GWS mini DragonFly FP

• Topicstarter Topicstarter Maybe
  • Startdatum Startdatum
Oké ik heb me laten verlijden :oops: sorry de drang was te groot om deze GWS Drangonfly te temmen :mrgreen:
Via RCgroups vind je veel info over GWS Dragonfly en Mister Houng-wen Lin van GWS zal je graag te woord staan mocht je een probleem hebben. :wink:

En dan nu enkele Foto's van mijn nagel nieuwe GWS Dragonfly EM300 :P
gwsdf01eb9.jpg

gwsdf02ec1.jpg

gwsdf03bc5.jpg

gwsdf04tr8.jpg

gwsdf05nx4.jpg

gwsdf06mg8.jpg

Ook ga ik 1 uur lessen volgende week met deze Dragonfly :P

En wie weet word deze topic nog heel populair ...

smile10st0.jpg

de ontvanger moet in het kistje geplakt worden tegen de binnenkant van het deksel, en het mixerboard langs de buitenzijde van het deksel.

proficiat met je aankoop. 'een uur vlieglessen', mij lijkt het overbodig want de meesten leren deze volledig zelf vliegen, maar ik ben toch eens benieuwd wat jij zal kunnen na dat uur. hou ons op de hoogte!

Ook ga ik 1 uur lessen volgende week met deze Dragonfly

@Aiki,

De GWS mini DragonFly II is m.i. in de HomeFlyer setup een betrouwbare, degelijke en technisch zeer goede FP (beginners) heli.

Het volgen van les is m.i. niet onverstandig, maar met conservatief gezond verstand kom je er ook.

Zelf(s) ik heb het geleerd zonder les te volgen en zonder gebruik te maken van computer Heli simulators :D

Ondertussen vlieg ik m'n HomeFlyer GWS mini DragonFly II in een brushless setup (400 DH 3500KV rpm/V i.c.m. Jamara Xenon 10), GWS Naro HP servo's, 3cm ingekorte staartbuis, lichtgewicht paddels (zonder Flybar gewichten), Jeti REX 7 MPD ontvanger en Flightpower EVO20 1500mA Li-Po (3x).

Waar het als beginnend Heli vlieger vooral omgaat is het oefenen van reflexen, tot het daadwerkelijk je neusgaten uitkomt.

M.a.w. op een niet te gladde ondergrond (Tail in) trainingwheel balletjes lichtmaken (1-3 cm) en probeer maar eens om boven een vaste spot te blijven.

Helikopters zijn van nature aerodynamisch onstabiel en vereisen constante (be)sturing.

Tot spijt van wie het benijdt, blijf je dit net zolang oefenen, totdat het hooveren In Ground Effect IGE op een vaste spot, echt lukt.
Indien je de controle verliest, onmiddelijk throttle dicht!

Een aardig hulpmiddel hierin, is het zogenaamde armchair vliegen.
Neem plaats in een luie zetel, zet de Heli ruim voor je voeten, neem de zender (uitstand) in je handen, sluit nu je ogen en vlieg in gedachten een patroon.

Indien je eenmaal de grondbeginselen (lees: basis reflexen) goed beheerst, dan ga je stapje voor stapje (vooruit/achteruit, links/rechts) verder en hoger (Out of Ground Effect OGE).

Mocht je onverhoopt de controle verliezen, dan stuur je onmiddelijk terug naar een tail in situatie en als je basis reflexen goed zijn(?), dan heb je de Heli snel weer onder controle.

(TIP) Verdiep je anders ook eens in Helikopter Aerodynamica.
Link of Link

Na 4 batterijen hebben leeg gemaakt en 3 blades naar het kerkhof te sturen is het mij vandaag toch gelukt om hem even in de lucht te houden :P :lol:
Nu dat het juist begonnen te lukken was die batterij weeral leeg :cry:
Zou deze toch eens moeten laden met de ultramat25 in plaats van de Protech multi 6.
Batterij van GWS is een NiNH 8.4V - 750mAh.
Mag je deze laden op 2cellen dus 1500mAh :?:

Aiki zei:
Na 4 batterijen hebben leeg gemaakt en 3 blades naar het kerkhof te sturen is het mij vandaag toch gelukt om hem even in de lucht te houden :P :lol:
Zou deze toch eens moeten laden met de ultramat25 in plaats van de Protech multi 6.

gewone batterijen moet je niet laden met een lipo lader denk ik? met een adapterke deed ik dat. ofwel die lipolader instellen op NiMH als hij dat kan.

ik begrijp niet echt je hebt/had een hele tijd een ark x400, nu een trex600, maar je hebt met die helicopters nog niet goed gevlogen dan? want ik denk wel als je het hoover principe (of wat meer) onder de knie hebt, dat je toch wel snel de DF gehoovert krijgt.

djorkaef zei:
Aiki zei:

gewone batterijen moet je niet laden met een lipo lader denk ik? met een adapterke deed ik dat.

ik begrijp niet echt je hebt/had een hele tijd een ark x400, nu een trex600, maar je hebt met die helicopters nog niet goed gevlogen dan?
De ARK X400 was voor MIJ een miskoop (wissel)
De T-rex 600 is groot en dus een beginners heli (volgens deze forum) :wink: + met wat hulp lukt dit mij zeker na een tijdje :lol:
GWS DragonFly is echt een leuk ding dat goed crash bestendig is :lol: + het gaat elke batterij beter en beter.

Ultramat 25 laad niet alleen Lipo's op maar kan ook NiNH en Nicad opladen :wink:

Als de Trex600 een beginnersheli is dan vraag ik me af welke helicopter niet geschikt is voor beginners. Van die goedkope Walkera CP helicopters, of vandie micro CP helicopters jah die dan... zoals je zelf ziet heb je ook nog een GWS DF gekocht, vind je dan niet dat dit een betere beginnershelicopter is dan de trex600?

djorkaef zei:
Als de Trex600 een beginnersheli is dan vraag ik me af welke helicopter niet geschikt is voor beginners. Van die goedkope Walkera CP helicopters, of vandie micro CP helicopters ja die dan... zoals je zelf ziet heb je ook nog een GWS DF gekocht, vind je dan niet dat dit een betere beginnershelicopter is dan de trex600?
Het zijn 2 verschillende werelden FP en CP.
De GWS is leuk om in de tuin wat te oefenen. En zeker een aanrader om me te beginnen. (zoals ik :wink: )
De T-rex 600 is inderdaad een pak duurder, maar het is een leerzame heli om te bouwen. :wink:
En na dat Ron geweest is om hem samen af te stellen zal ik hier zeker meer gaan vliegen met de T-Rex 600.
Het is trouwens Homeflyer die mij aanraden om te beginnen met een grotte heli - Electro: T-rex 600 of Nitro : Raptor 90.

ja zijn uitleg zal afhankelijk zijn van het budget dat je uitstraalt of gegeven hebt.

Het is trouwens Homeflyer die mij aanraden om te beginnen met een grotte heli - Electro: T-rex 600 of Nitro : Raptor 90.

@Aiki,

Voor een RC Helikopter beginner, vind ik (persoonlijk) dit Homeflyer advies nogal overdreven.

Vanwege onstabiliteit, is het besturen van RC Helikopters zo'n beetje het (aller)moeilijkste wat er is op RC gebied.

Als beginnend RC Helikopter vlieger, kun je ongetwijfeld leren vliegen op een Collective Pitch Heli, zoals b.v. de T-rex 600.
Hetgeen natuurlijk weer erg goed is voor de handel. Dit omdat de Collective Pitch Heli crashkosten, vanwege de hoeveelheid aan bewegende onderdelen, velen malen hoger (zullen) zijn dan met een Fixed Pitch Heli (GWS mini dragonFly II EM300H.

Om als beginner te leren vliegen met een Collective Pitch Heli, is het m.i. RAADZAAM om EERST VLIEGLESSEN te volgen, vooraleer je zelf in het wilde weg gaat (staan) klooien.

Veiligheid staat boven alles en voor je er erg in hebt, is je RC (Collective Pitch) Heli een ZEER GEVAARLIJK ongeleide projectiel!

M.a.w. sta eens stil bij de feitelijke (vlieg)risico's en sla je Burgerlijke Aansprakelijkheids polis er (maar) eens op na of modelvliegen is inbegrepen!

Nogmaals, veiligheid staat boven alles en op (letsel)schade zit geen van ons te wachten.

Waarom kun je niet van homeflyer les krijgen met je 600 dan? Ik zie het nut van les met een FP niet echt. Zo'n ding kun je makkelijk in je eentje leren besturen. Gewoon vliegen (hoveren) met dat ding.

Ik heb zelf ook nooit geen les gehad en ben nog nooit bij een club geweest (gaat waarschijnlijk wel verandering in komen binnenkort). Voordat ik begon met helivliegen heb ik eerst op de sim geoefend. De eerste keer dat ik met een FP vloog heb ik hem gelijk op ooghoogte getrokken en gehoverd (weliswaar nog niet zolang maar toch). Ik heb ook nooit eerst over de grond geschuifeld. Je hebt toch ook de phoenix sim?! Als je daar genoeg mee oefent moet je de basis er toch wel inkrijgen. Na mijn Hummingbird FP en CP waar ik vaak mee ben gecrashed en van geleerd heb, vloog ik zo weg met mijn trex en de logo 10 en niet geheel onbelangrijk ook nog eens crashvrij tot nu toe (ff afkloppen :D ) Wat ik wil zeggen is, oefenen je helemaal suf op de sim en met je FP'tje en dan komt het zeker goed voor het grotere werk.

@KriZ,

Ik heb ZONDER gebruik te maken van een SIM en met in eerste instantie veel over de grond (GWS mini DragonFly II EM300H FP) snuffelen (huiskamer), geheel zelfstandig het helivliegen geleerd.

Het serieus doornemen van de EHBG hielp enorm.
Idem, het zich verdiepen in Helikopter aerodynamica.

De (uiteindelijke) overstap naar een Collective Pitch (Protech Zoom 450EP) was voor mij peanuts :D

Welke Brushless motor kan er gebruikt worden voor de GWS DF + welke ESC en Lipo :?:

@djorkaef

BMI 400DH Brushless 3500 KV rpm/V - Jamara Xenon 10 - JETI REX7 MPD - Flightpower EVO20 1500mA (3x) :D

Tip Top tuned en CRASH VRIJ :mrgreen:

Tegen Elk Aannemelijk serieus Bod :wink:

Back