Voor echt hoge toeren (typhoon 6/15 op 3S) gebruik je het best APC-E props of graupner CAM props.
Normaal dus voor snelle vliegtuigen met maten van 5.5 x 5.5 of mischien 6x6 (hangt van cellen en regelaar af). Meet je stroom. 10A is leuk. tot 15A is goed bruikbaar. Daarboven boven begin je de motor wat te smoren en kan je beter weer iets zwaarders neemen (mega 16/15/3 of 4).
Van het weekend iemand met een 6/15 met 8x3.8 APC-slowfly op een shock in Dalfsen. Volgens zijn meting halfgas al 12A bij 2s cellen. Volgas hield de regelaar ermee op.
Idioot veel vermogen was niet controleerbaar.
Met 7x3.5 GWS leek het wel aardig, Maar voor dit soort toepassingen toch niet optimaal.
Op 2S lipo:
6/15 met 7x3.5 prop. 8A (niet gemeten. schatting)
6/20 met 8x4. Ook iets van 8A. Werd vroeger op shockies gebruikt.
6/3D met 9x5. Ook weer iets van 8A.
Met kleinere prop meer snelheid, met grotere prop meer trek. Indoor heb je de snelheid niet nodig. Als je minder trekkracht hebt, zal je meer gas moeten geven. Meer stroom = slecht voor je accu's.
Grotere accu's kan, maar dat is ook weer zwaarder, dus voor indoor wwer niet handig.
Wat ik probeer duidelijk te meken is dat er een verschil is tussen "bruikbaar" en "optimaal".
Als je al iets hebt kan "bruikbaar" een keuze zijn.
Als je nieuw gaat kopen, dan neem je iets dat "optimaal" is. Zeker als het in prijs niet uitmaakt.
Mijn keuze:
typhoon 6/3D met 9x5 op 2s 800 indoor.
Voor buiten 8x4 prop op 3s1500. Zwaarder en meer vermogen.
Echte wedstrijd shockies gebruiken lichtere motoren en kleinere accu's.
Duurder. Voor binnen veel beter. Voor buiten weer wat minder (te licht).