gy401 verspringt af en toe

De delay heb je met een snelle digitale servo niet nodig.

Als je servo niet snel genoeg kan corrigeren kun je met delay de aansturing die de gyro aan de servo doorgeeft wat vertragen maar dat is in jou geval niet nodig.

Kijk eens of alles in de tail aansturing mechanisch soepel loopt.

hallo allemaal,

sinds kort heb ik een trex 500, met gy401 gyro en s9257 servo. vandaag de eerste vluchten gemaakt. vloog allemaal prima, op 1 puntje na. af en toe heb ik dat de staart een stukje verspringt, zeg maximaal 20-30 graden(meestal naar links) dit is met de gains niet op te lossen, hoge of lage gain helpt niet echt. maar denk ook niet dat het dat is aangezien het heel willekeurig is. het ene moment vlieg ik 3 minuten zonder een tikje, en dan in eens komt er weer af en toe een tik. op de tikjes na is de staart wel rete strak en stopt strak als ik stick ineens loslaat.

iemand een idee wat dit kan zijn? heb al wat gezocht maar kon op het forum niet echt wat vinden...

alvast bedankt!

Heb dit fenomeen ok al eens gehad met een Telebee cloon-Gyro; de GR302...
Ik had redelijjk veel subtrim en gewone trim gebruikt.... Door de Gyro mechanisch beter af te stellen was het allemaal opgelost.
Je mag geen subtrim gebruiken in HH-mode...

ik heb ook inderdaad dingen gelezen over de servo verschuiven zodat hij in midden stand iets van 3-4 graden pitch geeft, zodat de hh dit niet hoeft te corrigeren. nu staat ie nog gewoon volgens het boekje, dus midden stand is 0 graden. kan dit nog zijn dat ik dat moet in/afstellen?

Mechanisch afstellen doe je best in rate mode, dus gain van je gyro op bv 30%.

Tailblades naar elkaar toevouwen en mechanisch bijstellen tot ze in 't zelfde vlak liggen (0°pitch).

Mogelijks dat je gyro niet goed werkt als ie eerst een te grote offset moet wegregelen in HH mode.

Is bij mij allezins weggegaan na mechanisch afregelen.

hij staat inderdaad zo dat in rate mode midstick 0 graden is, maar heb ook ergens gelezen dat somigen middenstand op 3-4 graden zetten door de servo te verschuiven. wat is wijsheid.?

net weer even gevlogen, 2 vluchten , alleen aan het einde van de 1ste vlucht had ik paar keer tik. denk toch dat mijn ground nog niet helemaal goed contact maakt, morgen nog maar eens nakijken wan thet is al veel minder dan eerst!!

Gewoon de tailblades op 0 graden zetten, je kan de limits van de 401 niet links en rechts afzonderlijk instellen, Stel je de tail in rate af kom je met de limits niet uit.

Ik heb zeer goede ervaring met de 401 en het ding is nagenoeg fool en fail proof, ook zonder de tailblades wat pitch tegen torque in te geven.

Je kan het uiteraard proberen, kan nooit geen kwaad en sluit het een en ander weer uit.

Ik denk idd dat je ground nog niet helemaal lekker is. Probeer het eens met sliconenspray op de belt. Kan net het laatste beetje helpen tegen static hits.

Een paar dingen zijn niet goed in dit draadje,
-als je pitch 0 graden instelt op je hek-rotor, kan je nooit in rate mode vliegen zonder subtrim en als je subtrimmt, kan je niet meer in HH mode vliegen, dus instellen in rate mode, dat hij zonder trim vliegt.
-het tikken komt van een kapot tandwieltje van de servo, die zijn erg gevoelig, het tikken kan een tijdje weg zijn, tot die tanden weer precies in een bepaalde stelling zijn, en dan is het weer
-GY401 en futaba 9257 is een heel goede combinatie, en ik denk niet dat de bedoeling van Align is, dat iemand de hele tijd met een oliesproeier achter de heli aan loopt, en als de tailboom geaard moet worden, hoezo doet Align dat niet, dat begrijp ik niet
-verder boven schreef ik, tandwieltjes voor die futaba kosten niet eens 10 €, verwisselen 10 minuten, probleem opgelost !!

ok, dan ga ik eens kijken of ik dat ergens kan vinden;)

@heli uwe, hoe kan ik controleren of het echt de tandwielen zijn?

@ allen moet ik nou wel of niet de servo verschuiven zodat ik zonder trim die paar graden ofset heb?

een ander vraagje. ik ben verder echt een nieuwbie op heli gebied, maar kan dankzij mijn m.r. ervaring al redelijk de weg in heli wereld vinden;) ik heb alleen geen flauw idee wat ik qua onderhoud bij een trex 500 moet verwachten. controleren van beltspanning en schroefjes die vast zitten snap ik, maar wat moet ik verder doen om de heli goed te onderhouden? of is er een topic waar dit allemaal duidelijk in staat?

alvast bedankt!

of da een topic is weet ik niet,
maar belt zeg je goed,
schroeven ook,
en verder hoor je heel veel, als de heli vliegt,
een lagertje dat aan gaat, hoor je,
of je hebt minder power door lagers, die niet meer goed zijn,
ik ben een, die gaat alle 5 dagen met (5 vluchten per dag)
alle lagers met olie verzorgen, en tandwieltjes met silicone vet of olie,
wat ook nog belangrijk is is jou rotorhoofd,
alles bewegen, of da spelling is in de lagers, de dempers,
ballinkjes zitten goed, bewegen licht, hebben geen spelling,
heck sturing loopt makkie, geseling in de sturing..
alles ma bewegen en kijken of het nog goed zit...

ik zelf heb een lijst, waar ik kan kijken,
bv. belt voor het laatst verwisselt, handig

*ik heb mijn servo zo gezet, dat ik in rate mode kan vliegen, dat bedekent zoiets van rond 7 graden pitch (zeg iemand het beter , ik heb het niet gemeten, allen ingestellt), dan stel ik de eindpunten in de gyro in, zeker is die eene kant nu erder aan het limit, maar je stellt in, dat niks aan de kant drukkt, om dan goed te sturen, heb ik een vrij groote servoarm, als je willt kan je nu iets Expo instellen, maar niet te veel, liefst niks (kwestie van wennen)

*tandwielen: als je met de stik de servo van het eene eind naar het andere eind bewegt (langzaam) en de servo iets (voorzichtig) afremmt met de vingers, zou je bij een kapotte tandwiel iets voelen, wat bij vliegen jou ticken is.

*ik hope dat het lukkt !!

Laatst bewerkt:
hallo uwe,

ok bedankt, zal die servo nog eens controleren. en anders misschien open maken, wie weet zie ik een kapot tandje.

wat betreft onderhoud. bedankt voor de info. samen gevat is het dus voornamelijk alle schroeven, beltspanning en alle lagers en assen controleren en smeren. wat voor middelen heb ik nodig om de verschillende delen de smeren? dan ga ik dat eens aanschaffen.

Volgens mij zijn jouw heli's zo vet als spek Uwe ;). Al die olie en vetten...

Lagers olie ik nooit, spoelt het vet eruit en moet je dus blijven olieën, en vet op tandwielen slingert alleen maar heel je heli onder......

Gewoon de tailblades op 0 graden zetten, je kan de limits van de 401 niet links en rechts afzonderlijk instellen, Stel je de tail in rate af kom je met de limits niet uit.

Ik heb zeer goede ervaring met de 401 en het ding is nagenoeg fool en fail proof, ook zonder de tailblades wat pitch tegen torque in te geven.

Je kan het uiteraard proberen, kan nooit geen kwaad en sluit het een en ander weer uit.

Ik denk idd dat je ground nog niet helemaal lekker is. Probeer het eens met sliconenspray op de belt. Kan net het laatste beetje helpen tegen static hits.

Kan wel!
Er is alleen een truc voor

Heli Club Westland - Setup Guide (Futaba GY401)

Verder, origineel hoor je een gyro eerst af te stellen in de normal gyro modus.
Dan kom je op die 4 graden oid uit
De moeilijkheid is dat je wel links en rechts de volle slag moet gebruiken die de pitch slider heeft..
Dus je moet de gyro gaan vertellen dat hij de ene kant minder ver uit mag slaan dan naar de andere kant

Bij sommige gyro's kun je de limit per kant apart instellen
Bij de 401 moet je dit even in zijn achterhoofd programmeren.

en dat in zijn achterhoofd programmeren, welke stappen zijn dat? en dat is dus beter aan te raden dan gewoon op 0 graden laten?

ja leg dat maar eens uit? Ik kan het ook nergens terug vinden,

Die setup guide is wel erg mooi uitgelegd en ik doe het ook altijd zo met een 401 achtige gyro, nog nooit problemen mee gehad.

Ideaal is dat een heli mechanish al wat pitch op de bladen heeft als de slider in de middenstand staat, alleen jammer genoeg heeft align dit nooit toe gepast.

Gewoon op 0 graden zetten met even uitslag links en rechts en in HH mode vliegen.

In de 401 was het met de trim de offset instellen, en dan 3 keer tussen hh en normal schakelen..
Zoiets iig, hang me niet op aan de exactheid hiervan..
Ik heb dit een keer of wat voorbij zien schieten, ik ga eens zoeken of ik er nog wat van terug kan vinden

En bij align heb je origineel de gp 780 zitten, deze heeft een limit per kant
Erg simpel instellen

Maar het is handiger als ze dit idd hardwarematig eens goed zouden ontwerpen :mrgreen:

Hebbes

Quote van de eerder genoemde site:

Trimmen (neutral position)
Zoals je wellicht in de handleiding hebt gelezen kun je de rudder neutral position van de GY401 programmeren. De GY401 in combinatie met een S9254/S2957 is in feite al zo snel dat dat niet nodig is, want AVCS doet al het werk voor je. Echter, afhankelijk per type heli (qua tail pitch slider en etc) kun je er wat energie mee besparen en de reactiesnelheid verhogen door te trimmen. Het is namelijk zo dat als de rotorbladen ronddraaien de staart mee wil draaien. De gyro corrigeert dat wel, maar het kost wel veel energie. Zoals bovenstaande afbeelding laat zien geeft de huidige rudder neutral position 0° pitch. Normaalgesproken heeft je rudder ongeveer 3-4° pitch nodig om te kunnen houveren. Dit betekend dat je gyro bij houveren een beweging registreert en je servo dus constant tussen 0° en 3-4° heen en weer beweegt. (niet letterlijk, maar qua angular velocity calculation ;-) Door je rudder neutral position op ongeveer 3-4° te trimmen hoeft je servo minder hard te werken, wat op zijn beurt weer energie bespaart. Als je snel volledige throttle geeft zal je servo ook sneller reageren. Nou is dit laatste bij de digitale servo's nauwelijks merkbaar, maar het maakt toch degelijk verschil. Het programmeren van de rudder neutral position gaat als volgt...
*
Zet de gyro sensitivity vanuit je zender in op NORMAL gyro mode met je voorgaande gain. Zet de heli aan en wacht 3 seconden. De monitor LED zal knipperen. Begin vervolgens met houveren. Omdat je in NORMAL gyro mode vliegt zul je merken dat de staart (langzaam) wegloopt, je zult dus moeten trimmen. Trim je rudder zodanig dat de staart praktisch niet wegloopt. Gebruik absoluut geen sub-trim! Zet de heli aan de grond en zet de heli uit. Je rudder staat nu een paar graden gedraaid. Zet de gyro sensitivity vanuit de zender weer op AVCS gyro mode met je voorgaande gain. Zet de heli aan en wacht 3 seconden. Beweeg je stick 3x snel heen en weer. Je zult zien dat de rudder een paar graden is gedraad en dat de monitor LED blijft branden. Je bent nu klaar met het programmeren van de rudder neutral position.

Back