je moet hele goede coax gebruiken. Beter is inderdaad om de ontvanger bij de antenne te plaatsen. Het laag-frequente videosignaal kun je bijna zonder verlies door langere kabels sturen.

Wessel, ppm is het laagfrequent (audio) signaal wat in je zender gegenereerd wordt en de input is voor de RF module die de antenne aanstuurt. Je kunt dit signaal vaak aftappen van de trainer-poort. Je zou de RF-module uit je zender kunnen halen (of een oude 2.4 GHz zender daarvoor gebruiken) en die samen met de wifi-versterker op een driepoot kunnen zetten. Zodoende stuur je dus ppm over een (lange) audio kabel en kan de coax tussen RF-module en wifi-versterker heel kort blijven.

Martin

Beste Martin,

Thanks voor je hulp, maar ik heb inmiddels al een plannetje. Alleen vraag ik me af of het goed gaat werken.

Op internet (vooral rcgroups) lees ik veel berichten dat het niet goed is om meer dan 100mw input in de booster te doen. In het boekje staat ook dat dit het maximale input power is.

Nu gebruik ik mijn spektrum dx6i met de US instelling, dit betekent 200mw output. Verder heb ik nog twee instellingen, EUR en FRANCE. Beide zijn 100mw, maar de franse heeft iets minder kanalen ofzo. (het fijne weet ik er niet van)

Ik heb gelezen dat er toch nog mensen zijn die kampen met fails en signal losses, ondanks dat ze de EUR 100mw stand gebruiken. Hij wordt hier vaak erg warm.

Ik zal dus de EUR stand gebruiken, zodat ik in ieder geval niet meer dan 100mw aan de amplifier geef.

Maar, ik zat te denken, wat nou als ik de amplifier met 5 volt voed, ipv de (volgens het boekje) aangeraden 6 volt? Zou dit een gunstig effect hebben?

Alvast bedankt!

Back