Guillows Spitfire project

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
@jaap, de retracts zaten niet in de kit. Het is eigenlijk geen RC vliegtuig. In de kit zit alleen hout en vacuum getrokken plastic delen. De RC benodigdheden bouw ik zelf in. De retracts zijn van GWS maar had beter even verder kunnen shoppen omdat er betere waren geweest voor deze toepassing. Deze retracts zijn eigelijk voor naar binnen scharnierende wielen. Die van de spitfire gaan naar buiten.

Inmiddels het prototype voor de geometrische overbrening geprobeerd. Werkt perfect en kost me ongeveer 3 gram. Is wel precisie werk maar moet lukken. De servo past dan precies voorin de romp net boven de vleugelneus en naast de accu. Hier ga ik deze week mee verder.

afb9823.jpg

De rechter servo-horn wordt vervangen door de servo zelf. De servo monteer ik op de kop zodat de horn lekker diep in de vleugel komt te liggen zodat de duw/trek stangen spanningsvrij kunnen bewegen.

Pfff Rumble;

Ik dacht bij mezelf, man dat is een klein toestelletje en dan ga je er ook nog eens retracts in gaan stoppen, knap werk jongen :worship:

Rumble!

Prachtig, mooi, knap, maar hoe werkt het nou??? (Ik snap het niet . . . :nooo: :evil:)

Stuurt de ene servohevel de andere aan? :roll:

Hoe dan? Draaien ze tegen elkaar in? :?

Filmpje!!! :D

jan

Rumble,
Nog even vergeten te melden dat het inderdaad hartstikke knap is om in dit kleine vliegtuigje ook nog retracts te maken.
Welk materiaal gebruik je voor die overbrenging?
Lijkt op een elastiek?

@jan en ieder ander met een zwak voor dit soort mechanismen.

Het mechanisme werkt op basis van een parallelogram. Ik moet zeggen dat het even geduurt heeft voordat deze oplossing mij te binnen schoot. Het lijkt echter moeilijker dan het is. Dit is meestal zo als eenmaal de oplossing is gevonden. Het denken in de goede richting is het lastigste.

Voor de liefhebbers.........

In de figuur zijn de vaste punten (vast aan ondergrond) voorgesteld als blauw stipje.
De rode lijnen stellen de servo-horns voor en de groene lijnen de verbinding tussen de servo-horns

afb9862.jpg

De oplossing is ook op deze manier tot stand gekomen door van A via B naar F te werken.

A: parallelogram (vierkant)
B: ingeduwd parallelogram
C: verleggen van referentiepunten (vast aan ondergrond)

In dit stadium is de werking juist alleen gaat een retract in en de ander uit. Niet zo fraai en zeker niet bruikbaar.

dus werking parallelogram omkeren.

D: Omkeren werking
E: resultaat na omkering

Dit is wat ik wil. Echter is de hoek tussen de rode en groene lijn te klein. Dit heeft als gevolg dat heel weinig kracht wordt omgezet in beweging van de servo-horns. Na het vergroten van de hoek tussen de armen is het goed genoeg.

F: uiteindelijk resultaat

De meest ideale opstelling van de armen kan trouwens berekend worden door gebruik te maken van goniometrie en vectoralgebra. Ik heb me de moeite bespaard omdat ik toch gebonden ben aan de reeds voorgeboorde gaten in de servo-horn. Op deze schaal zal het m.i. ook weinig rendement opleveren. Berekening is wel leuk om te doen, en goed oefen materiaal voor als de wiskunde-kennis een beetje is weggezakt.

Het is mogelijk om 1 van de groene armen te laten vervallen zonder dat de principe werking wijzigt. Het is niet aan te raden wat de speling op het mechanisme verdubbel je daarmee.

Ik hoop dat ik het een klein beetje duidelijk heb kunnen maken.

Inderdaad Bertus, spitsvondig is het woord,

@ Rumble,

Denk je dat die retracts wat worden want ze zien er toch wel een beetje kwetsbaar uit, wat natuurlijk logisch is als je de omvang van het toestelletje ziet natuurlijk.

Stevo

Dat de retracts er kwetsbaar uitzien ben ik met je eens. Echter nu ze ingebouwd zijn en met in het achterhoofd dat het toestel maar 300gram weegt kan het best wat hebben. Een echte neuslanding met retracts uit overleven ze niet denk ik. Retract zal wel heel blijven maar de houtconstructie niet. Wordt dus normaal aanvliegen en afvangen op redelijk vlak terein. Dit zal ook wel moeten omdat anders het toestel over de kop slaat vanwege het hoge zwaartepunt. Net als een echte.

De servo inbouwen voor de retracts is een lastige klus omdat de rondingen van de romp in de weg zitten. Hierdoor is een recht-toe-recht-aan inbouw niet mogelijk. Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.

Gooi start met een zachte landing, moet het toch wel kunnen overleven, toch?

@Arvid, dat denk ik ook wel.

Met betrekking tot het retract mechaniek. Het gaat me te ver om het in detail uit de doeken te doen maar het mechanisme werkt alleen bij geringe hoekverdraaiingen van de servo-horn (tot ongeveer 50graden). Er ontstaat n.l. duw en trek krachten tussen de servo-horns die verdere draaiing verhinderen. Enige speling op de overbrenging is dan ook noodzakelijk voor de goede werking.

Ik twijfel of het wel gaat werken omdat de uitslagen van beide servo-horns gelijk moeten zijn. We zullen zien.

Ik heb een klein feestje hier............ De retracts werken.

Ik heb een filmpje gemaakt maar ik heb geen idee hoe je dat hier op het forum krijgt, iemand een idee?

Nu afwerken en verder met de romp want de motor is binnen gekomen.

Rumble jongen,

hopelijk heb je nog wat (van dat feestje) overgelaten voor ons maar dat ziet er gewoon schitterend uit echt super schaal met die snelheid waarmee de retracts up en down gaan en zo lekker soepel. Chapeau :pim:

Stevo

Heren bedankt voor de reakties !

Het doet me goed. Ik moet alleen mijn zender nog aanpassen om deze snelheid er vast in te programeren. Het is een oude analoge zender dus zal wel even puzellen worden om dat goed te krijgen met een R en een C. De uitslag moet bij in of uit gaan eigenlijk even maximaal zijn. En wanneer ze eenmaal in of uit zijn kan er iets van de uitslag af anders bromt de servo nog. Ik weet niet of dit kwaad kan voor de servo. Iemand een idee? Gaat de servo dan stuk? Of is de accu alleen iets sneller leeg?

Back