GS: Merken & Kwaliteit bouwdozen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gino=s, 18 jan 2013.

  1. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Hallo,

    Ben nieuw in deze hobby en zou graag willen weten wat de kwaliteitsverschillen zijn tss verschillende merken bouwdozen.

    Zo kan je, als ik me niet vergis, het schip "Halve Maan" in verschillende bouwpakketmerken kopen.
    Zijn er dan, buiten de prijzen, verschillen tss bvb Corel; Sergal; Amati; Mantua e.a.?

    Ik spreek enkel over houten antieke schepen!!!!

    Dank je,
    Gino
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Beste Gino,

    Welkom op dit forum.
    Op de site van de Kombuis en waaarschijnlijk ook elders kun je per merk informatie over de kwaliteit van de bouwdozen van dat merk vinden.
    Kijk bijvoorbeeld eens op:
    Corel (42)  - http://modelbouwdekombuis.nl

    Andy
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom op dit forum, Gino. Als deze hobby je gaat aanspreken kan je hier veel plezier beleven en nuttige adviezen van andere bouwers krijgen.

    Wat betreft je vraag, moeilijk hoor. Mantua en Sergal zijn eigenlijk hetzelfde, er wordt wel gezegd dat Panart de "top" is van Mantua en Sergal de wat "goedkopere" tak, maar ik heb daar eerlijk gezegd met de bouw van de Amerigo Vespucci (Panart) en de Mississippi 1870 (Sergal) niet veel van gemerkt. Over het algemeen is de kwaliteit goed, de handleiding is in principe 5 talig (Italiaans, Frans, Duits, Engels, Nederlands), maar het Nederlands is soms erbarmelijk slecht. Met de andere talen ernaast kom je er dan toch altijd wel uit.

    Corel en Amati heb ik zelf geen ervaring mee. Maar er zijn hier in het klassieke forum wel bouwers met deze merken.
    Verder heb je nog Mamoli, ook niet verkeerd maar ik vind de bouwbeschrijvingen uiterst minimaal, zeker voor beginnende bouwers.
    Ook Artesania Latina heeft mooie klassieke schepen, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik dacht dat er ook een lid met een schip van dat merk bezig was, misschien krijg je dat nog wel te horen.

    Persoonlijk ben ik enthousiast over Caldercraft, met name de schepen uit de "Nelson's Navy" serie daarvan. Maar de prijs is er ook naar, zeker 1,5 tot 2 maal die van andere merken. En ik zou dat een beginner zeker niet aan willen raden.

    Tenslotte hebben we nog Billing Boats, een Deens merk dat bij velen bekend is door de Nederlandse sleepboten. Maar die hebben bijvoorbeeld ook de Halve Maan:

    [​IMG]

    Het is een degelijk merk, maar de meningen zijn nogal eens verdeeld over de mate van detaillering.

    Maar ook Billing Boats zegt over boten van deze moeilijkheidsklasse (Experienced): "Once you've built a few models, you'll probably find the sets in this category well within reach. Some of the more detailed work on these models, however, is left up to you.".

    Als je bij je eerste schip te hoog grijpt is het afval risico betrekkelijk hoog. Dat betekent dan dat na een aantal pogingen de restanten al dan niet via de zolder in de kliko belanden. Het kan wel, maar dan vergt het erg veel geduld en discipline. Veel lezen en op tijd vragen stellen op het forum kan ook helpen, waarbij het principe is: bij twijfels altijd eerst vragen en dan pas doen.

    Veel succes met je keuze, je zal ongetwijfeld nog wel meer reacties met adviezen krijgen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Ik sluit me bij Ad aan.
    Ik heb iets minder goede ervaringen met Panart maar dat wil niet zeggen dat het geen goed merk is! Maar mijn Anteo 2 (een sleper) is nooit afgekomen omdat de houtkwaliteit bar en boos was:(
    Caldercraft is zonder meer perfect.
    Momenteel bouw ik de WvH van Corel en ben daar zéér tevreden over:D
    Perfect hout in voldoende mate aanwezig, en schitterend beslag.:cool:

    Germt
     
  5. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    De verwijzing naar -De Kombuis- is super, alsook persoonlijke ervaringen. Dank je voor mijn verwelkoming.

    In een vorig leven waagde ik ooit eens een bouwdoos: voorgezaagde stukken maten totaal verschillend met wat er op het tekenplan stond & de Engelse instructies was Chinees voor me... vandaar mijn voorzichtige vraag.
    Ik heb bij "Mantua" de "Golden Star" besteld, goed om te beginnen en goedkoop mocht het mislukken.
     
  6. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Ha Gino,

    Vergeet Mamoli niet, he, denkend bijvoorbeeld aan de Friesland. Samen met Corel is dat mijn favoriet.

    Een leuke site waar je bijna alle merken kunt bewonderen is:
    www.cornwallmodelboats.co.uk
    En dan kijken onder de Static Display Model Boats.

    Verder kom je in NL ook veel Artesania Latina tegen. De wat oudere kits bevatten plankjes met daarop gedruk een patroon wat je zelf moet gaan uitzagen. Best goed te doen, maar erg bewerkelijk. De wat nieuwere AL kits

    O ja, Constructo zie je ook wel, bijv. in speelgoedwinkels en zo, maar persoonlijk vind ik ze dat je door het materiaal in de doos minder waarheidsgetrouw kunt bouwen.

    Mocht je in Brabant wonen zou je gerust bij mij kunnen komen neuzen in alle kits die ik heb liggen.

    Fred
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Goede keuze denk ik. Heeft in principe alle elementen van de wat duurdere en uitgebreidere kits. Is met 38 cm romplengte wel aan de kleine kant, want vergis je niet: kleiner is niet gemakkelijker!!!!!

    [​IMG]

    Als je de romp goed voor elkaar krijgt ben je een eind op weg naar de uitgebreidere kits.
    Ik zou vanaf het begin hier een bouwverslag van maken. Veel foto's maken en vragen stellen als iets niet duidelijk is. En: Domme vragen bestaan niet!!!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Daar heeft Ad helemaal gelijk in, hoe kleiner de schaal hoe lastiger het bouwen 1:25 tot 1:60 is goed te doen 1:100 is al lastiger.

    Een mooi bouwverslag kun je hier vinden:
    Model Ship World :: View topic - Static Golden Star 1:150 (Mantua)

    Andy
     
  9. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ben momenteel met de 2de kit van AL bezig, eerst de San Juan Nepocumeno en ben nu bezig met open gewerkte Bounty. Van Artesania is het beslag 'n drama dus dat is veel scratchen en dat is ook wel weer leuk.
    Het houtwerk is van goede kwaliteit en ruim voldoende.
    De BB en de tekenigen zijn dan wel weer heel sumier.
    Al met al best redelijk goede kits maar er is wel wat ervaring gewenst.
     
  10. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi Gino,

    Ik ben momenteel met 2 schepen bezig, de Victory van Constructo en de Friesland van Mamoli.

    Om maar met de Friesland te beginnen:
    Een vreselijk mooi schip maar ook lastig te bouwen. Bij mij begon het al met de bouwbeschrijving in 4 talen, geen nederlands, en de onderdelen lijst alleen in het italiaans. Gelukkig kwam er iemand op dit forum met een nederlandse bouwbeschrijving en onderdelen lijst. Verder valt op dat bv de spanten en de valse kiel gezaagd zijn en niet laser gesneden, wat de maatvastheid niet bevorderd.
    Het beslag ziet er gelikt uit maar wat ik lees in andere bouwverslagen niet allemaal even goed passend, hoop buig en vijl werk.
    Het hout is van uitstekende kwaliteit en voldoende aanwezig.
    Kortom niet een schip en merk om uit niets mee te beginnen.

    De Victory van Constructo is een mooi schip om te bouwen.
    Het grote voordeel is dat je er een nederlandse bouwbeschrijving en een fotoboek bij krijgt. Het fotoboek leid je stapsgewijs door de hele bouw heen en is zeer gedetailleerd. De tekeningen zijn ook goed te lezen. Wat wel weer jammer is is dat er op het hele schip nog wel eens dingen weggelaten zijn, bv maar 2 ankers, moeten er 4 zijn.
    Kortom, voor de prijs, ongeveer 300 euro heb je een heel mooi schip en met wat fantasie en goed naar de foto's van het echte schip in Portsmouth kijken kan je een heel mooi model bouwen en is het zeker niet te hoog gegrepen voor een beginnende bouwer.

    gr. Ruud
     
  11. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Gisteren de "Golden Star" van Mantua ontvangen. Ziet er voldoende gedocumenteerd uit. De rest moet de toekomst uitwijzen :)
    Ik poog om later een bouwverslag op dit forum te publiceren.

    Heeft er trouwens iemand ervaring met draaibanken? Mantua & Proxxon hebben er beiden eentje voor onze hobby, respectievelijk 94 € & 147 €
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    draaibank

    Ik heb de draaibank van proxon, heel handig apparaat om de masten en ra's te verjongen. Ik heb er 6 beitels bij gekocht, maar een schuurlint werkt ook perfect. Gr. Pietsan
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb eerst ooit die van Mantua gehad. De haalt het niet bij die van Proxxon, die is veel stabieler en steviger. Maar voor het mooi zou je dan ook nog de drieklauw erbij moeten kopen.

    Maar ik ben geen kampioen met dit soort zaken. Masten en ra's taps afdraaien met beitels lukt me niet, ik doe dat volledig met vijlen en schuurpapier.

    Groet,

    Ad
     
  14. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik zou zeker de draaibank maar ook het andere gereedschap van proxxon kiezen.
    De boorstandaard met de 12 volt versie van de dremel van proxxon is ook heel erg goed en stabiel.

    gr. Ruud
     
  15. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Allemaal positieve ervaringen zie ik maar ik heb hele andere ervaringen!!
    Was de "Dolphyn" al een drama, de "Hunter" van Mamoli is niet veel beter!! Nu weet ik dat de duurdere merken allemaal redelijke tot zeer goeie schepen aanbieden, maar dat zijn allemaal de grotere modellen. De kleinere modellen, die ik dus aangeschaft heb, zijn van een belabberde kwaliteit. De uitsparingen in de kiel zijn scheef gezaagd en ook de spanten zijn scheef, slordig en a symetrisch gezaagd, en wel in zo'n mate dat ze gewoon niet bruikbaar zijn. "Geluk" bij een ongeluk is dat Mamoli tekeningen van de kiel en spanten bijleverd zodat zelf maken mogelijk is...als de tekeningen zouden kloppen. Ook de tekeningen van de spanten zijn a symetrisch. Ik zal dus de beste helft van de tekeningen moeten kopiëren en deze dan spiegelen, opplakken en uitzagen. Op zich geen overkomelijke problemen en bij een modelletje via Marktplaats zou ik ook niet moeilijk doen. Maar dit is een model van 169 Euro, van een merk als Mamoli verwacht ik meer, en dat geven ze zelf ook aan in de instructie's. Ik vraag mij dus af, zijn de kleinere modellen van deze "topmerken" gewoon bagger? Ik kan mij toch niet voorstellen dat ik vier keer op rij pech heb? Komt nog bij dat er vrijwel geen bouwverslagen van deze scheepjes zijn, dus wat dat betreft ook geen referentie's. Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, de Mamoli America die ik onlangs gerenoveerd heb was van meer dan 10 jaar geleden, en ik kan me over de kielbalk en spanten weinig meer herinneren.
    Wat me verbaast is asymmetrie e.d., want ik dacht dat alle bouwdozen tegenwoordig toch wel gelaserd zijn.
    De tweedehands Friedrich Wilhelm zu Pferde van Euromodel die ik vorig jaar kocht is inderdaad ook met de hand gezaagd, en dat is allerbelabberdst gedaan. Maar ik heb begrepen dat die tegenwoordig ook gelaserd wordt, met nog meer verbeteringen t.o.v. mijn versie.

    Groet,

    Ad
     
  17. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Nee, zijn gewoon gezaagd en zeer slordig. Ik heb zelfs het idee dat de kits uit dezelfde fabriek komen. Tenminste, als je naar de inhoud van de doos kijkt en de wijze van zagen.
     
  18. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Deze lijst is ooit eens opgemaakt door Pter (Peter), een getalenteerd bouwer, die helaas tijdelijk is gestopt.
    Link: Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Vergelijken van fabrikanten [houtbouw]

    Hout is nu eenmaal geen plastic; hout leeft. Je zult altijd moeten controleren of spanten gecentreerd zijn, ongeacht welk merk je koopt. Dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen wel een beetje, maar een voordeel is dat hout goed bewerkbaar is.

    Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met Amati en uit het verleden met Corel. AL is ook prima te doen en het minste tot nu toe vond ik BB (ook uit verleden). Maar een beetje houtbouwer maakt van elke kit iets moois ;).
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nou, er moet toch wel iets vreemds gebeurd zijn als gelaserde onderdelen niet goed zijn. Het kan dan bijna niet anders dan dat er een fout in de tekeningen zit.
    Ik heb eind vorig jaar een paar dingen als proef laten laseren bij een bedrijfje. Het eindproduct is akelig nauwkeurig tot ruim binnen de 0,1 mm. Kruisverbindingen als tussen spanten en kielbalk lijken wel spelingsvrije schuifpassingen. En bij kits van Mantua en Caldercraft die ik gebouwd heb was dat ook het geval.

    Groet,

    Ad
     
  20. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Zelf heb ik ook nooit problemen gehad ongeacht welk merk kit, natuurlijk mankeerd er wel eens iets aan en dat is logisch met zoveel onderdelen.
    Het is toch ook veel leuker om eens iets pas te maken i.p.v. alles maar domweg aan elkaar te plakken.
    Maar ik ben nog nooit 'n onoverkomelijk probleem tegen gekomen.:D
     

Deel Deze Pagina