gyro lama v3 afstellen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door RonW, 29 apr 2007.

  1. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    LAMA V3 gyro 4-in-1 Afstelling
    De 2 potentiometers zijn:
    *GAIN
    *PROPORTIONAL


    Proportional
    Het proportional schroefje wordt gebruikt om onverwachte rotatie’s van de heli bij te stellen. (zowel links als rechtsom)
    Dit schroefje kan 270 graden gedraaid worden.
    Deze afstelling komt zeer correct en is uiterst gevoelig.
    Het is dan ook de bedoeling om met 5 graden (1mm) per keer dit schroefje bij stellen.
    Deze afstellling zorgt dat beide motors syncroom kunnen lopen.
    (elk met dezelfde snelheid)
    Loopt 1 motor harder, dan zal de heli gaan roteren.

    Het meest belangrijke punt hierbij is het ontkoppelen van de accu, zodat de 4-in-1 controller zich opnieuw kan callibreren ten opzichte van de nieuwe afstelling.
    En altijd afstellen met een volle accu!!!


    De volgorde van het afstellen is als volgt:

    1 Zet alle trims op de zender in het midden.

    2 Probeer nu om een keer op te stijgen met de heli, +/- 50cm.
    (let op! hoe dichter bij de grond hoe meer het grondeffect invloed heeft op het
    stuurgedrag van de heli)

    3 Kijk goed naar welke kant de heli gaat roteren.
    (linksom of rechtsom)
    En kijk goed naar welke kant je de linkerstick (mode 2) moet duwen om te
    Corrigeren. (links of rechts)

    4 Koppel de stekker van je accu los van je heli, dit moet je doen om de 4-in-1
    controller te kunnen resetten.
    (niet direct weer aansluiten)

    5 Draai de proportional schroef de andere kant op dan dat je de stick moest duwen
    om te corrigeren.
    Voorbeeld:
    Heli draait rechtsom.
    Stick moet naar links om te corrigeren.
    Schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee)

    6 Koppel de stekker van de accu weer aan de heli en wacht tot de lampjes weer
    gaan branden, zodat de gyro zich kan calllibreren.

    7 Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 2

    Gain
    Dit schroefje is voor de gevoeligheid van de bediening van de zender.

    Staat dit schroefje helemaal in de min (-) dan moet je met de stick een grote uitslag maken om de heli te kunnen besturen. (ongevoelig)

    Staat deze helemaal in plus (+) dan is elke kleine aanraking van de stick genoeg om je heli te besturen. (zeer gevoelig)

    LET OP!!!!!!

    Voordat je gaat afstellen zet je eerst alle mechanische onderdelen goed.

    *Armpjes servo’s horizontaal
    Servo armpjes zijn los te halen door middel van een schroefje op het draaipunt van
    het armpje
    Zet alle trims( zender) in het midden.
    Zet de heli en de zender aan, dan gaan de servoarmpjes naar hun 0 positie.
    Op deze positie moeten de armpjes horizontaal staan.

    *Swasplate horizontaal
    Swasplate moet horizontaal staan, en wel zo dat als je de heli bij zijn rotor oppakt
    Zal deze in balance gaan hangen.
    Vanuit deze positie moet de swasplate horizontaal zijn.
    Zowel in lengte en breedterichting van je heli.
    Zo niet dan haal je de ballinkjes los en verdraai je de lengte hiervan.

    veel succes
     
  2. heeej mooi man
    maar waarom heb je het erop gezet? is er vraag naar?
     
  3. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Ik zie genoeg help topics staan met afstellen van lama's en graupner's 47g
    Ik dacht dit is makelijk en overzichtlijk.

    Ben zelf ook bezig geweest om het een en ander te zoeken maar kon hier niks vinden.

    Toen maar een paar vragen gesteld op een buitelands rc forum.

    En alle info bij elkaar gegooid en hier op gezet.

    Degene die nu wat zoekt kan het hier nu vinden. :eek:
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  4. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Ha die RonW

    Als niemand het zegt, dan ik maar.

    Goed initiatief en mooie samenvatting. Ik heb het zelf ook al even gelezen
    en het zit goed in elkaar.
    Ik weet zeker dat er zat mensen met die vragen zitten en zo'n samenvatting
    leest ff makkelijker bij probleempjes dan de handleiding.

    Ik heb m'n Extreme spullen al binnen maar nog niet verbouwd trouwens.
    Ziet er ook mooi uit. Ietsje prijzig maar ja. Tis niet anders.

    Succes met vliegen
    Arie
     
  5. roybritt

    roybritt Guest

    TOP, hier heb ik mij de ..... :evil: ..... naar gezocht.......... bedankt :D
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Vastgeplakt.

    Er zijn ook boardjes waar 1 vd 2 potmeters niet zichtbaar zijn.
    Na t slopen vh kastje zie je ze allebei.

    ps: de staart verloopt ook met de dalende spanning van de accu.
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Topic opgeschoont.
     
  8. dendirk

    dendirk Guest

    Mooi en handig
     
  9. dendirk

    dendirk Guest

    @ ron

    *Swasplate horizontaal
    Swasplate moet horizontaal staan, en wel zo dat als je de heli bij zijn rotor oppakt
    Zal deze in balance gaan hangen.
    Vanuit deze positie moet de swasplate horizontaal zijn.
    Zowel in lengte en breedterichting van je heli.
    Zo niet dan haal je de ballinkjes los en verdraai je de lengte hiervan.

    Stel dat je heli (als je hem vastpakt met de rotor) een beetje met zijn snuit naar voor hangt moet de swashplate dan evenwijdig staan met de lijn van de heli of bedoel je dat de swashplate horizontaal tpv de vloer moet zijn dus niet evenwijdig met de lijn van de heli ?
     
  10. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    De swashplate moet waterpas horizontaal zijn,,,,, wanneer de heli in de lucht hangt. :wink:
     
  11. big bek1992

    big bek1992 Guest

    super

    ben al een behoorlijke tijd aan het klooien hiermee. ik denk dat ik de stelschroeven 'te lomp' verstel. en inderdaad er na verloop van tijd achtergekomen dat:
    - je steeds na verdraaiing van een stelschroef de accustekker moet los en vastkoppelen
    - de afstelling na verloop van accusterkte ook licht wijzigt.

    heb overigens nu een gaatje in het raampje van de canopy geknipt zodat ik hem niet hoef te openen om af te stellen.
     
  12. 3DFresh

    3DFresh

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    3.795
    Locatie:
    Purmerend
    Ik heb een Graupner 47G micro heli. Deze doet het prima en hangt
    helemaal stabiel. Alleen wil de heli elke keer naar rechts draaien.
    Ben ook met de GIRO bezig geweest maar dit is zeer crities.
    Moet een GIRO op een gegeven moment niet locken of zorgt hij er voor dat de ingestelde variatie tussen de twee motoren gelijk blijft.
    Als dat zo is moet het best wel naukeurig. Misschien was het dan slimmer geweest van de fabrikant om er een 10 slagen potmetertje in te zetten. Dan kan je nog een beetje draaien met een klein schroevendraaiertje.

    Heeft er iemand nog tips.

    Gr. Satstok
     
  13. GooneyBird

    GooneyBird Guest

    Wat ik gemerkt heb is dat de heli wat meer naar rechts wil gaan draaien naarmate de accu leger is. Ik heb hem nu zo afgesteld dat ie compleet recht hangt op ong 75% van de accu. In het begin, met een accu op 100% wil ie ietsies naar links, en naarmate de accu leger raakt, wil ie steeds meer naar rechts. Bij mij staat het schroefje met de slot naar boven, overigens. Volgens mij is elke heli anders, maar zo werkt ie het beste voor mij.

    Ik heb een Graupner Jet Ranger, overigens, dus dezelfde motoren en regelaar.
     
  14. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    heli afstellen

    Hier wordt gevlogen met 3 omgebouwde xtreme e-sky lama v3's.
    Geen enkele heli is hetzelfde en doet hetzelfde bij een gelijke afstelling.
    Wel zijn ze nu alle 3 goed afgesteld, maar de afstellng is niet met elkaar te vergelijken.

    Maar mensen let erop!
    Een heli kan ook mechanisch niet goed zijn, dit resulteerd in een niet of bijna onmogelijke af te stellen heli.

    Als je heli eerst goed vliegt en na een crash niet meer te besturen is, is het meestal de mecanische factor die zorgt dat de heli niet naar behoren te besturen is.
    Het meest critisch onderdeel is de buitenas van de onderste rotor.
    Als deze ook maar iets krom is, wat soms niet eens te zien is dan heb al een probleem.
    Ook een kleine beschadiging aan de rotorbladen kunnen soms grote gevolgen hebben.

    Wel is het zo, dat na goed afstelwerk de heli beter vliegt dan dat hij zo uit de doos komt.
    Maar als je nog niet kunt vliegen, dan moet je zowieso van de afstelling afblijven.
    Pas wanneer je goed kunt vliegen kun je de heli afstellen.
    Kun je nog niet vliegen, dan kun je ook niet afstellen.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  16. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    lama v4

    Een kortere stabilisator stang is niet aan te raden, dit heb ik al geprobeerd.
    De heli is hier gewoonweg niet mee te vliegen.

    Om de heli agressiever te maken kun je de volgende dingen doen:
    *Gain bijstellen naar de +
    (echt veel bereik je hier niet mee)

    * servo armpjes verlengen zodat je een grotere uitslag krijgt.
    (de servo armpjes van de v4 zijn erg kort, daar ze anders niet achter de canopy passen, beter zijn de servoarmpjes van de v3 en deze dan op het uiterste gaatje gaan gebruiken)

    *xtreme rotorbladen voor meer lift

    *xtreme motor A en B voor meer power

    *xtreme lipo voor meer power

    *gewichtsverdeling meer naar voren maken en dan op de zender de trims afstellen naar achteren, zo krijg je meer uitslag naar voren.



    maar mijn ervaring is, dat je eigelijk alles wat hierboven genoemd is nodig hebt om goed vooruit te kunnen vliegen.
    voor binnen is dit niks maar voor buiten is dit heerlijk.
    De heli vol vooruit gooien en dan het gas er vol op.
    De mijne vliegt dan in no-time een voetbalveld over, voor je het weet is hij uit zicht.

    Zit 1 nadeel aan, de heli is er standaard niet op gebouwd.
    Bij heftige reactie's heb je zo bladestrike.
    En om dit te voorkomen heb je een zeker een verlengde binnenas nodig zodat de bovenste rotor verder omhoog gaat.

    je wlit wat, maar het kost ook wat.

    ik hoop dat je wat aan deze info hebt,,,,, succes.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  18. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Hier antwoord op je vragen

    Heel erg goed voor het advies hier kan ik wat mee.
    De verlengde as zijn die ook te koop of moet je die zelf maken?
    Ja, De verlengede as is er ook van xtreme.

    Zijn die extreme bladen ook sterker deze gaan er wel erg snel doorheen.
    Ja, de xtreme bladen krijg je eigelijk niet kapot, ik vlieg hier al bijna een jaar met mijn eerste setje.
    Muren en stoelpoten geraakt.
    Ook door de korte as trouwens, want ze raken elkaar erg snel.

    is er een kopleet setje te koop waar al deze onderdelen bij zitten?
    Nee, alles is los te koop.

    Gelijk een alu tuimelschuifje enz?
    Ja, heet eigelijk een swashplate.

    Of heeft die alutuimelschijf helemaal geen zin?
    Ik vind hem hierdoor iets rustiger vliegen.

    Ik vind het er wel stoer uitzien namelijk.
    En moet ik bij die extreme motoren ook de koelvinnen kopen?
    Nee, niet nodig.
    En zo ja passen die onder de kap?
    Ja dat past.

    Als ik er een cameraatje onder hangt komt er wel wat gewicht bij.
    Dus heb ik wat meer vermogen nodig.
    Ook al vind ik het vermogen nu ook wel genoeg op zich.
    Want nu gaat hij het beste naar boven haha.
    Passen de extreme bladen er zo op of moet ik die extreme grips er ook bij kopen?
    nee niet nodig, maar wel veel stabieler te vliegen.
    Tip! bladen niet vast draaien gewoon losjes in blade grips.

    Ik hoop dat je me nog aan antwoorden kan helpen voor ik allemaal spullen ga kopen die toch geen zin hebben.[/QUOTE]


    Alles is te koop via www.aerotronis.nl of via Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production
    Ik heb alles gekocht bij miracle-mart.
    Waarom,,,, lekker goedkoop en goede service.


    succes

    En foto's hier op het forum plaatsen, daar zijn we gek op.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  20. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    xtreme

    De servo armpjes zijn origineel E-sky je moet dan de v3 type hebben.
    Echter ze passen dan niet meer achter de canopy van de v4.
    Mischien een opening maken in de canopy?
    Dit is het grote minpunt van de v4, is echt jammer.

    Volgens mij zitten ze bij de servo in kijk maar eens op aerotronic.nl
    [​IMG]

    De balinkjes passen wel op de alu swashplate, heb ik ook, ze staan wel op het uiterste afgesteld.
    Nooit problemen mee gehad.

    Over de grens praten is niet zo moeilijk, je kunt gewoon online bestellen wat je wilt kopen.
    Maak van te voren even een lijstje, en contoleer dit met je bestellijst vlak voordat je gaat betalen, zo weet je of je iets mist.
    Ik betaal altijd via paypal.
     

Deel Deze Pagina