gy401 verspringt af en toe

vinnygogo

Forum veteraan
hallo allemaal,

sinds kort heb ik een trex 500, met gy401 gyro en s9257 servo. vandaag de eerste vluchten gemaakt. vloog allemaal prima, op 1 puntje na. af en toe heb ik dat de staart een stukje verspringt, zeg maximaal 20-30 graden(meestal naar links) dit is met de gains niet op te lossen, hoge of lage gain helpt niet echt. maar denk ook niet dat het dat is aangezien het heel willekeurig is. het ene moment vlieg ik 3 minuten zonder een tikje, en dan in eens komt er weer af en toe een tik. op de tikjes na is de staart wel rete strak en stopt strak als ik stick ineens loslaat.

iemand een idee wat dit kan zijn? heb al wat gezocht maar kon op het forum niet echt wat vinden...

alvast bedankt!

Ik weet niet of het bij een Trex hetzelfde werkt, maar hoe is de spanning van de staartriem. Bij mijn Mikado Logo's heb ik dit probleem als de staartriem iets te los is.

Groet,
Menno

Die combinatie heb ik op de T Rex 450 en de 600,
bij de 600 nooit een probleem,
bij de 450 wel,
nu zou je zeggen die 450 heeft een belt, nee
het probleem was, dat ik in de zender E-point heb ingesteld,
dat mag niet, alleen in de gyro,
en ik heb een iets grotere arm aan de servo,
nu is die reactie van het hek heftig met de stik, maar is een kwestie van wennen,
maar de gyro zelf gaat nu (al lang) zonder tik.

hallo menno, ik zal eens kijken hoe ik die spanning moet checken, bedankt

@heli-uwe, het enige wat ik heb ingesteld is wat expo zodat mijn staart rond het midden iets rustiger is, verder heb ik niets aan endpoints oid veranderd...

de belt spanning lijkt goed te zijn, dus dat is het niet. kan het dan die expo zijn? lijkt me ook niet toch? iemand nog tips?

spanning van de belt :
als je zeker bent, dat de spanning goed is,
ik druk voren met een schroevendraaier aan de belt, dan mag die 1/2 ingedrukt worden,
EXPO mag je wel instellen, maar geen E-point en geen D/R,
luister eens naar de servo, als je in rate mode met de stik van helemaal links naar helemaal rechts beweegt, of misschien een tandwieltje kapot is,
die plastik tandwieltjes gaan bij grondcontact snel kapot,
setje kost 6 tot 8 euro en is zo gedaan

Als je tail met een belt wordt aangedreven zal het eerder een statische ontlading zijn.

Ik denk dat aarden van je tailboom de oplossing is.

Is een veelvoorkomend probleem bij de trex 500 en meerdere belt aangedreven heli's.

Ff een voorste deel van de tailboom een stukje blank maken draadje tussen boomblock en tailboom, en andere einde aan je motormount bevestigen en klaar is kees.

Als je ff snel wilt weten of statische ontlading het punt is, kun je de belt een keer stevig inspuiten met een teflon spray/olie

doordat de belt dan "nat" is, geleid deze beter en los je ook al een deel van de opgebouwde spanning op.
Dit is alleen geen mooie oplossing voor de lange duur, maar wel een mooie om op het veld ff te checken

Als het al iets anders zou moeten zijn, zou ik richting trilling denken..
maar die staat wel een eind onder de statische electriciteit optie..

is wd40 goed om de belt in te spuiten? dus als ik het goed begrijp meot ik de belt daar even geod mee inspuiten, en dan moet het weg zijn? en hoelang moet het dan ongeveer weg zijn? is dat een paar minuten, of een paar vluchten?

Wd40 is niet helemaal handig, aangezien een "normale" olie de neiging heeft vuil aan te trekken

je moet een vuilafstotende versie hebben (voor alle smeerperikelen in de heli trouwens)
en doorgaans zijn de teflon olieen hier goed voor
loop eens bij een fietsenzaak binnen, die hebben vaak wel eea
of een motorzaak, een motorketting vind vuil ook niet fijn

ik zal eens kijken, volgens mij heb ik nog spray voor fietskettingen te smeren, dat moet goed zijn dan? zal ook eens kijken of ik gelijk kan aarden.

toch vind ik het wel apart dat door aarden het weg gaat, wat stoort die statische electrischiteit dan precies?

het tailboom block is kunststof. de boom is van alu, doorgaans met een laag eroverheen gespoten.

De snaar wekt door de wrijving her en der electriciteit op, wat zich in de staartboom op gaat hopen, aangezien dit niet weg kan.
het kan niet zomaar overspringen de heli in, aangezien er een coating over het alu zit, en vaak het block ook nog kunststof is.

dus hoopt het op, tot er genoeg is om wel over te slaan. dit kan best een paar duizend volt zijn, en aangezien de gyro en ontvanger vaak in milivolts werken, is het niet raar dat deze van slag gaan.
Carbon is dan geleidend, dus kan het in je frame slaan, en daarvanaf componenten in de war brengen.
Of het slaat rechtstreeks ergens op in.

Ik heb het zelf gehad op mn 450, daar sloeg het in de ontvanger
gewoon een tel geen motorvermogen als dit gebeurde.
en soms ging het een paar vluchten goed, en soms gebeurde het 3 keer in een vlucht..

De ontvanger is er erg gevoelig voor, de gyro ook..
Ff goed blank maken, draad ertussen en naar de motormount, dan zou het in theorie weg moeten zijn

ik heb de staart geaard, en net in 2 vluchtjes slechts 1 tikje gehad. hoop dat dit het was! bedankt allemaal!

nog steeds een tik?
Das bijzonder.. probeer eens met een multimeter weerstand te meten, als hij niet voldoende contact maakt, heb je nog problemen

heb met een multimeter doorgemeten, en hij maakt contact;) het was maar een klein tikje van zegmaar 10 graden, en dat in 2 vluchten van 7 minuten;) maar zal nog eens nakijken als ik toch af en toe tikjes blijf houden. kan ik met de delay van de gyro nog iets oplossen?

Niet als je "tikken" hebt..

zomaar spontaan een tik is doorgaans of statische electriciteit of iets wat er op lijkt (regelaar vlak bij de gyro, servodraden over de gyro heen)

zo niet, kan het nog iets met trilling zijn

volgens mij heeft je servo een probleem.

bij mijn TREX450 had ik dit probleem ook, van alles geprobeerd, totdat de staartservo er helemaal mee stopte.

high-spec nieuwe staartservo gemonteerd, strak als een snaar !

Back