Gyro doet vreemd! [KDS 800] heli: kds450sv

[Gyro KDS 800]

Hallo beste forumleden..
was net aan het hoveren in de woonkamer.
ging goed, toen plotseling de staart ging draaien... erg fel..
kreeg de heli gelukkig.. zonder schade tegen de grond..
met het aftoeren. zag ik de rudder servo nog flink heen en weer gaan.
Yellow_Flash_Colorz_PDT_35.gif
. ik snap er niks van.. ik heb de heli niet bewogen met het initialiseren.. daarna even de heli afgekoppeld van de lipo daarna weer opnieuw laten initialiseren. en voorzichtig de heli laten hoveren.. toen was het weer weg.. maar ik vertrouw de heli nu nietmeer.. zeker niet in de woonkamer!

Iemand een idee wat dit kan zijn?
ik heb altijd wel moeten corrigeren.. maar nu draaide hij erg fel rond zijn as.

Alvast bedankt voor het meedenken
up.gif

Gr Nico

Erg lastig te bepalen wat de oorzaak zou kunnen zijn, zelfs al zou de heli voor mn neus staan...

misschien een paar dingen die je kunt checken:
- binding, het niet geheel soepel lopen van de staart of onderdeel ervan, waardoor deze niet goed reageert, of andere gekke dingen gaat doen.

- Je zei dat je altijd al moest corrigeren, dit hoort niet. Ergens kloppen je instellingen dus zowieso niet. Als je hoovert hoort de staart strak te staan, zonder heading hold ed kan het dan wel eens voorkomen dat hij met spontaan gas geven wegslaat. Tip: gain aanpassen, instellingen nalopen, kijken of de heading hold wel werkt (dit kun je zien aan de staart, als je de heli aanzet in vliegmodus (maar nog zonder dat de motor draait) en je verdraait de heli, moeten de staartbladen natuurlijk verdraaien om te corrigeren, maar deze mogen dan niet meer naar de uitgangspositie teruggaan. Doen ze dit wel, staat de heading hold nog niet aan.

- misschien dat er een dipje zat in de stroomvoorziening naar de gyro. check de bekabeling eens of alles nog vastzit.

Misschien dat KDS eigenaren hier nog meer aan toe kunnen voegen?

iig, sterkte

Misschien storing tenzij je 2,4ghz gebruikt.
Als de heli van carbon is en je hebt een belt(snaar)aandrijving naar je heckrotor bouw je misschien statische electr.op en dit kan storing veroorzaken.

Yep..........
Daarom spuit ik om de 10 vluchtjes de riem van mijn heli in met silicone spray.
Doe jij dat ook al Nico?
Busje silicone spray kost je een paar euro.
Ben je vast en zeker van dat probleem met eventuele statische elektriciteits opbouw in de staart af.
Voor de rest..............afstellen van het geheel.
Loopt alles mechanisch soepel op de staart?
Geen tandjes van de riem af bijvoorbeeld?
Snaar staat op de juiste spanning?
Instellingen ten behoeve van je Gyro in je zender wel juist?
Digitale servo op de staart?
Huidige servo kan misschien 'op' zijn.
Zit er speling op het tandwieltje van je rudder servo die er nu opzit?
Affijn.............je hebt nogal om wat na te checken.
Vr GR E

Bedankt voor je bericht,
het probleem doet zich al voor bij paar sec hoveren,
ene keer niet ene keer wel, dus het lijkt me een storing,
ik heb er ook een andere servo opgezet voor de zekerheid, maar het probleem blijf zich voor doen.. erg vreemd, mechanisch is alles in orde staart beweegt soepel,

een 450 vind ik persoonlijk zowiezo te groot voor een woonkamer..
Maar misschien woon je veel ruimer dan ik :mrgreen:
Het klinkt inderdaad als een storing.
Alle mogelijkheden die hierboven staan kunnen.

Wil er nog wat aan toe voegen.
Hoe ligt je ontvangerantenne, ver genoeg verwijderd van alle storingsbronnen, niet ergens omheen gewikkeld?
Zit er een ferriet ringetje om de draden van je regelaar?
Is al je bekabeling in orde, en je stekkers?

Grt,
Eric

Je bedoeling is goed Eric!!
Maar de heli van de Topicstarter is precies dezelfde waarvan ik er ook 3 stuks heb staan.
Hij heeft een 2.4Ghz zender en met de draden van zijn regelaar zal het probleem ook niet inzitten.
Ik vermoedt dat het probleem of een defecte rudderservo is, of een slecht mechanisch lopend staart gedeelte.
Hij mag er eerst eens een digitale rudder servo opzetten.Hij had er nog een standaard KDS analoge 9 grams opzitten.
Dat is zowiezo klote.
Of zijn Gyro is defect geraakt.Dat zou ook kunnen.
Vandaar dat hij binnenkort eerst eens een digi servo mag uitproberen.
Hopenlijk tackelt hij het staart probleem van zijn heli op korte termijn.
Ik kan uit ervaring spreken dat de KDS450SV een zeer prettige heli is die met zijn vlieggedrag niet mistaat naast andere 450 size CP heli's.
Daarom heb ik er 3 stuks van staan.Hi hi hi hi hi hi hi hi.
Eentje als ragbak...............
Eentje als superbak (Hitec HS65MG/Carbon blades/Align GP750 Gyro etc etc)
Eentje ingebouwd in een Hughe MD500 schaalromp
Kortom.............een zeer tevreden KDS piloot.
Vr GR E

Het kan ook aan de Gyro liggen. Zo een beste is het namelijk niet.

De kds 800 gyro wil wel eens kuren vertonen wanneer je al eens eerder bent gecrasht, helemaal omdat je zegt dat toen je op de grond stond de servo nog aan het bewegen was.

Veel geluk met uitzoeken waar het probleem ligt.

remon

zeer bedankt voor het meedenken!

ik heb iedergeval nieuws:

ik heb mijn digi servo binnen gekregen.
met het los halen van de kds servo. bewoog ik met de hand de,
Tail linkage rod en merkte dat de staart toch niet zo soepel gaat,
de armpjes op de tail unit zaten nog te strak! met een heel kleine slage terug van de schroefjes ging alles soepel. dus het was dus wel mechanische. ben blij dat ik het heb gevonden.
met het testen van de nieuwe digi servo op de staart, begon de staart direct te tollen. maar dat komt omdat de gyro nog moet worden afgesteld op de digi servo, want na het opnieuw plaatsen van de kds servo op de staart, vloog hij prima.

dus nu heb ik dit probleem weer
stuur richting is goed, en heb de gyro op ds gezet.
iemand een idee waar dit aan kan liggen

Back