grumman lynx

Goedemiddag allen,

Na wat op internet gezocht te hebben, kwam ik de tekeningen voor een lynx schaal 1/3 tegen van david andersen.

Enkele gegevens van het model:

Spanwijdte 2.48 meter
Lengte 1.95 meter
Motorisering +/- 80cc benzine motor

Ik ga (op veler verzoek ;)) een draadje bijhouden van de bouw (die gestaag zal vorderen).

Voor de gene die niet weet hoe de lynx eruit ziet een fotootje

images

De tekeningen zijn binnen de zaagmachine is besteld, dus binnen kort hout halen en dan kan ik los:D

mocht je op/aanmerkingen of vragen hebben hoor ik het graag!!

Later meer!!

Groeten Leander

Is het geen plaatje!?

Gister alvast wat hout gehaald dus vanavond maar is een paar spantjes tekenen/overtrekken, en zodra de zaagmachine binnen is kan ik zo langzamerhand een beginnetje maken..:D

Nog even een technisch vraagje voor de hout kenner:
Ik zag gister (bij de Gamma) meranti triplex staan van 3.6 mm is dit te gebruiken ipv berken? of is dit veel zwaarder?

Leander

Het is niet veel zwaarder(zelfs lichter) maar het is minder stijf.
Dit komt omdat berken triplex meerdere lagen heeft ten opzichte van het maranti triplex!
Ik zou voor berken triplex gaan(is wel duurder maar dan heb je ook veeeeeeeeel betere kwaliteit)

Mvgr hans

Ga vooral niet naar de grote bouwmarkten maar naar de kleinere (mag hier ws geen namen noemen) die hebben een grote voorraad en zagen op maat, vaak kun je kleine afval stukjes voordelig of zelfs gratis meenemen. Neem dan vooral de tekeningen mee en laat zien waar het voor is. Meestal vinden die mannen het wel leuk als je dat doet en willen je graag helpen (bedelen heet dat)

Succes met de bouw!

Bedankt voor de tip!!

Alleen bij de bouwmarkt hier hebben ze berken vanaf 4 mm :confused: en ik moet 3mm hebben... Ik zal nog is goed om me heen kijken.

Inmiddels heb ik al een aantal spanten met behulp van carbonpapier overgetrokken, dit werk boven verwachting.

Hier even een fotootje:

imag0114.jpg

Zodra de zaagmachine binnen is kan ik een beginnetje maken. Van de week hobby in is bellen voor het nodige hout (stringer, balsa, e.d.).

Leander

Goeiemiddag,

Hier ben ik weer, met een kleine update.
Op deze mooie zomerse dag:rolling:, ben ik begonnen met zagen. Met na een uurtje zagen dit als resultaat:

imag0117b.jpg

imag0118o.jpg

imag0119v.jpg

Mijn 2de hands zaagmachine van +/- 20 jaar oud (gok ik) doet het prima!!:D
Nu eerst weer tekenen en zagen, dan zo langzamerhand maar is beginnen met het in elkaar lijmen.:thumbsup:

Gr. Leander

Hallo iedereen,

@Jolmer, geef me 2 weken;)

Ik ben weer even bezig geweest in een verloren uurtje met dit als resultaat:

imag0131xt.jpg

Een gedeelte van de zijkant van de romp ( 2x )

imag0130y.jpg

Motor spant + zijkanten

imag0129nc.jpg

En zo ziet het eruit als je het in elkaar "klikt"

imag0127x.jpg

imag0126p.jpg

imag0125d.jpg

Vandaag heb ik nog een levering hout binnen gekregen dus we kunnen weer verder knutselen:D, alleen mn zaagmachine laat me een beetje in de steek:(. Het probleem is denk ik dat ie de dikte van het hout toch niet aan kan, toch maar is kijken voor een andere..

Dit was het voor nu.

Ik hou jullie op de hoogte!!

gr. Leander

Laatst bewerkt:
hallo,

Vandaag mn pakketje hout open gemaakt... en dan kan ik het niet laten om het een een ander te doen:rolleyes:

Ik heb de achterste gedeeltes van de romp gemaakt en de spanten even op zn plaats gezet voor het idee.

imag0133m.jpg

imag0134p.jpg

imag0135ab.jpg

En ook de staart er even op gezet!!

imag0136p.jpg

Al met al wordt het een behoorlijke kist:D

gr, Leander

Zo....

Gister een behoorlijke bos hout en nieuwe zaagjes voor mijn machintje besteld, ik hoop dat het spul eind deze week binnen in zadat ik weer verder kan!!:D

Ter info:

Mocht iemand zaagjes nodig hebben voor bijv. hobby lux, dremel en andere verouderde zaagmachines, die zijn hier te bestellen.

Toolbusters.com

Zodra ik weer verder ga en een paar fotootjes heb horen jullie weer van me!!

Gr. leander

Dit is een kist die hoog op mijn verlanglijstje staat om te gaan bouwen.

Bij deze dus een abootje op je draadje...

Ziet er erg netjes uit allemaal!

Groet,
Theo

Hey Theo bedankt voor je reactie, ik doe mn best :D. Mocht je interesse hebben in de tekeningen?? Die kan ik je in PDF formaat wel toe mailen.

Ondertussen ben ik verder gegaan met het stabilo, dit wordt als volgt opgebouwd: de basis is 1.5 mm balsa met aan bijde zijden ribben van 3mm balsa gelijmt dat ziet er zo uit
imag0137r.jpg

(sorry voor de onzuivere foto:()

Daarna een hoop schaven en schuren om de voor en achter lijst in de juiste vorm te krijgen.

imag0139d.jpg

Dan het geheel met 2.5 mm bals beplanken en voilla.

imag0141pf.jpg

Dan kan het achterste deel van de romp in elkaar gelijmt worden, het achterste spant komt namelijk door het stabilo heen.

imag0143p.jpg

imag0145l.jpg

Het geheel past (bijna) naadloos in elkaar!!!:D Zou het nou mijn vakmansschap zijn, of is te tekening gewoon zo goed???:lol:

Ik hoop vanavond een begin te kunnen maken met het beplanken van de bovenzijde van de romp.

Ik hou jullie op de hoogte!!

Gr. Leander

Back