GWS Lipo laadt niet meer op... :(

prop-er

Forum veteraan
Ik heb sinds een maand of twee een mooie klein licht GWS lipo pack.

battery_3s1p1300.jpg

Met de volgende specs:

11,1 Volt Kapazität: 1300 mAh, Zellen von TOSHIBA!)
8C durchschnittliche Strombelastung möglich ! (kurzzeitig bis 10C möglich)
also Auslegung des Antriebsstrangs bei Vollgas bis ca. 13A möglich, da nie durchgehend Vollgas geflogen wird.
Abmessungen: ( L x B x H ) 63mmx37mmx15mm
Gewicht 80 g
Stecker: JST

Ik heb ook een 15C kokam 1250mAh, welke door mijn graupner lipo charger 4 in een half uurtje met 2,5A geladen wordt. (ja, da's eigenlijk te veel, maar het gaat al een half jaar goed, geen merkbare schade aan de lipo)

Tot mijn verbazing bleek dat de GWS met slechts 0,5C oftewel 0,6 A geladen werd. Duurt dus zomaar even twee tot drie uur voordat we weer kunnen vliegen...

Dat vliegen doen we met de Easystar, en een BP-21 Brushless motor op een APC SF 7x4 prop. De met een stroomtang gemeten max. static stroom is 10A, vol gas, volle pack.

Na een vlucht van 20 minuten is de pack goed warm, maar nog gewoon met de hand vast te houden.

Na 10 keer gebruikt te hebben wil de pack nu niet meer opgeladen worden. De Lipo charger wil er niet meer dan 0,075A doorheen sturen...

Daarna gecheckt of het aan de oplader lag, maar met het opladen van de KOKAM werkt alles zo als het hoort....

Wat nu?

Wegmikken.
Tenzij de accu natuurlijk wel vol blijkt te zijn (even na meten).
Kijk in ieder geval even of er nog cellen goed zijn, goede kans dat het er slechts één betreft.

11,48 V

Ik zit nog in mijn ontkenningsfase...

Misschien vraag ik iemand op de club even of ik hun lader mag misbruiken. (die dan weer een ander stekkertje gebruikt...)

Straf. Da's zeker 3 cellen, maar wat weinig voor vers geladen.
Meet eens per cel.

ps
Stel jij niet de maximale laadstroom in?

Op de foto zie ik dat rode bec-stekkertje zitten aan dat pakket, gebruik jij dat stekkertje ook? Dit stekkertje kan maar iets van maximaal 5 ampere verdragen en dan ook nog met veel pijn en moeite.

Idd zoals Erwin al zegt alle cellen effe opmeten. Ofwel is er een probleem met die stekker of de cellen lopen te ver uit de pas waardoor er mogelijk een cel kapot is. (vermoedelijk de middelste)

Nee, dat stekkertje heeft bij mij nooit dienst gedaan. Er zit al vanaf het begin 2mm goudstekkers op.

Ik zal idd het pack eens voorzichtig van z'n huidje ontdoen, en meten.

Want meten = weten... :D

Lijkt er op of de afslag van je lader wat laag staat afgesteld.
idd best eens proberen met andere lader.

Erwin Lokhorst zei:
Lijkt er op of de afslag van je lader wat laag staat afgesteld.
idd best eens proberen met andere lader.

Dit pack vlieg ik altijd tot de YGE-18 regelaar ingrijpt. De graupner lipocharger 4 is niet in te stellen. Hij kiest volautomatisch de juiste instellingen.

Maar nu even niet...

Ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen te maken over 0,1V positief verschil in het midden ?

Ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen te maken over 0,1V positief verschil in het midden ?

Jazeker, die 100mV verschil kan het probleem zijn, de afzonderlijke cellen mogen eigenlijk niet meer dan zo'n 30mV afwijken. Deze spanning per cel heb je waarschijnlijk in rust gemeten, tijdens laden zal de afwijking hetzelfde of zelfs meer zijn, die middelste cel kan dan boven 4.2V komen, wat niet best is.
Dit soort problemen is meestal het gevolg van het niet gebruiken van een balancer.
Zoek in Google op: balancer lipo
Vroeger of later krijg je hiermee te maken. Hoelang het goed gaat is een kwestie van de kwaliteit/gelijkheid/temperatuurverschil van de afzonderlijke cellen. Met een balancer voorkom je deze problemen.

Back