GY 401 of GY601 wat is het verschil.

• Topicstarter Topicstarter opie
  • Startdatum Startdatum
O

opie

Guest
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor servo's en een gyro voor een Freya EX II.

Ik denk bij servo's aan de DS 8311 en DS 5491 ( voor gas )
Nu weet ik alleen nog niet welke gyro het moet gaan worden.

Wie kan mij het verschil en eventuele meer waarde aangeven van de 601 t.o.v. de 401??

De staart voelt bij een 601 veel strakker aan. De staart breekt veel minder makkelijk uit bij het achteruit vliegen. Het stoppen is standaard ook veel aggressiever bij de 601.

Een ander verschil is dat de piro rate veel constanter is bij b.v. een ripper, of een snelle voorwaardse vlucht met pirouettes.

Uiteraard zijn de instelmogelijkheden van een 601 groter. Je kunt bijvoorbeeld het proportionele deel, of het integrerende deel of het differentiele deel van de regeling afstellen. Je kunt de stop rates etc instellen. Uiteraard kun je alles apart instellen voor linksom en rechtsom etc.

Ehh en ja, hij is ook veel duurder :-)

Bij de 601 kun je maar 1 servo gebruiken, de 9251, er valt niets te kiezen :)

Elke andere servo werkt niet omdat deze gyro met een veel smallere puls werkt om de looptijd voor het aansturen van de servo te verkorten.

Ik gebruik toch liever de 9251 voor de 601 hoor John/Laurens,de 9151 lijkt me geen goed plan...:wink:

EN inderdaad als je de 601 gewend bent wil je niet meer terug naar een 401.
Ook met bv Knife-edge piroette bij een 401 is de piroette niet gelijkmatig.
De 601 is z'n geld waard...

Groeten,
Marcel

OK,

Maar heb ik ook profijt van een 601 als ik me niet toeleg op 3D maar meer op figuren uit F3C?

Bij een 601 zou ik de aanbevolen servo 9151 nemen ipv een graupner/JR servo.

Idd erg verstandig... tenzij je piroetten erg cool vind :wink: (dat zul je dan namelijk snel doen)

Ik vind de 601 persoonlijk ook prettiger aanvoelen qua sturen, ook houd hij de staart beter in bepaalde manouvres. Ik heb zelf op allebei mn helicopters 601's gemonteerd, op eentje heb ik daarvoor de 401 verwijderd :P

Ik sprak daarnet overigens ook iemand uit Canada die al jaren erg fan is van CSM, deze gebruikte de laatste tijd de 560 micro. Hij had nu een 601 gekregen en was ZEER ZEER tevreden, minder instellingen.. plug-n-play en houd de staart veel strakker + geen drift! 8)

Mijn eindconclusie: 601 is beter als je goed kunt vliegen en performance verwacht (zoals de draadstarter denk ik) maar als je nog verwacht regelmatig te crashen en lerende bent kun je beter bij de 401 blijven... minder kans op schade en goedkoper in aanschaf.

Maar heb ik ook profijt van een 601 als ik me niet toeleg op 3D maar meer op figuren uit F3C?

Moeilijk te zeggen, hij voelt qua sturen wel fijner aan maar je hebt hem idd niet echt "nodig" voor F3C figuren... hij stuurt wel fijner imho.

Cheers,

Richard

jvsjvs zei:
Bij de 601 kun je maar 1 servo gebruiken, de 9151, er valt niets te kiezen :)

Elke andere servo werkt niet omdat deze gyro met een veel smallere puls werkt om de looptijd voor het aansturen van de servo te verkorten.

is vast ook Zo`n servo van 150€

Prijs GY 401 met 9254 € 199,= GY 601 met 9251 € 320,=

Enhh, ik moet ook nog veel leren!:-)

je schrijft zelf al dat je veel moet leren ??? waarom dan een andere dan een 401 ?? 401 kan je voorlopig echt wel mee vooruit hoor , kom op 1 mei maar s ff naar utrecht dan zul je zienh wat er met een 401 allemaal perfect gaat , ik kan je verzekeren dat er met jou( of uw) ervaring nog zat figuren zijn die je zonder problemen kan vliegen , en zeker wat t verschil in aanschafprijs is zou ik lekker voor de 401 gaan , geld uitgeven is niet zo moeilijk , maar echt het gebruiken wat je koopt is belangrijker dacht ik zo .

opie zei:
OK,

De 401 voldoet ruimschoots voor f3c figuren mits goed afgesteld en in combinatie 9253/9254

Als je een topheli hebt kun je natuurlijk de (top) 601 kopen om deze heli ook tot zijn recht te laten komen. Zelf vlieg ik met standaard helies f3c en de 401 bevalt mij prima.

Jongens ik ben het helemaal met jullie eens. Waarom geld uitgeven aan technische hulp middelen die je eigenlijk niet nodig hebt.

Als ik echt te veel geld had dan had ik deze vraag niet gesteld en was ik onmiddellijk voor de 601 gegaan.

Dat is dus ook de reden dat ik met deze vraag gekomen ben. Ik kon nergens vinden wat de meerwaarde van een 601 is.

Ik vind het wel zonde als blijkt dat je na een jaartje wel de MEERWAARDE uit een 601 kan halen ( wat dus niet wil zeggen dat de 401 dan niet meer voldoet ) en je als nog tot de aanschaf over gaat. Dan ben je nog duurder uit.

In ieder geval alvast bedankt voor de reactie

Hallo Guido,

Op een Freya EX II hoort een 601 8) De precisie waarmee deze heli kan vliegen vraagt om een top gyro. Bovendien is dit niet echt een goedkope heli en waarom dan bezuinigen op de gyro (en waarschijnlijk later alsnog een 601 kopen)? Ik wist 't wel. Voor zo'n model geldt m.i.: als je A zegt moet je ook B zeggen.

Groeten, Francis

Dat bedoel ik dus eigenlijk een beetje.

En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de techniek en de mogelijkheden erg mooi vindt.

Vandaar ook een Freya EX II.

misschien dat dat bij jou zo werkt, maar die van ons trapte er bij de eerste heli in, maar nu enkele later zeker al niet meer :)

die heeft helaas nu prioriteiten waar ik mijn helibudget voor aan moet passen, in de vorm van nieuw mubulair en een badkamer.

vrijgezel blijven hè heren , dan hebbie dat gezeik niet . vrouwen zijn altijd lastig als t om speelgoed voor ons gaat , maar als t speelgoed voor hun is dan is t wel goed hoor !!!! vul zelf maar in wat ik bedoel .hahaha.

:ontopic:

Gewoon compenseren !

401 = doos bonsbons en bloemetje= :D

601 = dure parfum en grote bos bloemen = :D

Als er kids zijn geef je die een ijsje en dan is iedereen blij !

Zo nu en dan ook iets verkopen dan lijkt het net of het allemaal wel meevalt.

Back