GWS E-starter met typhoon 6/15

  • Topicstarter Topicstarter RickBaan
  • Startdatum Startdatum
We gaan het wel even bekijken.
Iig alvast bedankt.
Als ik wat metingen heb gedaan zal ik ze er wel bij zetten.
 
Nou dat zeg ik wel maar hoe meet ik de stroom over de esc? Ik heb 3 aders...

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?
 
Aan de accu kant meten.

Enne kan t wat vriendelijker tegen onze deskundeloog?
 
Voor echt hoge toeren (typhoon 6/15 op 3S) gebruik je het best APC-E props of graupner CAM props.
Normaal dus voor snelle vliegtuigen met maten van 5.5 x 5.5 of mischien 6x6 (hangt van cellen en regelaar af). Meet je stroom. 10A is leuk. tot 15A is goed bruikbaar. Daarboven boven begin je de motor wat te smoren en kan je beter weer iets zwaarders neemen (mega 16/15/3 of 4).

Van het weekend iemand met een 6/15 met 8x3.8 APC-slowfly op een shock in Dalfsen. Volgens zijn meting halfgas al 12A bij 2s cellen. Volgas hield de regelaar ermee op.
Idioot veel vermogen was niet controleerbaar.
Met 7x3.5 GWS leek het wel aardig, Maar voor dit soort toepassingen toch niet optimaal.

Op 2S lipo:
6/15 met 7x3.5 prop. 8A (niet gemeten. schatting)
6/20 met 8x4. Ook iets van 8A. Werd vroeger op shockies gebruikt.
6/3D met 9x5. Ook weer iets van 8A.

Met kleinere prop meer snelheid, met grotere prop meer trek. Indoor heb je de snelheid niet nodig. Als je minder trekkracht hebt, zal je meer gas moeten geven. Meer stroom = slecht voor je accu's.
Grotere accu's kan, maar dat is ook weer zwaarder, dus voor indoor wwer niet handig.

Wat ik probeer duidelijk te meken is dat er een verschil is tussen "bruikbaar" en "optimaal".
Als je al iets hebt kan "bruikbaar" een keuze zijn.
Als je nieuw gaat kopen, dan neem je iets dat "optimaal" is. Zeker als het in prijs niet uitmaakt.

Mijn keuze:
typhoon 6/3D met 9x5 op 2s 800 indoor.
Voor buiten 8x4 prop op 3s1500. Zwaarder en meer vermogen.

Echte wedstrijd shockies gebruiken lichtere motoren en kleinere accu's.
Duurder. Voor binnen veel beter. Voor buiten weer wat minder (te licht).
 
Zou het gebruik van een vertraging nut hebben op een 6/15 of is dat het paard achter de wagenspannen?
 
Een vertraagde buitenloper.. ja joh, natuurlijk ;)
Zonde.

Of herwikkelen of andere motor zoals een 6 3D gebruiken is effectiever.
 
Niek zei:
Aan de accu kant meten.

Enne kan t wat vriendelijker tegen onze deskundeloog?

Ik vind (vond!!!) eigelijk dat ik een beetje onvriendelijk behandeld werd. Als beginner ben ik niet zo bekend in de wereld van brushless motoren en als ik dan gelijk niet meer serieus genomen word vind ik dat ongepast.
En zoals je verder ook kan lezen is het alweer recht getrokken, dus heeft het geen zin om die ouwe koei uit de sloot te halen. Een pb is dan meer op zijn plaats denk ik.
 
Back
Top