Ook ga ik 1 uur lessen volgende week met deze Dragonfly
@Aiki,
De GWS mini DragonFly II is m.i. in de
HomeFlyer setup een betrouwbare, degelijke en technisch zeer goede FP (beginners) heli.
Het volgen van les is m.i. niet onverstandig, maar met conservatief gezond verstand kom je er ook.
Zelf(s) ik heb het geleerd zonder les te volgen en zonder gebruik te maken van computer Heli simulators
Ondertussen vlieg ik m'n
HomeFlyer GWS mini DragonFly II in een brushless setup (400 DH 3500KV rpm/V i.c.m. Jamara Xenon 10), GWS Naro
HP servo's, 3cm ingekorte staartbuis, lichtgewicht paddels (zonder Flybar gewichten), Jeti REX 7 MPD ontvanger en Flightpower EVO20 1500mA Li-Po (3x).
Waar het als beginnend Heli vlieger vooral omgaat is het oefenen van reflexen, tot het daadwerkelijk je neusgaten uitkomt.
M.a.w. op een niet te gladde ondergrond (Tail in) trainingwheel balletjes lichtmaken (1-3 cm) en probeer maar eens om boven een vaste spot te blijven.
Helikopters zijn van nature aerodynamisch onstabiel en vereisen constante (be)sturing.
Tot spijt van wie het benijdt, blijf je dit net zolang oefenen, totdat het hooveren
In Ground Effect IGE op een vaste spot, echt lukt.
Indien je de controle verliest, onmiddelijk throttle dicht
!
Een aardig hulpmiddel hierin, is het zogenaamde armchair vliegen.
Neem plaats in een luie zetel, zet de Heli ruim voor je voeten, neem de zender (uitstand) in je handen, sluit nu je ogen en vlieg in gedachten een patroon.
Indien je eenmaal de grondbeginselen (lees: basis reflexen) goed beheerst, dan ga je stapje voor stapje (vooruit/achteruit, links/rechts) verder en hoger (Out of Ground Effect
OGE).
Mocht je onverhoopt de controle verliezen, dan stuur je onmiddelijk terug naar een tail in situatie en als je basis reflexen goed zijn(?), dan heb je de Heli snel weer onder controle.
(TIP) Verdiep je anders ook eens in Helikopter Aerodynamica.
Link of
Link