GWS Pico Stick: set samenstellen

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Na het doorlezen van het forum ben ik er toch achtergekomen dat je echt niet met een micro warbird of 3d toestel kan beginnen.
Ik ben nu aan het denken aan een GWS Pico Stick, en wel bij de volgende site: http://www.home-flyer.com

Het toestel kost 34,90€ , maar omdat ik ook geen geschikte zender of andere onderdelen zoals servo's e.d. heb, zou ik willen kiezen voor de volledige set die je daar kan kopen. Aan de extra-prijs die er wordt gevraagd voor de zender, is het blijkbaar een GWS 4-kanaals (zie in het menu ook).
Nu is mijn vraag; ga ik die zender nog kunnen gebruiken als ik wat vorder of verder wil met deze hobby? Ik heb iets gehoord van mixing wat je zender moet hebben, maar weet niet of deze dat heeft?

PS: is er nog wat fun te beleven met dit toestel?

Yeager

Ik denk dat je nog steeds een beetje de verkeerde kant opgaat. Kijk eens verder dan die site van home flyers. Ik weet niet goed wat de bedoeling van jou is maar de picostick is een indoor/parkflyer die welliswaar redelijk goed vliegt maar zeer fragiel is (een eigenschap die je als beginnende pilot kunt missen als kiespijn). Tevens heb je bij dit toestel een "micro" ontvanger/servo's etc nodig die tenzij je in die branche blijft voor een meer uit de kluitengewassen vliegtuig waardeloos zijn. Tevens moet je opletten dat de ontvanger een "full range" ontvanger is (bij GWS zijn niet alle ontvangers full range). Tevens is de zender een standaard 4 kanaals weinig of geen mogelijkheden biedt om uit te breiden. Mixing is geen noodzaak tenzij je natuurlijk met meer exotische toestellen begint te vliegen (en geloof me die tijd komt vlugger dan je denkt als de microbe gebeten heeft) .

Vertel nu eens werkelijk wat je bedoelingen zijn en wat je budget is en probeer (om te vermijden dat deze prachtige hobby een teleurstelling wordt, probeer een beetje verder te kijken dan vliegtuigen van minder dan 40 Euro)

Doorzoek eens de draad voor beginners, daar staan reeds 10-tallen goede vliegtuigen (voor welliswaar meer geld) die de moeite waard zijn.

Stevo

Ok Stevo, ik zal wat meer uitleg proberen te geven.
Ik ben vrijdag bij een lokale rc shop geweest, waar ze over het algemeen alleen maar RC-auto's hebben. Maar waar naar zeggen alles bestelbaar is. Nu was daar ook toevallig een vertegenwoordiger van Protech Models. Die heeft me een Protech Omega aangeraden, dit toestel is zelfcorrigerend zei hij, en je kunt er standaard servo's in gebruiken. Hij vond toch ook dat je rolroeren moest hebben. Dat toestel is echter meer dan 2m breed en vind ik wat overdreven, het is maar om mij in de zomer te amuseren op kleine veldjes enz, en als de hobby me dan aanstaat...

Ook de prijs hiervoor vond ik hoog, je moet tellen op 450€ als je alle onderdelen hebt, zei hij. Daar komt nog bij dat ik liever kleinere modellen graag zie, die toch sowieso kleinere servo's moeten hebben.
Ik kom altijd maar uit als ik wat lees bij kits van RBC, zoals een micro warbird, holiday, zo'n devine als hier op het forum staat, en sinds ik een filmpje van die Ikarus Extrema 330s stuntvliegtuigje heb gezien, zit ik daar weer vanalles over te zoeken. Niet omdat die vliegtuigen maar rond de 40€ zitten, gewoon omdat dat soort modellen me aanstaat.
Nu dacht ik, ik koop zo'n picostick (ook relatief klein) waar je door het lage gewicht en snelheid ook weinig brokken mee kan maken. Maar als ik je goed begrijp gaat die vlieger niet op? En als ik daar wat mee vorder, heb ik toch al een zender, servo's en ontvanger voor een eventuele upgrade, juist?

Die winkelbediende raadde me een Hitec Laser 4 zender aan (190€), ik vond dat echter raar dat er geen servo's bij waren, alleen een kleine ontvanger? Ik zie bij quartel.nl toch verschillende zenders van rond de 100-150€, ook die Hitec voor 149€, compleetset staat er, maar ja wat is dat.

Dus de zender moet zeker goed zitten, met die mixing er ook maar bij. Al weet ik niet direct waarvoor dat dient :?

Ik had bij het begin van de "zoektocht" geteld op een bedrag van 200€, maar ik begrijp dat dat niet gaat lukken.

weinig reactie op deze thread, toch een update: nu ook bij amersfoortairport.nl een set met een Slow Stick, voor 189€ met volgende componenten:

Slow Stick w/EPS-300C/BB
- Transmitter GW/T4A
- Receiver GW/R4N/H
- Servo's 2 x PICO/BB
- Battery GW/BP6N400 AA (7.2V 400mAH)
- Charger MC 2002

Die zender lijkt me toch voldoende, geen mixing waarschijnlijk, maar in een andere thread zei er iemand op mijn vraag dat zo'n zender niet direct nodig was, alleen bij delta enz...?

Ziet er toch een volledige set uit, iemand nog opmerkingen hierbij?

edit: nog vergeten te vragen, als ik later over moest gaan naar een toestel met rolroeren, kan ik dan die zender nog gebruiken?

Yeager,

Dat is inderdaad een tamelijk volledige set maar kijk eens op het net, die prijs moet zeker nog naar beneden kunnen, tenzij je natuurlijk tevreden bent met dat bedrag. Ik heb voor een vriend van mij een 4-tal pico-sticks gemaakt en het zijn goede toestellen maar ze zijn en blijven een beetje beperkt wanneer het op het buiten vliegen aankomt. Een zuchtje wind gaat nog maar je staat al gauw aan de kant bij meer dan dat tenzij je in de lokale sporthall terecht kunt natuurlijk. Ik wil echt niet tegen draad zijn hoor maar ze mogen dan licht zijn ze blijven fragiel (vleugels zitten vast met satéprikkers om een voorbeeld te geven). Nu, als je echt gewikt en gewogen hebt en alle voor- en nadelen hebt bekeken en je voelt nog steeds dat je het toestel moet kopen dan doe je dat gewoon.

hallo Stevo, ik was deze thread begonnen met de pico stick, maar bij de update gaat het over een SlowStick, die metaal gebruikt waar zijn kleine broer hout gebruikt. (als dat al uitmaakt voor een crash :))

Wat betreft dat kijken op andere plaatsen, dat heb ik nog niet echt gevonden, behalve die site in het startbericht.

Weet je nog ergens waar ze deze hebben ?

Prima begintoestel die Slowstick, gaat langzaam zodat je alle tijd hebt om te corrigeren. Landen is ook een eitje, motor uit en uit laten zweven...

Ah Rob, da's het antwoord wat ik wilde horen ;)
Heb je ook ervaring met de zender eventueel?

picostick is alleen bepaald niet geschikt voor het gemiddelde hollandse weer..

Kijk eens bij robbe, die hebben een paar leuke begintuigjes, zoals bijv de cessna, staat beschreven in de laatste mba/kwiklink.

Moest ik nu later overgaan op een Mini Laser 3D (ik zeg zo maar even iets)
of een shockflyer, kan ik dan nog altijd bovengenoemde zender gebruiken?

minilaser3D.jpg

deze foto komt van ezonemag.com, en ik zag bij de review dat er vier servo's gebruikt worden. Vandaar mijn vraag of je mixing nodig hebt om hier mee te kunnen vliegen.

Alleen een Y kabeltje nodig om 2 servo's op 1 kanaal aan te sluiten.

Overigens over zender:
Jamara heeft een 4 kanaals set voor weinig.
60 euro of zo zonder servo's

mja, maar die GWS zender die ik bedoel kost ook maar 62€ (ook 4 kanaals), dus over het bedrag gaat het eigenlijk niet. Ik zag feitelijk eerst een Hitec Laser 4 bij quartel staan voor 149€, met ook accu en servo's erbij, maar dat waren wat zwaardere onderdelen voor kleine vliegtuigen denk ik, een hitec 555 ontvanger en 2 hs81 servo's.

Toen zag ik die andere volledige set weer staan met die Slowstick...

Is ook wel een mooie Powerpete, maar net 20 minuten te laat, de set met de Slowstick is besteld.

Oldschool! :wink:

Marijn79 zei:
Ook in 35Mhz uitvoering te koop??? 40Mhz is niet om mee te vliegen......

met 40Mhz kan je best wel vliegen, zeker parkflyers....

35Mhz is alleen voor vliegtuigen 40Mhz voor alles.... (maar daar is al overdadig over gesproken.)

Ga je met zwaarder toestellen vliegen (>1000g) is 40Mhz zeker af te raden

Jazeker wel Han, net als ik lekker doorvliegen op 40 MHz, Marijn79 heeft het verhaaltje niet helemaal begrepen, inmiddels wel denk ik :wink: .

@Yeager, hou ons op de hoogte...

Nu heb ik al zoveel gelezen over vliegtuigen en parkflyers enz.., nu begin ik nog te twijfelen.
Bij wat lezen op rcgroups over dit vliegtuig, vraag ik me af of dit wel wat fun is, en niet "underpowered" met die accu? Het moet niet te snel zijn om te leren, maar het moet ook wel de interesse wekken om méér.

Ook omdat er ook geen snelheidsregelaar bijzit, wat ik nu pas doorheb :roll: (zie hoger). Kan dat eventueel, een esc met die setup?
EDIT: Er zit er toch blijkbaar een bij volgens de originele e-mail...

+ blijkt nu dat het bereik v/d ontvanger niet zo ver is, maar ik veronderstel dat je met een slowstick geen 500m ver gaat.

Die zender die erbij zat, kon je trouwens bestellen voor 35, 40 en 72 Mhz. Ik heb voor 35Mhz gekozen.

Back