GSM probleem van fout in zender ???

Ik weet het , het is laat ( vroeg ) maar ik kon toch niet slapen vandaar deze reactie...
Deze week was ik een model aan het programmeren en toen kreeg ik telefoon ( GSM ).
Op zich niets mis mee , maar tijdens het gesprek was ik op de achtergrond nog programmeer bewegingen aan het uitvoeren.
Plotseling kreeg ik rare dingen op mijn scherm en lag precies het menu op zijn kop.
Ik kon zelfs géén zwever, acro of heli meer selecteren...

2013-04-16

2013-04-16

2013-04-16

2013-04-16

Mijn zender is een JR DSX11 en ik heb van de rare situatie op het scherm foto's gemaakt en door gemaild naar MacGregor in het UK.
Via mail contact wisten ze ook niet hoe dat zou komen , ik moest mijn zender maar binnensturen om te laten nakijken.
Hij zal nu ongeveer gaan aankomen daar en binnen enkele dagen zal ik wel weten wat het probleem is/was ???
Nu is mijn gedacht : Zou het kunnen dat mijn telefoongesprek in samenhang met het gelijktijdig programmeren iets te maken kunnen hebben met het probleem dat mijn zender heeft ??
GSM zenden toch ook op 2,4 Ghz uit ??

Iemand enig idee of eenzelfde ervaring ?

ik hoor het wel....

Laatst bewerkt:
De kans dat het door je gsm komt is nihil. De gsm werkt op 900 en 1800MHz voor gewone telefonie, Bluetooth op 2.4GHz. Dus bij een telefoongesprek, is er geen overlap met de frequentie van de zender.

Het enige dat zou kunnen is laagfrequent instraling (elektromagnetische straling), het bekende "gepruttel" je hoort als je telefoon dicht bij de radio of versterker ligt (hoewel dat de laatste jaren ook sterk verminderd is). Ik heb ooit wel eens in een discussie laten zien dat het geen invloed heeft op de zender, ontvanger of de prestaties, zelfs niet als je de telefoon op de antenne van de zender of ontvanger houdt (gedemonstreerd met een JR DSX9, Spektrum DX7 en MX22 met FrSky module). Ook bij gebruik van Bluetooth geen zichtbare gevolgen.

Mocht je zender gevoelig zijn voor instraling, dan zou ik hem zeker retourneren. Bij voorkeur ook een demofilmpje bijvoegen.

Misschien is het dan de bluetooth van de gsm ? Die staat altijd op ....en zou misschien naar apparaten kunnen zoeken hebben ?

Dan nog is de kans op zulke merkwaardige storingen uitgesloten. Het lijkt eerder op een productiefout dan een storing als gevolg van. Bluetooth is 1/50 van het vermogen van de gewone telefoonfunctie dus dat is het zeker niet.

Als de zender al gaat flippen van je telefoon, dan zou het zeker af te raden zijn om naast collega-piloten op een veld te gaan staan. ;) :?

Heb met deze zender en de vorige JR DSX 9 NOOIT problemen gehad ... we vlogen dikwijls met 10 gelijk
Ik vind het raar ....

Ik krijg juist een email dat mijn zender bij MacGregor in het UK aangekomen is ....
Dat gaat snel !! Vrijdag namiddag op de post gedaan :cool:

Ben benieuwd naar de fout .

Even terug inspelen ....

Mijn zender was dus zogezegd hersteld bij MacGregor ( gereset hebben ze hem ) met de gedachte dat alles terug OK zou zijn.
Nadat ik hem terug hier had weer modellen geprogrammeerd. Géén probleem tot ik weer een zwever wou programmeren.
Ditmaal een simpele Cularis en plots deed mijn zender weeral hetzelfde.
Een beetje teveel van het goede volgens mij en contact opgenomen met JR Propo in Japan.
Die heb ik alles uitgelegd en zij hebben op hun beurt contact gehad met MacGregor en hebben overlegd dat de CPU vervangen dient te worden onder garantie terwijl mijn zender 1,5 jaar oud is .
Inmiddels is hij terug op reis naar het UK en hoop hem volgende week terug te hebben...

MAAR NU KOMT HET !!!!

Mijn vliegmaatje die met zijn MC32 Hott ook problemen heeft belde mij daarnet.
Hij was op bezoek bij zijn dochter en zij wou haar smartphone eens wegens op de digitale keukenweegschaal. Wat bleek nu , hij was niet te wegen omdat de keukenweegschaal gekke dingen begon te doen. De smartphone uitgeschakeld en toen was hij wel te wegen.
Hieruit besluit ik dus dat mijn probleem wel DUIDELIJK te maken heeft met de smartphone toestanden en ik zal dat ROTDING zeker niet meer in mijn buurt hebben als ik nog eens iets moet programmeren in mijn zender ..

Deze bevindingen wilde ik even laten weten ...

Uh, om welke telefoons gaat het? Misschien dat daar iets niet 100% goed mee is? Just a wild guess... :D

Zoals gezegd, ik heb met mijn Spektrum DX7 en JR DSX9 (EU-versie) nog nooit last van GSM signalen gehad. Niet op het veld en niet thuis.

Het mag duidelijk zijn dat het verstandig is om bluetooth en WiFi in dergelijke omgevingen uit te zetten wanneer je dat niet nodig hebt.

Naast dat heb ik inderdaad het nodige rondom oudere Nokia telefoons gezien. Dat een 6210 gebeld werd en alle beeldschermen in de (kleine) kamer gingen trillen. Bij de NOMAC is het gebruik van telefoons in de pits en de marshals op de baan verboden.

Uh, om welke telefoons gaat het? Misschien dat daar iets niet 100% goed mee is? Just a wild guess... :D

Zoals gezegd, ik heb met mijn Spektrum DX7 en JR DSX9 (EU-versie) nog nooit last van GSM signalen gehad. Niet op het veld en niet thuis.

Een gewone gsm was dus wel te wegen volgens hem... ( mijn JR DSX11 komt uit het UK en is dus ook een EU versie )

Jij had natuurlijk toen je de zender ging programeren de telefoon ook tegen de zender aan liggen?

Zoals bij het wegen de smartphone op de weegschaal lag.

Hou het mobiel telefonie spul op een meter afstand en er is niets aan de hand.
Dat moet ook ergens in de handleiding staan van het mobiel.

Ik had inderdaad in de ene hand de zender en in de andere hand de smartphone ...
Zat op een stoel achter een bureel.
Doe ik dus NOOIT meer

Back