GY-240; staart blijft draaien

• Topicstarter Topicstarter PsychoMark
  • Startdatum Startdatum
P

PsychoMark

Guest
Hallo,

ik heb zojuist de avond besteed aan het vervangen van m'n mixerboard en bijbehorende borstelmotortjes door losse componenten. Nu stuit ik op een probleem met de staartmotor; heb de Futaba GY240 aan de ontvanger zitten, en aan de andere kant op een Phoenix-10 controller voor de staartmotor (hier is de +-draad overigens onderbroken). Nu volg ik het boekje en laat alles op z'n gemak initialiseren, maar om te beginnen wil de Phoenix-10 pas actief worden als ik de rudderstick naar links beweeg. Als ik de stick dan loslaat wordt de staartmotor overactief terwijl de hoofdmotor nog niets doet. Ook op de AVCS stand wordt het er niet beter op. Heb gelezen dat de GY240 bij gebrek aan beweging het neutraal-signaal uitzend, wat logischerwijs fout zou zijn als ik de stick naar links heb staan voor de initialisatie...

Tegen de handleiding in toch even wat gespeeld met de Revo mix op m'n Futaba FF7; als ik de Low op -60% zet initialiseert de Phoenix, en blijft de staart ook in eerste instantie rustig, totdat de stick of de gyro bewogen wordt, waarna in de "rustsituatie" de staart ook blijft draaien (hetzij rustiger als voorheen)...

Ik heb wat rondgezocht maar niet echt een antwoord gevonden. Bijkomend probleem is dat ik wel snap wat Revo-mix doet, maar niet wijs wordt uit de handleiding van m'n zender hoe het nu precies ingesteld moet worden. Van wat ik begrijp is 't voor AVCS-modus juist niet nodig, maar het zou het mooiste zijn als ik de heli in beiden correct kan laten reageren (al is 't alleen maar ter lering ende vermaak :))... wie heeft de gouden tip?

Alvast bedankt!

Het probleem is dus eigenlijk het initialiseren van je regelaar.

Heading hold is het makkelijkst en meest gebruikte feature van de gyro.
Stel een losse mixer zo in (testen met een servo op de gyro) dat je met
een schakelaar 'gasdicht' op de staart kanaal kunt zetten.
Schakelaar op gas dicht; heli aansluiten, schakelaar uit.
Nu gaat je motor draaien, maar zodra je gyro dat merkt stuurt deze de motor weer terug tot bijna uit.

Als je dit storend vind, zou je een mixer erbij kunnen programmeren die bij gas/pitch dicht ook de staart 'gas dicht' geeft.

De andere mode heb je revo mix op je zender nodig, hier moet de lineaire verhouding tussen staarttoerental en rotor toerental instellen. Dit is met de heli in de hand, en een paar voorzichtige hopjes en wat hoofdrekeken redelijk vlot uit te vogelen.
Deze mode start zelf al met staart 'gas dicht'.

Als de regelaar ook even volg gas nodig heeft om de initialiseren (weet niet zeker uit bolle hoofd) heb je ook nog eenschakelaar nodig om even 'vol gas' op de staart kanaal te kunnen zetten.

Ik denk dat iedereen dit probleem heeft.

Er is eigenlijk geen oplossing. Want je geeft zelf al het antwoord, de gyro geeft een netraal puls, die er voor zorgt dat je regelaar op half gas staat.

Wat ik doe is de stick in het midden (dit is voor gas en rudder) dan de boel aansluiten.

Gas stick op dicht, de gas regelaar armed.

Dan sturen en de staart regelaar armed.

En vliegen maar. Hij zal even iets omwillen maar dan krijgt de HH geen stuurpuls en zal je staart stil gaan staan.

Zorg er voor dat je staart rotor druk en niet trekt anders gaat dit verhaal niet op.

gr Remco

Ik heb dat probleem ook gehad met míjn hummingbird. Hij wou het alleen enigzins goed doen met revomix maar dat moet dus niet. Misschien dat je even op de volgende link moet kijken http://www.raptortechnique.com/gyrohowto.htm Hier staat hoe je de gyro i.c.m zender moet instellen(als je zender erbij staat). Nadat ik mijn gyro volgens deze pagina had ingesteld werkte het ineens perfect.

Ik moet overigens ook de stick naar links doen om te initialiseren maar daarna blijft de motor gewoon stil staan. Eerst ging ie ook als een idioot draaien.

Niek zei:
Nu gaat je motor draaien, maar zodra je gyro dat merkt stuurt deze de motor weer terug tot bijna uit.
Het probleem is dat ik bij gas dicht echt alles uit wil hebben, aangezien ik voorlopig nog niet crashvrij vlieg :). De mix is een leuke tip; ga ik me eens wat verder in verdiepen van 't weekend...

Niek zei:
Deze mode start zelf al met staart 'gas dicht'.
Dat klopt grotendeels, totdat ik dus de staart een keer activeer, of de gyro beweeg; hierna wil de staart niet meer in ruststand terugkeren... aangezien ik hiervoor prima uit de voeten kon met de mix-functie van het 3-in-1 bord leek me dit ook een leuk begin voor de nieuwe gyro, geeft me toch de voldoening van een goede afstelling vs. computer-correcties :) (gyro-loze setups even uitgezonderd).

KriZZ zei:
Misschien dat je even op de volgende link moet kijken http://www.raptortechnique.com/gyrohowto.htm
Toevallig had ik die al gevonden via Google, maar deze praat voornamelijk over servo's op de staart. Ik heb in 't begin een test gedaan met een servo, en daar is 't neutraal-signaal natuurlijk correct. Met een staartmotor betekend 50% alleen niet de middenstand, maar half gas, dat is een beetje het probleem...

In ieder geval bedankt voor de tips zo ver, ik ga 't een en ander proberen...

Ik heb een FP geheel brushless en een losse gyro (Pico SMM). De regelaars zijn 2*PH-10. De staart gaat bij mij niet draaien als ik de rudder stick eerst naar links duw (om de ph-10 te intialiseren) en vervolgens de stick in de midden positie terug laat komen.

Naar mijn idee moet de staart juist niet gaan draaien omdat je de stick naar links hebt geduwd voor de intialisatie (hek rotor moet minder hard gaan draaien om een draai over links te bewerkstelligen). Ik heb wel eens geprobeerd om de gevoeiligheid van de gyro vanaf de zender in te stellen (om over te kunnen schakelen van normal mode naar AVCS) maar dan liep ik tegen de zelfde probelemen aan.

Bij mij werkt het allemaal goed als ik de gyro handmatig op headinghold zet (middels een brugje op de gyro-gevoeligheidskanaal).

Waar ik in het begin ook wel eens problemen mee had dat ik toch te kort wachten om de boel te intialiseren met de zelfde problemen.

Toch is het mij ook gelukt met die pagina om alles af te stellen. Ook heb ik alles brushless en gaat er niks draaien als de sticks neutraal staan. Dat ze daar hebben over servo voor de staart ,heb ik gewoon langs gekeken en de info alleen gebruikt die voor mij toepasbaar was.

Gyro er tussenuit gehaald; het moet zonder tenslotte ook kunnen (testen dan, vliegen zie ik niet zo zitten), en zo kan ik stap voor stap kijken of alles werkt. Model gereset in de zender, Revo-mix aan, -100% op Low, en de boel initialiseerd. Beetje pitch, staart gaat mee, pitch op 0 en de staart stopt. Tot zo ver kan ik het volgen, maar als ik nu m'n rudder geheel naar links zet en weer terug dan gaat de staart ineens draaien op z'n middenstand... doe ik 't nog een keer dan draait ie weer een tikje harder... 8O

Nogmaals geprobeerd met de laatste firmware, maar het enige resultaat daarvan is dat de motor een onprettig geluid gaat maken; het probleem blijft... ik snap er geen barst van...

Edit: ontvanger (Lexors Berg) even vervangen door de Futaba ontvanger die bij m'n zender kwam; zelfde resultaat, daar ligt het dus ook niet aan... de Phoenix van de staart vervangen voor een servo en gecontroleerd of deze in dezelfde stand terugkomt, en wat ik ook doe met de pitch en rudder, de servo komt gewoon netjes terug... het lijkt dus een probleem te zijn in de Phoenix controller... ik ga even een mailtje wagen naar Castle Creations, misschien dat zij een oplossing hebben...

Edit2: ik realiseer me net dat bij 0 pitch en negatieve rudder de servo helemaal niet verder mag gaan, terwijl ie dat wel doet. De Phx-10 gaat dit waarschijnlijk 'intelligent' verwerken en z'n eindpunten aanpassen... ik ga nog even spelen en kijken of ik die servo kan laten doen wat ik logischerwijs zou willen voor de Phx-10...

Ja, die heb ik... heb je het dan over de Throttle Type optie?

Grappig,

Ik had hetzelfde probleem (na een eerste uurtje hoppen met mn dragonfly). Ik gebruikt een pixie7 voor de staartrotor. Probleem zat em vooral in het automatisch bepalen van de start en eindwaarde van de regelaar, deze varieerde nogal. Deze heb ik nu op fixed gezet, nu werkt het perfect.

Bedankt! Heb de Throttle Type op Fixed geprogrammeerd en de staart reageert nu een stuk beter! Hij gaat netjes terug naar stilstand, en als ik de throttle opvoer dan reageert de staart ook een stuk gemoedelijker (voorheen ging ie nogal hard draaien, wat zeker niet nodig is bij deze direct-drive)... op naar de volgende stap; de gyro erop en testvliegen :)

Zojuist alles aangesloten, gyro toch maar op heading-hold, en naar buiten voordat 't donker wordt... gemene windvlagen hier tussen de flats, maar desalniettemin vloog het zeer lekker! De gain wat teruggeschroefd en hij houdt netjes z'n richting aan... na een minuutje of 5 a 10 vind ik de motor wel te heet, dus daar ga ik even een 8T op proberen (zit met de throttle toch nog onder de 50% en hij schiet al hard omhoog :))... voorderest super! Bedankt voor de hulp!

Back