GWS A-10

Hallo allemaal, :D

Even voorstellen, Mijn naam is Jan Pie, 63 jaar, woon in Middelburg en ben lid van MVC Delta Vlissingen.

Ik heb een GWS A-10 en vlieg hier mee met de bij geleverde onderdelen. en gebruik LiPo cellen 7,4 V 1020 mAh.
Nu heb ik het model van de week voor het eerst gevlogen en heb er ongeveer 4 rondjes mee gemaakt want de stuwdruk van beide fans werd fors minder. Bij kontrole van de LiPo's, doormiddel van de LiPo safe, bleek dat de cellen nog niet leeg waren maar het vermogen ontbrak om er langer mee door te vliegen.
Nu heb ik het wielstel verwijderd en is hij ongeveer 34 gram lichter geworden en ge het vanmiddag nog eens proberen.
Mijn vraag is als volgt, heeft iemand enige ervaring met dit model of een suggestie zodat ik er langer mee kan blijven vliegen.
Hij is gekocht om te vliegen en dat wil ik dan ook graag blijeven doen want het is en blijf een bijzonder model.

Bijvoorbaat dank voor jullie reacties, Jan

denk dat je aan nog 2 1020's lipo paralell moet om de honger naar stroom van de fans te kunnen voorzien.

Waarschijnlijk is de stroom te hoog voor deze low power Lipo's en zakt de spanning in, pas maar op dat je ze niet molt. Wat is de stroom?

Hallo Rob,

Ik weet werkelijk niet wat de stroom is.
Ik kom net van het veld en heb het met Joost er over gehad en die zou me verder inlichten betreffende de Lipo's die ik mogelijk kan gebruiken.
Ik zelf ben een leek op het gebied van electriciteit.
En Gerard ik had zelf ook al gedacht ze paralel te zetten maar worstel met de ruimten en het gewicht.

Beide bedankt voor de reactie, Jan
:D

janneman zei:
Bij kontrole van de LiPo's, doormiddel van de LiPo safe, bleek dat de cellen nog niet leeg waren
maar wel mishandeld :wink:

ik weet niet precies hoeveel stroom je aandrijving op een 2s pakket trekt (zou je moeten meten) maar ik hoorde op het veld iets van 7-8A ofzo?
dat is dus inderdaad te veel voor die 2s1p 1020 Kokams. Deze zijn boven 5A namelijk niet veel waard...

Dus, cellen erin stoppen die de stroom wel aankunnen. Of cellen parallel zetten.
Mijn 2s2p 340 UHD Kokam pakket, zou eventueel perfect zijn. Weegt evenveel als jouw huidige pakket, en kan 13.6A continu aan!

nou zijn er ook 640 (of 700?) UHD Kokams, maar ik weet niet hoeveel stroom die aankunnen :roll:

dan kan je eventueel ook nog 2s1p E-Tec 1200 cellen nemen. Deze kunnen 7.2A continu aan, dus waarschijnlijk (weet niet hoeveel stroom je gemiddeld trekt?) af en toe een heel klein beetje gas terug ;)
en je cappaciteit is 1200 mAh (weegt alleen wel wat meer :roll: )

Als in die A-10 2 EDF 50's zitten dan heb je volgens GWS een stroomverbruik van ruim 6 Ampere. Volgens mijn meting is het waarschijnlijk meer dan 7 Ampere. Beste keuze is dus die 2s2p Kokam 350 HD zoals Joost dit opgeeft of als 2de keuze de 2s1p Etec 1200 cellen.

Als ik het als leek :oops: zo lees kan ik dus ook uit de voeten met 2stuks 2c van Kokam Li-Po 7,4V -880mAh en dan paralel geschakeld 8O of heb ik het weer fout :roll:
En Joost, ik ben tegen mishandeling in welke vorm dan ook dus hou ik het maar op onwetendheid :?

janneman zei:
kan ik dus ook uit de voeten met 2stuks 2c van Kokam Li-Po 7,4V -880mAh en dan paralel geschakeld

wat bedoel je met 2c? parallel? dat wordt aangegeven met een p
dus 2s2p (2-serie, 2 parallel) , in totaal 4 cellen dus

als zo'n cel 3.5-4A continu aan kan, en als je motoren 7-8A trekken op 7.4V dan kan dat ja.

hoeveel stroom kunnen die Kokam 880mAh cellen aan?

beste uit met de etacs 1200 2s1p, pakketje kost 30 euro en heeft dan het meeste capaciteit.

OK, Joost,
Ik heb dus 2 pakketten van 2 cellen die ik paralel wil schakelen, dus 2c2p, van KOKAM Li-Po Rechargeable batterij No 19943 van BMI.
De pakketten van 2 cellen geven 7,4V - 880 nAm.
Tevens staat er op Charge: 1c at 8,4V constant Voltage Li-Po charger.
Wat de cellen aan kunnen weet ik niet,heb er geen beschrijving bij gekregen en kan op het web niets vinden en ben dus nog zoekende

De cellen van BMI zijn eerste generatie, die kunnen rond 3C aan, dus je moet mikken op 20 minuten vluchten.

Bij 880 mAh capaciteit geldt C=880mA aan stroom. cellen kunnen dan (3x0.88A = ) bijna 3A continu leveren. Af en toe een paar seconden een beetje meer mag.

Bij 2 pakketjes van 2 cellen in serie (2s2p dus) verdubbeld dit, dus 6A. Dat zou dus net moeten gaan (volgens door Theo genoemde 6-7A stroom).
Zeker als je niet continu volgas nodig hebt.

Wat er verder op de cel staat heeft te maken met laden en geldt eigenlijk voor elke lipo (350HD mag meer):
1C met 4.2 volt per cel.

Voor een 2s1p pakketje van 880mAh dus:
Laden met stroom begrensd op (maximaal) 880mAh en spanning constant op 8.4V.
Dit moet je dus op je lader instellen, of het moet vast insteld zijn.

Harold,
Bedankt voor de uitleg, ik weet nu waar ik aan toe ben.
Op het gebied van formules en afkortingen gaan mijn haren al overeind staan.
Gelukkig zijn er nog techneuten die iemand kunnen en willen helpen.
Nogmaals HARTELIJK DANK, Jan

Hallo Lui,

Om nog even op het gebruik van de LiPo's voor mijn A-10 terug te komen.
Ik heb een Y kabel gemaakt zodat ik beide 880 mAh LiPo's paralel kon schakelen, tevens heb ik een kabeltje gemaakt om op mijn digitale multimeter aan te sluiten.
Heb het hele spul aangesloten en kom op een meting uit van 5,8 Amp uit op vol vermogen.
Naar wat ik begrepen heb moet dat kunnen.
Nu doet zich het volgende probleem voor, de connector tussen batterij en speedkontroler wordt warm, komt dat om dat de draden nu te lang zijn of is de connector naar de knoppen :cry: :oops: :x

Hallo Jan,

Ligt niet aan de lengte van je draden, hoe langer je deze maakt, hoe meer weerstand ze hebben. Hoe minder stroom er gaat lopen, en hoe minder warmte er ontwikkeld wordt. Ook krijgt je motor (regelaar) minder spanning, dus de draden altijd zo kort mogelijk houden :wink:

het ligt waarschijnlijk aan de Connector die je gebruikt. Was zo'n rood klein blokkig stekkertje dacht ik? Weet niet welke stromen die aankunnen, maar 2mm goudstekkers zijn een beter keus.
Het mannetje aan de Accu + pool, en het vrouwtje aan de - (dan kan je mijn accu ook eens proberen ;))

(zorg er voor dat je cellen helemaal VOL! zijn als je ze parallel zet :!: )

Hallo Joost,

Ik ga proberen die stekkers te pakken te krijgen en dan de draden zo kort mogelijk te maken.
Je hoort nog van me.
Bedankt, Jan

@janneman.
Houd ook rekening met het feit dat de warmte van de motor door de accu-bedrading ook wordt teruggevoerd naar de Lipo's. Dit is echter normaal, de broers van de Vecht ( Dick en zoon Derk vliegen op Hoofddorp ) houden hier ook rekening mee. Ik heb recentelijk de Stinger van Bert zien vliegen, hij liet toen een andere geinteresseerde zien hoe de accu's eruit zagen, en dat ze na het vliegen handwarm waren. Voornamelijk door de doorgegeven warmte van de motor. Hij maakt dus ook gebruik van dit effect en zorgt ook voor voldoende "cel" -koeling.

Blijft natuurlijk altijd verstandig om de kabels zo kort mogelijk te houden.
In verband met weerstand en mogelijke storingen.

Maar als je cellen dus toch warm zijn na het vliegen, denk dan even aan het effect van de doorgegeven warmte.

Succes.

Hans.

Dank voor je bericht, weer wat bij geleerd.
De broers v/d Vecht ken ik wel, kom ze regelmatig tegen op shows en met indoorvliegen.
Ik denk dat ik in Oktober heel wat te vragen heb aan ze.
Ik zal eerst maar voor andere stekkers zorgen voordat ik de draden in ga korten
Het wordt toch slechter weer en kan dan niet met de A-10 vliegen.

Groetjes Jan

Back