GWS E-starter met typhoon 6/15

• Topicstarter Topicstarter RickBaan
  • Startdatum Startdatum
R

RickBaan

Guest
Ik ben al een tijdje in het bezit van een GWS E-starter maar vind dat deze te weinig power heeft.
Nu heb ik van een mislukt hydrofoam project een typhoon 6/15 over met een 1500mah LiPo accu over.
Is het mogelijk deze daar in te zetten.
Over power zit ik niet zo in maar ik denk dat de gewichts verdeling hierdoor verkeerd uitkomt.

Heeft hier iemand een idee over???

Jammer dat niemand hier een antwoord op had maar ik heb het toch maar gedaan.
Hij vliegt nu in een woord FANTASTISCH.
Niet veel problemen gehad met de gewichts verdeling en power zat.
Een aanrader voor elke E-starter piloot.

3-cels lipo?

ik vlieg mijn e-starter (origineel) met 2 cels-lipo.
Niet overdreven veel power... maar toch genoeg voor mooie loops enzo!!

tja, je hebt natuurlijk altijd meer fun met ietsje meer power dan niet.
En power is natuurlijk essentiëel :)
Veel succes ermee

Ik vlieg met 3 cell lipo.
De vliegtijd is beduidend langer en power zat, maar dat heb ik te danken aan die 1500mah lipo denk ik.

9x4.5

en ineens zie ik dat er ook nog een ander nummer op staat; 229x114
waar staat dat voor dan?

dat is de maat in 1/10 mm
Metrisch, ipv van in inch.
1 inch is 2,54cm.

In de modelbouw wordt eigenlijk alleen de maat in inch gebruikt. Wel zo makkelijk om dat gezamelijk standaard te houden :)

Een 9x4.5 op een typhoon 6/15 lijkt mij onwaarschijnlijk.

Een typhoon 6/15 trekt al boven 10A met een 6x6 propje. Met 9x4.7 loopt dat richting 30A en dat kan dat motortje niet aan.

bedoel je niet toevallig een typhhon 15/10? Die motor (iets langer, weegt 76 gram) doet het wel goed met een 9x4.7.

Dus samenvattend:
Je hebt dan waarschijnlijk een typhoon 15/10, met 3s 1500 en een 9x4.5 prop van een nog niet genoemd merk en type.

Als dit klopt, dan heb je een motor die volgas rond 18A trekt en 900g trekkracht heeft. Veel teveel voor een e-starter dus.

Als het een ander type motor is (toch de 6/15), dan gaat die binnenkort stuk. Accu waarschijnlijk ook. Of het moet zijn dat je heel voorzichtig bent met gas, of dat je aandrijving en accu toch nog weer anders zijn dan je verteld hebt.

Als iets dan "FANTASTISCH" is, dan lijkt het mij zinvol om precies te vertellen WAT je dan gebruikt, anders kan je net zo goed niet posten.
Ik ben bang dat ik je niet helemaal serieus meer neem.

Daar heb je mij niet mee vriend. Gelukkig zijn we niet allemaal zo bekend in deze wereld als jij. Ga jij maar lekker weer met je deskundige vriendjes posten dan. Ik heb mijn spulletjes gekocht bij verspagget in eindhoven dus ik ben ervan uitgegaan dat ik de juiste setup heb.

En spciaal voor jou zal ik het nog eenmaal onder elkaar zetten.

Typhoon-micro 6/15
Tsunami 10 esc (Electronic Speed Controller, voor de niet deskundigen)
9x4.5 prop
3 cell 1500 mah Lipo accupak.

Als het niet goed is heb ik liever dat je mij adviseerd dan dat je mij belachelijk maakt. Dan ben jij toch verkeerd bezig op een forum denk ik.

Sorry Rick, maar ik ben net zoals harold al aangeeft in de overtuiging dat jij niet een typhoon 6/15 gebruikt met die grote prop. De 6/15 is namelijk een speed motor die graag heel hoge toeren draait met een klein propje en dan verbruikt hij op 3 lipo's iets van rond de 15 ampere.
Ik heb je motor niet gezien, maar ik gok erop dat met de opgegeven waardes jij een typhoon 6/3d gebruikt. Die draait graag met een grote prop op een laag toerental en dan kom je ook uit met een 10 ampere regelaar. Dan kloppen jou waardes ook met de opgegeven waardes op de RBC site http://www.rbckits.com/typhoon_motors.htm En ja ook modelbouwzaken kunnen het wel eens mis hebben.

RickBaan zei:
Daar heb je mij niet mee vriend. Gelukkig zijn we niet allemaal zo bekend in deze wereld als jij. Ga jij maar lekker weer met je deskundige vriendjes posten dan. Ik heb mijn spulletjes gekocht bij verspagget in eindhoven dus ik ben ervan uitgegaan dat ik de juiste setup heb.

Als je overtuigt ben dat je al de juiste setup hebt wat is dan je vraag?

RickBaan zei:
En spciaal voor jou zal ik het nog eenmaal onder elkaar zetten.

Typhoon-micro 6/15
Tsunami 10 esc (Electronic Speed Controller, voor de niet deskundigen)
9x4.5 prop
3 cell 1500 mah Lipo accupak.

Dank u. Die info proberen we nu al een pagina lang bij elkaar te krijgen.

RickBaan zei:
Als het niet goed is heb ik liever dat je mij adviseerd dan dat je mij belachelijk maakt. Dan ben jij toch verkeerd bezig op een forum denk ik.

Ik maak je niet belachelijk, maar ik wijs je op iets wat onmogelijk is.
Zoals Theo bevestigd kan een typhoon 6/15 met een 9x4.5 prop niet. Zeker niet met 3 lipo's en zeker niet met een 10A regelaar.

Het gaat dus vrijwel zeker om een andere motor (mischien de juiste motor als een 6/3D of 6/24 in een doosje van een 6/15).
Als je de mogelijkheid van een vergissing uitsluit zit je met een combinatie die gewoon niet kan!
Iemand die de spullen op het lijstje koopt krijgt problemen en dat zou pas belachelijk zijn.

Harold zei:
RickBaan zei:
Ik heb mijn spulletjes gekocht bij verspagget in eindhoven dus ik ben ervan uitgegaan dat ik de juiste setup heb.

Als je overtuigt ben dat je al de juiste setup hebt wat is dan je vraag?

Ik ber er niet van overtuigt.
Dit is wat ik heb gekocht op advies van een ander.

Uit jullie verhaal begrijp ik dus dat mijn prop niet goed is, aangezien ik er 100% zeker van ben dat ik een typhoon 6/15 heb met een tsunami 10.

Kan iemand mij dan een goed advies geven wat ik dan voor een prop moet hebben?

Harold,
Bedankt dat je mij even wakker schud maar je had mij net zo goed gelijk een advies kunnen geven. Ik heb er niet zo veel verstand van als jij daarom deze vraag.

RickBaan,

Voor advies is het complete plaatje nodig. Dat ontbrak tot een paar posts geleden.

Ik ben nu wel benieuwd naar toerental en/of stroom van die motor met de prop die je nu gebruikt.

Op een 6/15 hoort een 6x6 of 7x3, maar echt niet groter.

Heb je echt een 6/15, dan trek je met die 9x4.5 boven 25A (of probeert dat in ieder geval). Foute boel, dus kleinere prop gebruiken!
Een tsunami 10 zal echter normaal op stroom of temperatuur veiligheid uitschakelen.

Is het toch een andere motor met verkeerd stcikertje, dan zal je rond 10A uitkomen.
Eigenlijk is de aandrijving dan prima (Geen andere prop nodig), alleen is het geen 6/15 dan.

Harold zei:
Ik ben nu wel benieuwd naar toerental en/of stroom van die motor met de prop die je nu gebruikt.

Is het toch een andere motor met verkeerd stcikertje.

Hoe kom ik daar achter dan? Hij vliegt naar mijn idee wel OK.

Dus beter een 6x6 of 7x3 prop.
Hij weegt zo'n 500gr. Welke is de beste? En waarom?

7x3 (of GWS 7x3.5) is beter voor trainer. Kan toch niet heel snel en dan heb je wat meer trekkracht.

Uit het feit dat het nu goed vliegt denk ik dat je gewoon netjes onder de 10A zit, dus een andere motor hebt. Wil je het zeker weten dus toeren en/of stroom meten.

Zet je een 7x3.5 op een 6/24, dan wordt het een heel stuk zwakker.

Het zou kunnen dat je inderdaad gewoon een 6/15 hebt en dat de regelaar de boel tegen de stroombeveiliging afknijpt (maar niet afschakeld), of dat je een bijzondere regelaar instelling hebt met toeren begrenzing, maar dat zou je toch ook moeten merken. In dat geval regelt de motor heel beroerd en lijkt het meer op aan-uit schakelen.

Kijk eens op:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=454240#454240

Een 6/15 met 8x4.5 volgas op 2 lipo's al 17A.
Met 3s lipo dus 1.5 keer zo veel en dan heb je nog eens een grotere prop.
Klopt dus wel dat dit >25A probeert te trekken.
Ik denk toch sterk dat jij geen 6/15 hebt.

Maar over jou aandrijving:
Je vliegduur is goed.
Je prestaties zijn prima.
Als er niets heet wordt, dan zou ik zeggen:
Niets veranderen. Lekker gaan vliegen.

Ik ben bezig met het bouwen van een Raven (depron), naar het ontwerp van aeroplaza. Iets opgeschaald tot een span van 96 cm. Gewicht ongeveer 400 gram.
Als aandrijving heb ik ook een typhoon 6/15 met een tsunami 10 regelaar en 3 cel lipo van 1500Mah.
Men heeft mij hier een prop bij geadviseerd van 8 x 4.3 (GWS).
Maar als ik dat hier zo lees is dit een beetje te groot.

Verder las ik ergens op een forum dat GWS schroeven niet zo goed tegen hoge toerentallen kunnen. Klopt dit?

Welke prop kan ik hiervoor het beste nemen?

7x3.5 en de stroom in de gaten houden.

6/15 is een motor die je het best gebruikt voor snelle vliegtuigen zoals een HET rc WWII jagertje van 65cm span.

Voor andere toepassing de "gewone" typhoon 6/20 op 2 lipo's met 8x4.

Mijn faforiet is de 6/3D, want die kan 9x5 op 2 lipo's of 8x4 of 7x6 op 3 lipo's zonder over de 10A te gaan.

Een goedkope 15 euro KV=1450 fietsbel doet ongeveer hetzelfde als een typhoon 6/3D. Ietsje zwaarder, ietsje minder rendement mischien.

Dus: Kleinere prop of een fietsbel erop (rijmt ook nog)

Back