Hier mijn verkorte bouwverslag van mijn najaar en winterproject - de Grumman Avenger. Dit vliegtuig is door de Koninklijke Marine in een paar versies gebruikt, o.a voor onderzeebootbestrijding. Nu leek het me leuk een ASW vliegtuig te maken wat in een zwembad tussen onderzeeboten (“targets”) kan vliegen en vliegmaneuvres uithalen. het idee is niet nieuw, ik heb een paar keer de F15 en typhoon van Markus Köhler onder water loopings zien trekken!
dus onderstaand 1:48 model gekocht en daar mbv Fusion 360 een WTC voor geprint, waarin ik de onderzeebootcomponenten ben gaan passen.
De WTC is ongeveer 3 cm breed en 15 lang - en uiteindelijk kreeg ik daarin
- 4 kanaal Schulze ontvanger (30 euro)
- Chinese regelaar van RAF (gratis)
- Twee kleine servos (tientje of zo)
- twee 400 mAh lipos als 2S (15 euro geloof ik)
- overtollige 12 mm diameter 12V borstelmotor
- 3mm propas afdichting van Engel
- de servostangen zijn bowdenkabels afgedicht met een siliconenslangtje en wat vet (bid, bid, bid...)
- nogal wat draadjes en stekkers
Geen plaats meer voor een liposaver!
Dat ging zeker niet in een keer, hier zijn de onderdelen die ik NIET gebruikt heb. Vreemd genoeg gebruikten ALLE props in dit plaatje, van speed tot 25 of 30 mm scheepsschroef, en twee vliegtuigprops, evenveel stroom (ongeveer 1 ampere) bij een “mooi spatpatroon” (zie onder).
de WTC is open naar onderen, door de heel ruime deuren van het bommenruim. Het is afgedicht met cellenrubber (wat al 10 jaar probleemloos mijn K-XVIII afdicht). Hier de eerste waterdichtheidtest in een emmer
Hier de eerste prop test - proefondervindelijk bekeken of het water genoeg spat, de motor niet te heet wordt en de batterij niet te leeg
.
dat vervolgens in bad bevestigd....
En toen het model verder afgemaakt, zonder alle kwetsbare pitottubes, raketten en antennes. Met het landingsgestel ingetrokken en wat extra houten verstevigingen om de vleugels op hun plaats te houden. Ook het behoorlijk wat luchtgaatjes.
Wel met de deksel verstevigd met 3D geprinte Mark 11 torpedo en decals over van een oud setje.
toen nog een statiefoto....compleet met houten scratchbuilt piloot en gunner, beide met oranje zwemvest van servo kabel
en een koffer waarin ook de voor dit model gekochte Graupner Programmeerbare zender (70 euro) past.
Alleen de twee staartvlakken worden (apart) door de servos aangedreven, en door mijn eerste programmeerpogingen kan ik met de ene knuppel links of rechts rollen, en met de andere op of neer eleveren. Dat betekent natuurlijk niet dat ik al kan vliegen, dat wordt nog oefenen als ik een keer in een veilig watertje ben.
Voila, mijn tussenproject, lijkt simpel, maar waar toch die 6 maanden gebleven zijn....?
groeten Freek
dus onderstaand 1:48 model gekocht en daar mbv Fusion 360 een WTC voor geprint, waarin ik de onderzeebootcomponenten ben gaan passen.
De WTC is ongeveer 3 cm breed en 15 lang - en uiteindelijk kreeg ik daarin
- 4 kanaal Schulze ontvanger (30 euro)
- Chinese regelaar van RAF (gratis)
- Twee kleine servos (tientje of zo)
- twee 400 mAh lipos als 2S (15 euro geloof ik)
- overtollige 12 mm diameter 12V borstelmotor
- 3mm propas afdichting van Engel
- de servostangen zijn bowdenkabels afgedicht met een siliconenslangtje en wat vet (bid, bid, bid...)
- nogal wat draadjes en stekkers
Geen plaats meer voor een liposaver!
Dat ging zeker niet in een keer, hier zijn de onderdelen die ik NIET gebruikt heb. Vreemd genoeg gebruikten ALLE props in dit plaatje, van speed tot 25 of 30 mm scheepsschroef, en twee vliegtuigprops, evenveel stroom (ongeveer 1 ampere) bij een “mooi spatpatroon” (zie onder).
de WTC is open naar onderen, door de heel ruime deuren van het bommenruim. Het is afgedicht met cellenrubber (wat al 10 jaar probleemloos mijn K-XVIII afdicht). Hier de eerste waterdichtheidtest in een emmer
Hier de eerste prop test - proefondervindelijk bekeken of het water genoeg spat, de motor niet te heet wordt en de batterij niet te leeg
dat vervolgens in bad bevestigd....
En toen het model verder afgemaakt, zonder alle kwetsbare pitottubes, raketten en antennes. Met het landingsgestel ingetrokken en wat extra houten verstevigingen om de vleugels op hun plaats te houden. Ook het behoorlijk wat luchtgaatjes.
Wel met de deksel verstevigd met 3D geprinte Mark 11 torpedo en decals over van een oud setje.
toen nog een statiefoto....compleet met houten scratchbuilt piloot en gunner, beide met oranje zwemvest van servo kabel
Voila, mijn tussenproject, lijkt simpel, maar waar toch die 6 maanden gebleven zijn....?
groeten Freek
Laatst bewerkt: